کد خبر: ۱۶۷۰۹

زنبورداران می گویند ورود داروهای تقلبی به کشور موجب تلف شدن درصد بالایی از زنبورها شده است. اما سازمان دامپزشکی درحالی که این امار را تا حدی تایید می کند، معتقد است داروی تقلبی در بازار ندیده است.

به گزارش صبحانه، از فواید عسل و شهد شیرین گلها برای انسان کم نمی دانیم و بسیاری از درمانهای طبیعی که در گذشته توسط اطباء حاذق مطرح می شد، رد پایی از عسل را در خود داشت و بر همین اساس، از گذشته های دور در کشورمان صنعت پرورش عسل جایگاه ویژه ای داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، کشورهایی نظیر چین، ترکیه و اکراین عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده عسل در جهان هستند که در این میان کشور ما با تولید 74 هزار و 577 تن عسل در سال جاری در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.

البته باتوجه اینکه در ایران بیش از شش میلیون و 300 هزارکلونی زنبورعسل مدرن وجود دارد و به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار داریم، اما تولیدمان به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر است و این خود نشان دهنده ضعف هایی مهم در این صنعت خوراکی کشورمان است. همچنین در سال 92 تعداد 73 هزار و 535 نفر زنبوردار در کشور آمارگیری شدند که در کنار آنها 206 تعاونی زنبوداری و 20 اتحادیه زنبورداری استانی نیز فعال بوده اند.

اما در حالی که زنبورها شیره جانشان را به شیرینی عسل تقدیم ما می کنند، در عوض مدتی است که داروهای راه یافته به زنبورستان های کشور بلای جانشان شده و آنها را به راحتی می کشد.

ماجرا از آنجا برای صبحانه مورد توجه قرار گرفت که یکی از زنبورداران فعال کشورمان پرده از ورود این داروهای کشنده برداشت و اعلام کرد که "در حالی که قبل از سال جدید، حدود 70 کلونی زنبور داشته است ولی بلای داروهای قاچاق باعث شده اکنون تنها 8 کلونی برایش باقی بماند."

از سوی دیگر اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی که قطب تولید عسل در کشور محسوب می شود نیز از تلف شدن حدود 50 درصد زنبوران به خاطر ورود داروهای تقلبی به کشور خبر داده است.

رادپور نایب رییس اتحادیه کشوری زنبورداران در گفتگوی اختصاصی خود این موضوع را رسما تایید کرده و در خصوص تلفات زنبورها در چند ماه اخیر می گوید: از دی تا اسفندماه 92 بین 30 تا 50 درصد زنبورهای کشور از بین رفته اند که این درصد با توجه به استان های مختلف، متغیر است.

وی می گوید: از طرف دیگر مدتی است دارویی به اسم "وانکاک" وارد بازار شده که هیچ اثری ندارد و مثل آب است و در عین حال، در مجموع تشخیص داروی اصلی از قلابی نیز برای زنبورداران ممکن نیست.

نایب رییس اتحادیه کشوری زنبورداران با انتقاد از کم کاری برخی دستگاههای مسئول در کشور ادامه می دهد: برای ما جای سئوال است که سازمان دامپزشکی که متولی این امر است سکوت کرده است و هیچ عکسل العملی نشان نمی دهد.

باز هم پای چین در میان است

به نظر شما داروهای تقلبی کدام کشور باعث این فاجعه در میان زنبورهای ایران شده است؟ حدس زدن آن کار سختی نیست.

به گزارش صبحانه، کریمی رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان منشا دردسرهای جدید برای زنبورداران و صنعت کشور را تشریح می کند و در این خصوص می گوید: این داروها از چین وارد شده است.

وی می افزاید: دارویی به اسم "واکوزین" در بازار موجود است که برای انسان هم بسیار خطرناک بوده و اثرات مضری روی عسل می گذارد که حتی در حد مسمومیت است ولی همچنان در حال استفاده از سوی زنبورداران است.

کریمی در پاسخ به این سئوال که سازمان دامپزشکی نظارتی روی داروهای مصرفی زنبورداران دارد؟ می گوید: کارشناسان این سازمان فقط سالی یکبار زنگ می زنند تا ما فردی را معرفی کنیم و آنها بروند از زنبورهای وی نمونه گیری کنند.

البته باید توجه داشت که بلوکه شدن کمک 15 میلیاردی دولت قبل به زنبورداران نیز مزید بر علت شد تا آنها برای زنده ماندن زنبورشان به داروهایی متوسل شوند که بلای جان این حشرات شیرین شده و جام شوکران زنبورها شوند.

اما در عین حال، حبیبی مدیر کل دارو و درمان سازمان دامپزشکی در این باره می گوید: گزارش رسمی از سوی نمایندگان ما مبنی بر موجود بودن داروی غیر مجاز زنبور در بازار اعلام نشده است ولی از سوی برخی زنبورداران اعلام شده که داروی قاچاق در بازار زیاد است و بعید نیست که به علت مصرف داروی قاچاق، تلفات آنها زیاد شده باشد. البته ما در زمینه تشخیص داروی اصل از قاچاق به زنبورداران کمک می کنیم.

سرانه تولید عسل در کشورمان 967 گرم و سرانه مصرف آن 926 گرم است یعنی چیزی کمتر از یک کیلوگرم و حال باید حدود 30 تا 50 درصد از آمار سال گذشته را هم از این ارقام کم کرد. اگر با خواندن این گزارش کامتان تلخ نشده پس حداقل بدانید که امسال کامتان کمتر با عسل ایرانی شیرین می شود و شاید باید منتظر ورود گسترده عسل زنبورهای چشم بادامی به سفره صبحانه مان باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه