کد خبر: ۱۵۸۱۸
گوزن های زرد ایرانی در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه در شرایط مناسبی بسر می برند و مشکلی در زمینه تغذیه و امنیت این وحوش با ارزش وجود ندارد .
 

 

حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت وگو با ایرنا، ضمن اعلام این موضوع افزود: با توجه به بارندگی ها، جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه از وضعیت پوشش گیاهی بسیار مناسبی برخوردار است ولی با وجود این در موارد ضروری از طریق هوایی، زمینی و آبی نیز علوفه و آب مورد نیاز این گوزن ها به این جزیره انتقال پیدا می کند .

وی گفت: برای تامین آب جزیره اشک و انتقال دائمی آب از سواحل غربی به جزیره اشک برای شرب حیات وحش با انجام 19 کیلومتر لوله گذاری مشکل آب شرب حیات وحش موجود در این جزایر نیز تا حدود زیادی مرتفع شده است .

عباسی ن‍‍ژاد شرایط اکولوژیکی جزایر اشک محل زیست گوزن زردن ایرانی و جزیره کبودان محل زیست قوچ و میش ارمنی را خوب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هیچ گونه تلفاتی میان حیات وحش مشاهده نشده است و مشکلی نیز از بابت انقراض این گونه های جانوری وجود ندارد .

عباس نژاد یادآور شد: تاکنون تلفات یا مرگ و میر غیرعادی میان قوچ و میش های جزیره کبودان و گوزن های زرد جزیره اشک که متاثر از تاثیرات خشکسالی یا عوامل غیرطبیعی در منطقه باشد به وقوع نپیوسته است.

وی گفت: تنها نگرانی موجود ورود گونه های مهاجم از قبیل شغال و گرگ به جزیره کبودان و احتمال خروج قوچ و میش از این جزیره است که تدابیر لازم نیز در این زمینه اتخاذ شده است .

عباس نژاد اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده بیش از 250 راس گوزن زرد ایرانی و یکهزار و 400 راس قوچ و میش ارمنی در این جزایر شمارش شده است .

وی یادآور شد: خشک شدن دریاچه ارومیه موجب شده تا جزایر اشک و کبودان از محاصره آب خارج شده و امنیتی که به این صورت در گذشته وجود داشت برای این جزایر از بین رود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: هم اینک تنها 15 درصد از مساحت دریاچه ارومیه و تنها شش درصد از آب این دریاچه باقی مانده است و ارتفاع آب این دریاچه در مقایسه با پارسال با 41 سانتی متر کاهش همراه است .

تکثیر گونه منحصر به فرد گوزن زرد ایرانی از سال 56 تا 65 در آذربایجان غربی آغاز شد و گوزن زرد به تدریج با تلاش مسوولان تبدیل به یکی از پروژه های موفق حفاظت محیط زیست در آذربایجان غربی شد .

 

نظر شما
ادامه