کد خبر: ۱۵۹۸۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
دکتر شیرین پازوکی و همسرش دکتر سیروس به همراه تعدادی دیگر از فعالان محیط زیست و دوستان پزشک خود اقدام به جراحی و مداوای حیوانات وحشی آسیب دیده می کنند ...

 به گزارش خبرنگار مهر، حمایت و احترام به حقوق حیوانات یکی از اصولِ انسانی و شهروندی است که حتی در دین اسلام نیز به آن اشاره شده است اما به تازگی گروهی در شهر اراک در زمینه حمایت و درمان حیوانات بیمار و مجروح فعالیت خود را آغاز کرده است.

شهر اراک و استان مرکزی نه بیمارستانی برای مداوای حیوانات دارد و نه مرکزی که از حیوانات بیمار که دیگر قادر به بازگشت به طبیعت نیستند، نگهداری شود اما انسان هایی هستند که خودشان آستین هایشان را بالا زده اند و این مهم را با هزینه شخصی و امکانات خود بر عهده گرفته و محل زندگی خود را تبدیل به پناهگاهی برای حیوانات بی پناه کرده اند.

اینجا خانه ایست که می شود نام بیمارستان خانگی حیوانات را بر آن نهاد، در حیاط خانه دو عقاب طلایی و صحرایی نگهداری می شود بال یکی از عقاب ها تیر خورده است و حالا البته جراحی شده، عقاب دیگری گویا از بیماری که بر اساس رژیم غذایی بد برایش پیش آمده رنج می برد، سگی که به جای یکی از دستانش دو دست کوتاه و فلج دارد، گربه ای که فکش شکسته و ... .

دکتر شیرین پازوکی و همسرش دکتر سیروس هر دو در زمینه حمایت از حیوانات آسیب دیده فعالیت دارند. آن ها به همراه تعدادی دیگر از فعالان محیط زیست و دوستان پزشک خود اقدام به جراحی و مداوای حیوانات می کنند و سعی می کنند شرایط را برای بازگشت آن ها به زندگی طبیعی ایجاد کنند.

پازوکی به خبرنگار مهر گفت: من از کودکی علاقه خاصی به حیوانات داشتم ولی سه سال است که به این شکل فعال هستم، البته هشت ماه پیش نیز با یک گروه حمایت از حیوانات آشنا شدم که دامنه کاری مرا گسترش داد.

وی ادامه داد: بیشتر ترغیب و تشویق من به مداوای حیوانات و مراقبت از آن ها، بر اساس آشنایی با پناهگاهی برای حیوانات در هشتگرد بود، این مکان پناهگاهی برای سگ ها و دیگر حیوانات است.

پازوکی گفت: ما در اراک انجمن حمایت از حیوانات نداریم ولی عده ای از فعالان محیط زیست و پزشکان این شهر گرد هم آمدند و با تشکیل گروهی بنام " پژواک" در موسسه زیست محیطی کیمیای سبز در این زمینه کوشش می کنند.

مداوای حیوانات بیمار و آسیب دیده از جمله فعالیت های این گروه است

وی با بیان اینکه مداوای حیوانات بیمار و آسیب دیده از جمله فعالیت های این گروه است، اظهار کرد: نکته قابل تامل اینجاست که در بیشتر مراحل درمان حیوان از ارتوپدها و جراحان عمومی شهر استفاده می شود زیرا متاسفانه هیچ کدام از دامپزشکان در خصوص بیماری ها و جراحی حیوانات تجربه و اطلاع ندارند.

این متخصص بیهوشی ادامه داد: همین امر موجب شده تا دوستان پزشکی که در زمینه درمان انسان فعال هستند به مداوای حیوانات بپردازند البته این گروه قبل از هر عمل جراحی حیوان، اقدام به مطالعه آناتومی آن حیوان می کنند و بعد برای مداوا پیش قدم می شوند.

عمل جراحی حیوانات در همین خانه انجام می شود

پازوکی با اشاره به اینکه عمل جراحی حیوانات در همین خانه انجام می شود، توضیح داد: برای جراحی و درمان حیوانات معمولا از تجهیزات و سِت وسایل جراحی ای که برای انسان ها استفاده می شود، بهره می بریم؛ اما در محیطی ضدعفونی شده و استریل تا حیوان بهترین وضعیت را پیدا کند.

وی تصریح کرد: معمولا حیوانات آسیب دیده چه وحشی و چه اهلی، بر اساس بیماری، مشکل زمینه ای و یا ناتوانی صاحب آنها از نگهداری به ما معرفی می شوند و یا برخی را در وضعیت وخیم پیدا می کنیم، حیواناتی که بی پناه و آسیب پذیر هستند.

 این فعال محیط زیست گفت: بیشتر حیوانات را محیط زیست به ما تحویل می دهد ولی تعدادی را نیز افراد آشنا که می دانند در این زمینه فعال هستیم برای درمان می آورند.

هدف اول ما درمان این حیوانات برای بازگشت به طبیعت است

پازوکی اضافه کرد: هدف اول ما درمان این حیوانات برای بازگشت به طبیعت است در غیر این صورت باید برای اسکان آن ها راه حلی پیدا کنیم، هرچند که بیشتر آن ها بعد از مداوا در خانه ما و دیگر دوستان ِگروه اسکان موقت می شوند تا محلی برای نگهداری دائمی آن ها پیدا شود.

وی با بیان اینکه در مواردی حیوانات به افرادی که متقاضی نگهداری هستند داده می شود، تاکید کرد: اینجا بیشتر یک بیمارستان خانگی و پناهگاه موقت است و ایجاد مرکزی برای درمان و نگهداری حیوانات نیازی اساسی است که البته از سوی محیط زیست، شهرداری و نماینده مجلس پیگیر هستیم تا زمین مناسب در این خصوص را پیدا کنیم.

پازوکی تاکید کرد: قطعا محلی برای درمان با شرایط بهتر و همچنین نگهداری در فضایی که به طبیعت نزدیک تر باشد در خصوص حیواناتی که نمی توانند به زندگی قبلی خود برگردند، امری ضروری است.

بیشتر بیماران بر اثر شلیک گلوله بالشان زخمی شده است

وی در خصوص وضعیت کنونی گروه و کارهای انجام داده، بیان کرد: بیشتر بیماران ما پرندگان هستند خصوصا در فصل سرما که بیشترشان بر اثر شلیک گلوله بالشان زخمی شده است.

این فعال محیط زیست ادمه داد: گربه ای که دستش زیر ماشین مانده و قطع شده است. خرگوشی که بر اثر دعوا با خرگوش دیگری زخمی شده، جوجه تیغی که به کنه مبتلا شده از دیگر مواردی است که به گروه معرفی شده اند.

پازوکی با اشاره به اینکه معمولا در ماه یک حیوان توسط گروه درمان می شود، افزود: بیشتر آن ها به جراحی نیاز دارند و  هر عمل جراحی بسته به وسعت ضایعه 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد که توسط همکاران جراح عمومی و ارتوپد، به صورت رایگان و خیریه انجام می شود.

وی ادامه داد: البته در این خصوص مشکلاتی هست از جمله تجهیزات، زیرا جراحی ها و مداواها با  تجهیزات انسانی انجام می شود، رادیولوژی حیوانات دیگر مشکل ماست در اراک مرکز رادیوگرافی حیوانات نیز وجود ندارد.

 برخی از دامپزشکان در زمینه درمان حیوانات علم کافی ندارند

پازوکی کمبود دامپزشک را از دیگر مشکلات عنوان و تصریح کرد: متاسفانه برخی از دامپزشکان در زمینه درمان حیوانات علم کافی ندارند و یا علت اصلی کمرنگ بودنشان این است که چون این شغل محل درآمد اصلی شان است نمی توانند به صورت خیریه در این فعالیت حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: هرچند ما در عمل هایمان از یک دامپزشک برای حضور دعوت می کنیم ولی امیدواریم که دامپزشکی در شهر ما از حیطه رسیدگی به دامپروری ها فعال تر باشد زیرا با وجود مناطقی چون هفتاد قله و تالاب میقان با تنوع زیستی و حیات وحش نیازمند پزشکان مجرب حیوانات هستیم.

حیوانات آسیب دیده اغلب با اسلحه مجروح می شوند

پازوکی با تاکید بر اینکه بیشتر حیوانات آسیب دیده از سوی شکارچیان و با اسلحه مجروح می شوند، افزود: اگر محیط زیست شرایطی را برای محیط بان ایجاد کند که با امنیت و آزادی عمل بیشتری در مقابل شکارچیان ظاهر شود قطعا این آسیب ها کمتر می شود.

وی گفت: تشویق مردم به فرهنگ حمایت از حیوانات بسیار مهم است زیرا یک گروه به تنهایی نمی تواند تمامی این کار را انجام دهد و نیاز به کمک گروه های مردمی دارد.

دیگر فعال محیط زیست نیز گفت: حیات وحش به حیوانات وحشی و wildlife اطلاق می شود ولی در این گروه تمامی حیوانات از اهلی و وحشی مورد حمایت و درمان قرار می گیرند.

محمود کُل نگری افزود: تمام تلاش این گروه برای درمان حیوانات زخمی که از محیط زیست تحویل گرفته می شوند، با هدف رهاسازی و بازگشت به طبیعت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه احترام به حقوق حیوانات و حمایت از آنها مورد توجه گروه است، ادامه داد: ما اعتقاد داریم اگر حیوان به طبیعت برنگردد، رسالت ما به طور کامل انجام نشده مگر اینکه از همان حیوان در  راستای فرهنگ سازی برای حمایت از خودشان استفاده کنیم.

کل نگری گفت: در همین جهت کارگاه های آموزشی برای کودکان برگزار شده و در آن تعدادی از حیواناتی که دیگر نمی توانند به طبیعت برگردند را  به کودکان نشان می دهیم و برایشان تشریح می کنیم که به دلیل کوتاهی یا شلیک گلوله از سوی انسان آن ها به این روز افتاده اند.

برخی از حیوانات برای نگهداری به بچه ها داده می شوند

وی با اشاره به اینکه برخی از این حیوانات برای نگهداری به بچه ها داده می شوند، اضافه کرد: همین امر موجب می شود تا کودک در این زمینه آگاهی پیدا کند و این فرهنگ در ذهنش نهادینه شود، که حیوانی را بیهوده شکار نکند و یا آزار ندهد؛ بنابراین حیوانی یا پرنده ای که دیگر نمی تواند به طبیعت و آسمان برگردد می تواند هم نسلان خود را نجات دهد.

کل نگری با اشاره به اینکه طبق آمار بازگشت به طبیعت حیوانات زخمی 20 تا 30 درصد است، افزود: قطعا فرهنگ سازی موجب می شود تا دیگر کسی به دنبال شلیک به حیوانات نباشد و این تغییر رویکرد و فرهنگ سازی کم هزینه تر است.

وی با بیان اینکه راه های مختلفی برای فرهنگ سازی وجود دارد، اظهار کرد: شعار" بشناسیم، دوست داشته باشیم و حفاظت کنیم" گام به گام محقق می شود که در این زمینه رسانه در آگاهی بخشی بسیار موثر است.

این فعال حیات وحش با تاکید بر اینکه افراد بومی و روستایی به دلیل مواجهه بیشتر با حیوانات در این راستا نقش بیشتری دارند، ادامه داد: چاپ و پخش بروشور، صحبت با بومی ها و روستاییان و آشنایی آن ها با مسیر تسهیل گری در این خصوص یکی از اقدامات مثبت است.

 

کل نگری ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه درناها،  اگر روستایی ها متوجه شوند که از طریق درناها می توانندگردشگری پایدار داشته باشند و همین باعث رونق اقتصادی آن ها می شود، نه تنها در حفظ آن ها تلاش می کنند بلکه در برابر فردی که بخواهد به آن ها آسیب برساند واکنش نشان می دهد و آن ها را به مراجع قضایی تحویل می دهند.

وی درمان و مداوای حیوانات توسط گروهشان را یک نوآوری عنوان کردو گفت: این فعالیت با تمام سختی ها و کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی فقط در سایه یاری پزشکان حامی حیوانات انجام می شود.

محیط زیست دامپزشک و متخصص حیوانات ندارد

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به بینندگان محترم. فعالیت این گروه از همکاران پزشک قابل تقدیر است اما استحضار دارید که برابر قانون هر فردی اگر بدون کسب مجوز از سازمان دامپزشکی کشور اقدام به واکسیناسیون یا درمان حیوانات کند به حبس محکوم خواهد شد. آیا همکاران پزشک می پسندند که بنده آناتومی انسان را مرور کنم (چه بسا شاید در مقام مقایسه از آنان هم بهتر بلد باشم) و بعد انسانی را در خانه (!) بیهوش کرده و جراحی کنم؟! هر چند که بسیاری از اعمال جراحی انسان را دامپزشک عمومی تجربه کرده است و می داند. این راه ترویج حمایت از حیوانات نیست. البته باید قبول کرد که کمبود دامپزشک متخصص حیات وحش هم معضلی است که باید به آن توجه شود و دوره های آموزشی لازم در داخل یا خارج کشور برای آن پیش بینی و عده ای دیپلما یا تخصص بگیرند.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
به نظر من بدون گارد گیری در این مورد باید بپذیریم که دانش و تجربه ما دامپزشکان (منهای اهل فن در این زمینه) پائین است و علت آن شاید مربوط به دانشکده های فله ای دامپزشکی باشد. برای ترمیم عیب خودمان ابتدا باید واقعیت را بپذیریم بعد سعی در جبران آن بکنیم و گرنه انکار فایده ای ندارد. پزشکان در دوره کارورزی اینقدر با بیماران سرکار دارند که یاد می گیرند چگونه عمل کنند اما چه زیاد هستند دامپزشکانی که تاکنون حتی یک بخیه ساده را به تنهایی انجام نداده اند؟!!!
ع.
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
سلام ، جای بسی تاسف است که با وجود دامپزشکان حاذق ، پزشکان وارد این عرصه شده اند.... از ماست که بر ماست
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
بهتر است هر شخصی به تخصص خود بپردازد، اگر علاقمند نیز هست در رشته محبوب خود ادامه تحصیل دهد، چنان چه به شیوه این پزشکان ظاهرا خیر و نوع دوست، اما در واقع بی توجه به قانون عمل شود، دامپزشک دندانپزشک، داروساز دامپزشک، پزشک داروساز و... نیز ایجاد خواهد شد!!
فارغ از هر گونه بحث در خصوص بعد انسانی کار، از لحاظ تخصصی عملکرد این دوستان از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.
شایان ذکر است در کنار دامپزشکانی که به علت عدم علاقه به امور بالینی در این موارد ضعیف هستند، پزشکان با عملکرد بالینی ضعیف نیز در جامعه کم نبوده و نیستند، اما دامپزشکان نمی توانند کار ایشان را انجام دهند!!
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
با نظر دکتر لطفی زاده موافقم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
فکر می کنم اگر کمی بگردین دامپزشکانی هم باشند که بدون تخصص کار پزشکی می کنند. چه بسا تعداد این دامپزشکان از پزشکان دامپزشک شده خیلی بیشتر باشد. کافی است سری به روستاها بزنید می بینید در مناطق محروم پر از دامپزشکانی هستن که مردم و روستاییان را ویزیت می کنند. حرف آقای لطفی زاده را قبول دارم اما وقتی جایی امکانات نیست باید روی بعضی چیزها چشم را بست.
همکاردامپزشک
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
با سلام و تشکر از همکران عزیز،البته دامپزشکان جراح،حاذق وعلاقه مند کم نداریم و باید بگم دوستان پزشک به واسطه شرایط فرهنگی و اجتماعی درجاتی از خودمحوی و خودبزرگ بینی را تجربه می کنند،حال اینکه در بسیاری از نقاط کشور انسان ها از خدمات پزشکی مناسب بی بهره اند البته نفس حمایت از حیوانات و محیط زیست کار پسندیده ایست
همکار
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
اخه چرا راجع به هر چیزمفید اینقدر جبهه میگیریم اقای دکتر لطفی زاده اگر همین کار رو هم اون پزشک محترم نکنه کی اون حیوان رو نجات بده؟ اگر ما دامپزشکا اناتومی رو خوب بلدیم ! اول باید جون و زنده موندن حیوان برامون مهم باشه نه مدارک و قانون تازه مگه این دو پزشک از این راه درامد زایی که نکردن و حرفه اونها هم نیست که بگیم دارن جای مارو تنگ میکنن ما اگر تخصص حرفه ای داشته باشیم نگران اینکه کارمون رو از چنگمون در بیارن نیستیم
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
چرا اينقدر واقعيت بهمون برمي خوره؟ به جزء اقليت دامپزشكان حاذق، اغلب ما دامپزشكان نه سواد لازم را داريم و نه از مهارت كافي برخورداريم!
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
-
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
0
با سلام متاسفم اقا و خانم دکتر .اگر سواد داشتی در کار خودت جراحی می کردی .شما صلاحیت ندارید .در خصوص حیات وحش وحیوانات وحشی جای تعجب نیست در کشور ما یک پزشک این کار را انجام بدهد .متاسفانه حرفه دامپزشکی در کشور ما محروم بوده و از عدم آگاهی مدیران کشور و حتی نمایندگان محترم مجلس و عدم مدیران کارامد در سازمان دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی رنج برده و میبرد. آقای دکتر معاونت غذا و دارو وزرات بهداشت را بچسبی ودرست کنی وجان کودکان و جوانان ایران را نجات بدی بهتره .معاونتی که اصلان ...........دکتر کامیاب قیصربیگی 09166638176
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
0
شما به این آقای دکتر چرا خرده میگیرید؟
ایشون که نه قصد درآمد زایی داشته نه چیز دیگه
مگه چند تا دامپزشک حاذق داریم؟
چند نفر واقعا جراحند؟
اما در مورد خود نفس عمل باید گفت که باید بررسی بشه که از نظر قانونی مشکلی داره و یا خیر.همین و بس
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
0
طبق قانون اگر کسی بدون پروانه معتر از سازمان دامپزشکی به طبابت و بپردازد مجرم می باشد اداره دامپزشکی کجا خوابت برده بیدار شو !! اگه اینجوری ما هم از فردا برای درمان ادما به صورت رایگان مطب بزنیم تو این مملکت هرکی هرکی
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
0
این آقا به طبابت نمی پردازه
طبابت به معنای کسب درآمد مشکل قانونی داره اما وقتی ایشون درآمدی کسب نمیکنه از این راه نه.بنده یک وکیل هم هستم و به ایشون هیچ اتهامی وارد نیست
اگر شما به تخصصی بودن کارها اعتقاد دارید به حرف بنده هم اطمینان کنید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
چرا ما اینطوری هستیم اگر کسی کار نیکی انجام بده فوری هزارتا ازش ایراد می گیریم. اغلب ما دامپزشکان با حیوانات مهربان نیستیم! مگر نه این است که در دانشکده های دامپزشکی سگ های نگون بخت پس از جراحی های آموزشی به حال خود رها می شوند. واقعا چند تا از این سگ های بیچاره پس از جراحی آموزشی ضد درد دریافت می کنند! حالا تو این مملکت چند تا انسان فرهیخته که اتفاقا پزشک هم هستند پیدا شدند و بطور رایگان به درمان حیوانات حیات وحش می پردازند آنوقت ما دامپزشکان بجای تقدیر وتشکر از کار انسانی آنها و سعی در همراهی با این عمل اخلاقی، حکم حبس هم براشون صادر می کنیم!. به نظرتان شرم آور نیست؟!!
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
اقای وکیل ایا بنده هم میتونم بدون دریافت پول بیام تو دادگاه وکالت کنم؟ این مشکل حقوقی نداره ؟ تازشم تو دامپزشکی پای جون یه موجود زنده در میانه تو وکالت اینم مهم نیست پس از نظر حقوقی از فردا دامپزشکا وکالتم کنن البته بدون پول و درامد مشکلی نداره ؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
در مورد تخصص به نکته مهمی اشاره کردین یک پزشک عمومی در حد عمومی تخصص دارن حتی پزشک عمومی طبق قوانین نمی تونه حتی سونوگرافی کنه یا کار تخصصی دیگه حالا چه جوری اقای دکتر پزشک تو کار دامپزشکی که کار تخصصی هم هست دخالت میکنن ؟ دامپزشک هرچقدرم بیسواد باشه باز تو درمانگاه دانشکده چیزهای تخصصی دیده که عمرا یک پزشک تو همه سالهای عمرش دیده باشه پس هر کسی تو کار خودش باشه بهتره این اقای دکتر اگه خیلی دلش برای حیونا میسوزه میتونه یه دامپزشک استخدام کنه و حقوقشو پرداخت کنه و ایشون کار درمان رو انجام بدن نه اینه پا تو کفش دامپزشکا کنن
محسن
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
0
0
اولا توصیه من به این دوستان پزشک اینست که سرتان در کار خودتان باشد بهتر است ! در ثانی شما اگه خیلی مردید پول از مریضهای بدبخت خودتان نگیرید مجانی درمان کردن حیوانت پیشکش !!!! برو بابا حناتون واسه مردم رنگی نداره!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
0
0
اولا عزیز من شما هم میتونی وکالت کنی
هیچ کس مانع از وکالت شما نمیشه
البته نمیتونید دفتر وکالت بزنید اما میتونین وکیل باشین
من ناراحتیه همه دوستان رو درک میکنم
منتها از باب حقوقیش کار ایشون اگر چه اشتباه هست اما منع قانونی نداره
ایشون اگر کسب درآمد میکرد و یا کلینیک دامپزشکی داشت کارش کاملا غیرقانونی بود
اما در حال حاضر کارشون هیچ مشکل قانونی نداره
در مورد معالجه انسان هم باید گفت مرز بین انسان و حیوان در قانون وجود داره که اگر همین اتفاق برای انسان رخ میداد ایشون مقصر بودند و متهم
به هر حال بنده هم متاسفم از این دخالت های نابه جا اما صرفا هدفم بیان بار قانونی مساله بود
دكتر پازوكي و دكتر سيروس
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
0
0
خدمت تمام همكاران دامپزشك عزيز سلام عرض مي كنم. ما همان زوج اراكي مورد بحث شما مي باشيم. اولا در مورد خبر چاپ شده در خبر گزاري مهر بايد از همگي عذر خواهي كنيم ولي متن خبر كاملا با مصاحبه تفاوت داشت و بخصوص اين مطلب كه دامپزشكان توانايي درمان حيوانات را ندارند، تخيلات كامل بود. بلافاصله بعد ازچاپ خبر با خبرنگار مربوطه و خود سايت خبرگزاري تماس گرفته شد و به متن اعتراض كرديم ولي اصلاحي صورت نگرفت. هدف ما توجه مسئولين به مشكلات درماني حيوانات آسيب ديده استان بود كه متاسفانه بازتاب داخلي تحريف شدهاي داشت. قبل از شروع فعاليت ما تمام حيوانات آسيب ديده استان مركزي معدوم مي شدند، چون نه امكانات درماني لازم در اراك وجود دارد و نه كسي حاضر به درمان رايگان است. چند موردي كه براي حيوانات درماني انجام داديم كارهاي ساده و با مشورت و حضورچند تن از دوستان علاقمند دامپزشك بود. مشكل بسيار مهمتر ما كه كسي توجهي ندارد بعد از درمان است. براي حيوانات وحشي كه امكان بازگشت به طبيعت ندارند هيچ متولي وجود ندارد و روي دست ما مي مانند. فعلا با كمك دوستان آنها را در خانه هايمان جا داده ايم كه نه براي آنها مناسب است و نه براي سلامت خودمان. به علت سوتفاهم ايجاد شده ، با جناب آقاي دكتر معماريان جراح حيات وحش در تهران تماس گرفته شد و قرار شد از اين پس موارد مشكل به تهران اعزام شوند.
در نهايت هدف ما كمك به حفظ حيات وحش كشورمان و حيوانات بي پناه و جلب توجه مسئولين محيط زيست به مشكلات آنها است.
در صورتي كه كسي از همكاران محترم دامپزشك در درمان اين حيوانات قادر به كمكي هست و مهمتر از آن راه حلي براي نگهداري بعدي آنها دارد لطفا اطلاع دهد.
مجددا از همگي دامپزشكان عزيز به دليل سوتفاهم ايجاد شده پوزش مي طلبيم و خواهشمنديم كمك كنيد با ياري هم چند گونه جانوري باقيمانده در ايران را نجات دهيم.
دكتر سيروس
دكتر پازوكي
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام. ضمن تاکید مجدد بر آنکه باید در حیطه قانون فعالیت نمود از حسن نظر و متانت همکاران محترم پزشک تشکر میکنم. تیم دامپزشک و پزشک برای من تداعی کننده مفهوم سلامت واحد یا one health است و بسیار به تحقق آن در ایران امید دارم. امیدوارم موفق باشید.
دكتر سارا مكرم
|
-
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
0
0
با سلام
به نظر من راه حل اين مشكل در دست سازمان محيط زيست است. اصولا اين سازمان بايد دامپزشكاني متخصص در زمينه جراحي و حياط وحش را به استخدام در آورد تا در هر مكان كه موردي نيازمند به كمك بود اين افراد به محل اعزام شوند و به صورت رايگان درمان صورت گيرد. البته دامپزشكان زيادي هم هستند كه به صورت رايگان و يا هزينه پايين خدمات به موارد حمايتي ارائه مي دهند ولي اغلب در شهرهاي بزرگ اينگونه خدمات ارائه مي گردد.
نظر شما
ادامه