کد خبر: ۱۶۴۲۶
شکارچیان و روستائیان بومی در شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان طی هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه یک قلاده خرس سیاه آسیایی و یک قلاده پلنگ پا کوتاه را شکار کردند این درحالی‌ است که تا چندی قبل گمان می رفت این حیوانات در این منطقه منقرض شده اند.
شکار حیوانات در حال انقراض در جنوب کرمان/ یک قلاده پلنگ و یک خرس آسیایی تلف شدند

به گزارش خبرنگار مهر، روند شکار بی رویه حیوانات در معرض انقراض در استان کرمان همچنان ادامه دارد و این مسئله نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.

استان کرمان بزرگترین عرصه های طبیعی کشور را در اختیار دارد و از سوی دیگر جمعیت این استان پائین است این امر شرایط وجود مناطق مستعد برای رشد و نمو حیوانات مختلف را مهیا کرده است.

در این میان جنوب استان کرمان از بکر ترین مناطق کشور محسوب می شود و پارک جنگلی قلعه گنج در این میان موقعیت ویژه ای دارد.

در حالیکه تا چندی قبل گمان میرفت خرس یقه دار آسیایی در ایران منقرض شده است چند سال قبل دوربین‌های محیط زیست استان کرمان چند قلاده از این حیوان را شکار کردند و از آن پس بود که با تدابیر و حفاظت های صورت گرفته از نسل این حیوان خرس یقه دار بار دیگر توانست در طبیعت ایران به خصوص در جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق سیستان و بلوچستان خودنمایی کند.

از آن زمان تا کنون هیچ موردی از شکار این حیوان بی نظیر که در واقع فسیلی زنده در دل طبیعت محسوب می شود مشاهده نشده بود.

مسئولان مطابق قانون با شکارچیان برخورد کنند

هر چند در قدیم و قبل از کاهش جمعیت این حیوان گفته می شد به علت تعارضی که بین روستائیان و عشایر بومی در جنوب کرمان با این حیوان وجود داشته است مواردی از کشتار حیوان گزارش شده و حتی توله های خرس را برای بازی بچه ها نگهداری می کردند و خرافاتی نیز در خصوص شفا بخش بودن قسمت‌هایی از بدن این حیوان وجود داشته است.

اما طی سال‌های اخیر عملا خرسی برای شکار در این مناطق وجود نداشته است با این وجود خشکسالی ‌های شدید، طولانی شدن فصل سرما و کاهش شکار در طبیعت از سوی حیوان و انسان تغییرات رفتاری را در پی داشته است.

عشایر و روستائیان زمانهای بیشتری را برای کشت و زرع زیر پوشش برده اند و در حقیقت بخش دیگری از طبیعت بکر را تصرف کرده اند و از سوی دیگر حیوانات وحشی نیز که از شکار در طبیعت مایوس شده اند برای تامین آب و غذا به سمت عشایر و روستائیان آمده اند.

حمله به مزارع و کشتزارها توسط خرسهای یقه سفید و همچنین حمله به دامها توسط حیوانات درنده دیگر از جمله پلنگها را می توان از جمله نشانه های این تعارضات دانست.

ادامه این برخوردهای ناخواسته و کاهش حمایتها در قالب تغذیه دستی، ایجاد آبشخور در طبیعت و تامین مناطق حفاظت شده و کمبود محیط بان و پاسگاههای محیط بانی به دلیل کمبود اعتبار دلیلی شده است که طی ماههای پایانی سال گذشته و ماههای ابتدای سال جاری شکار حیوانات وحشی در استان کرمان سیر صعودی بگیرد.

پس از خرس، پلنگ هم شکار شد

در راس شکار های غیر مجاز هوبره قرار داشته است اما در کمال تاسف طی روزهای اخیر دو جانور در معرض انقراض که تعداد آنها در استان کرمان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست شکار شده اند.

ابتدا خبری در خصوص کشته شدن یک خرس یقه دار منتشر و پس از آن یک قلاده پلنگ پا کوتاه نیز شکار شد.

فرماندار قلعه گنج در گفتگو با مهر در این خصوص ضمن ابراز تاسف از شکار این حیوانات اظهارداشت: پلنگ پا کوتاه طبق گزارشهای رسیده در کوهستانهای روستای مارز کشته شده است.

فلاح گفت: این حیوان از جمله جانوران در معرض انقراض ایران محسوب می شود و تحقیقات در خصوص کشته شدن حیوان ادامه دارد.

وی افزود: همچنین گزارشهایی هم در خصوص کشتن شدن یک قلاده خرس در روزستای اورتین دریافت کرده ایم.

شکار زنجیره غذایی حیونانات وحشی دلیل نزدیک شدن حیوانات به روستاها شده است

وی ادامه داد: به نظر می رسد دلیل اصلی کشته شدن این حیوانات در این فاصله زمانی نزدیک شدن جانوران وحشی به محل زندگی انسانها و حمله به کشاورزی و دامهای روستائیان است.

فرماندار قلعه گنج گفت: روستائیان نیز در مقابل برای جلوگیری از تکرار حمله این حیوانات اقدام به شکار می کنند.

وی دلیل اصلی بروز این حوادث را شکار بی رویه حیوانات پائین تر از زنجیره غذایی حیوانات وحشی است زیرا با شکار حیواناتی از جمله قوچ و میش در طبیعت و کمبود شکار در نهایت حیوانات وحشی برای تامین غذا به شکار حیوانات اهلی می پردازند.

فرماندار قلعه گنج از مردم بومی خواست در حفاظت از حیات وحش کوشا باشند و بدانند که این جانوران وحشی گنجینه ای هستند که باید آنها را حفظ و به نسل آینده منتقل کرد.

لزوم بررسی دلایل کشته شدن حیوانات و جلوگیری از تکرار فاجعه زیست محیطی

زهرا کلایی، یکی از فعالان محیط زیست در استان کرمان با ابراز تاسف از کشته شدن این دو حیوان نادر در استان کرمان گفت: باید فرهنگ سازی لازم در خصوص حفاظت از حیوانات وحشی در روستاها و مردم بومی ایجاد شود.

وی گفت: برگزاری کارگاههای بومی در این راستا ضروری است.

وی با انتقاد از کشته شدن دو حیوان در معرض انقراض در مدتی اندک در یک محدوده جغرافیایی گفت: مسئولان باید پس از کشته شدن حیوان اول در این خصوص حساس می شدند و عوامل شکار نخست را پیدا می کردند و یا در خصوص عدم شکار حیوانات به مردم بومی و یا شکار چیان هشدار می دادند.

کلایی نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی کرد و گفت: در گذشته نیز در راور و ریگان شاهد بروز چنین حوادثی از سوی مردم محلی بوده ایم در ریگان وقتی مردم با شکار دام‌ها واجه شدند اقدام به تله گذاری کردند و درنهایت یک کاراکال را در دام گرفتار کردند که به کشته شدن این حیوان در معرض انقراض انجامید اما روند کشته شدن دامها متوقف نشد و سرانجام مشخص شد شکار توسط سگهای وحشی صورت میگرفته است. در راور نیز شتر داران یک قلاده یوزپلنگ را مسموم کردند در حالیکه اصلا یوز توان حمله به شتر ها را ندارد.

وی گفت: حیوانات به صورت طبیعی تمام سعی خود را می کنند که از مسیر زندگی انسان دور باشند زیرا صدمات بسیاری از انسان دیده اند و اگر تعارضی نیز به وجود آید به دلیل دخالتهای انسانی در محیط زندگی حیوانات است.

وی گفت: وقتی در سال گذشته با افزایش بارندگی برف و سرد شدن هوا مواجه شدیم حیوانات از ارتفاعات به سمت دشتها آمدند حتی مواردی از حضور حیوانات در شهرها نیز گزارش شد در این مقطع انسانها باید طبق وظیفه ذاتی خود به حمایت از این حیوانات بی پناه اقدام می کردند زیرا به ناچار و از سرما به دشتها آمده بودند اما عملا شاهد افزایش موج شکار بی رویه در استان کرمان بودیم.

وی گفت: در جنوب کرمان نیز تله گزارش برای شکار هوبره افزایش چشمگیر یافت و این روند نگرانی را افزایش داد و حالا هم شاهد شکار حیوانات نادر توسط شکار چیان هستیم در این میان دو سناریو وجود دارد یا این حیوانات توسط روستائیان کشته شده اند که باید مقصران شناسایی شوند و طبق مقررات با آنها برخورد شود و یا اینکه توسط شکار چیان کشته شده اند که در این صورت نیز قانون مشخص است.

وی ادامه داد: طبق توصیه های اسلامی و انسانی شکار باید در راستای تامین مایحتاج صورت گیرد اما سوال اینجاست شکار یک پلنگ و خرس چه احتیاجی را براورده می کند جز تفریح، و این نکته تاسف بار است.

این فعال محیط زیست گفت: پلنگ و خرس مدتها بود در جنوب کرمان مشاهده نشده بود و وجود همین چند قلاده می توانست دلگرمی باشد برای محیط بانان و دوستداران محیط زیست.

وی گفت: هم اکنون در فصل زاد و ولد حیوانات هستیم و با کشتن یک حیوان ماده عملا ما توله های حیوان را نیز کشته ایم و این حیوانات را در معرض انقراض کامل قرار داده ایم.

کلایی از مسئولان محیط زیست و مسئولان محلی خواست با حضور در منطقه، روستائیان را در راستای جلوگیری از شکار حیوانات آگاه و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

 

نظر شما
ادامه