کد خبر: ۱۶۳۶۹

شیوع تب زرد در آرژانتین، میمون‌های جیغ زن قهوه‌ای با نام علمی «Alouatta guariba clamitans» را با خطر جدی انقراض مواجه کرده است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازایسنا، در حال حاضر در شمال شرق آرژانتین جمعیت میمون‌های جیغ زن قهوه‌ای که در فهرست گونه‌های به شدت در معرض خطر انقراض در این کشور قرار دارند به طور جدی کاهش یافته است. اگرچه تخریب زیستگاه و سایر فعالیت‌های انسانی در کاهش جمعیت این میمون‌ها نقش دارد اما گزارش‌های جدید حاکی از این است که شیوع تب زرد در این منطقه، عامل اصلی کاهش جمعیت این پستاندار است.

میمون‌های جیغ زن قهوه‌ای که در رده‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو گونه‌هایی با کمترین نگرانی هستند در جنگل‌های متاثر از اکوسیستم اقیانوس اطلس که بخش اعظمی از جنوب برزیل تا آرژانتین را می‌پوشانند، زندگی می‌کنند. با این حال جمعیت این گونه در آرژانتین به شدت محدود است به طوری که تنها جمعیت اندکی از آنها و با تراکم بسیار پایین در استان «میسیونس» این کشور زندگی می‌کنند. در سال 2008 میلادی شیوع تب زرد در این منطقه، میمون‌های جیغ زن قهوه‌ای مستعد را مبتلا کرده و بسیاری از آنها را از بین برده است.

تصور بر این است که جمعیت ابتدایی این میمون‌ها 200 قلاده بوده است. از آنجا که اکنون هیچ‌گونه آماری از جمعیت آنها نداریم در نتیجه این رقم کماکان بهترین آمار حدسی است. بنابراین به دنبال شیوع تب زرد در سال 2008 میلادی، شمار این میمون‌ها احتمالا به 40 الی 80 قلاده کاهش یافت.

 

 

نظر شما
ادامه