کد خبر: ۱۵۷۹

حکیم مهر -  مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک از توصیه‌هایی است که متخصصان برای داشتن دندان‌های سالم تأکید دارند. در حالی که صرف مواد غذایی در وعده های مختلف به‌طور مستقیم با سلامت دندان‌ها و لثه در ارتباط بوده و با پیروی از رژیم‌های غذایی،‌ دستیابی به یک لبخند زیبا با دندان‌های درخشان و لثه سالم امکان‌پذیر است.
برخلاف تصور عموم که تنها شکلات و شیرینی‌جات را عامل پوسیدگی دندان می‌دانند، موادغذایی سالم نیز ممکن است، عامل پوسیدگی دندان‌ها محسوب شود و از طرف دیگر صرف برخی از موادغذایی باعث از بین‌رفتن بوی بد دهان و جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های لثه و پوسیدگی می‌شود.
مصرف کربوهیدرات‌ها در وعده ناهار
مصرف سیب‌زمینی یا نان تهیه شده از غلات کامل و سایر کربوهیدرات‌ها یکی از عوامل پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شوند. کربوهیدرات‌های مصرفی به قطعات کوچک قند تبدیل شده و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. جویدن کامل این گروه از موادغذایی هنگام صرف وعده‌های اصلی غذا به جای میان وعده‌ها باعث کاهش تجمع ذرات میان دندان‌ها و کاهش احتمال پوسیدگی دندان خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد، در صورتی که موادغذایی حاوی کربوهیدرات‌ها مانند نان، سیب‌زمینی، پاستا و ... با دیگر گروه‌های غذایی مانند سبزی، پروتئین‌ها و... صرف شود، بزاق بیشتری ترشح شده و تجزیه موادغذایی بهتر انجام می‌گیرد.
نوشیدن چای
چای سبز و چای سیاه حاوی ترکیبات پلی‌فنولی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان و عفونت لثه‌ها دارد از طرف دیگر نوشیدن چای در از بین بردن باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد، برگ چای حاوی مقادیر فراوانی فلوراید بوده و نوشیدن آن باعث استحکام لثه و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
نوشیدن مایعات با نی
اکثر مایعات مانند انواع نوشابه‌ها، آب‌میوه، دلستر و ... حاوی اسیدهایی مانند اسیدسیتریک و اسید فسفریک است که احتمال پوسیدگی دندان‌ها یا عفونت لثه‌ها را افزایش می‌دهد. نوشیدن مایعات با نی آسیبی که از این طریق منتقل می‌شود را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. عبور مایعات ازنی، باعث می‌شود تا اسید موجود در آب میوه یا نوشابه‌ها کمتر با دندان تماس پیدا کرده و پوسیدگی کاهش پیدا کند.
نقش ویتامین ث
ویتامین ث یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید در سلامت لثه‌ها است. افرادی که در روز کمتر از 60 میلی‌گرم
ویتامین ث مصرف (یک پرتقال متوسط حاوی بیش از 80 میلی‌گرم ویتامین ث است) می‌کنند، 30 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های لثه هستند و افرادی که در روز به‌طور متوسط 180 میلی‌گرم ویتامین ث مصرف می‌کنند، دهانی سالم داشته، لثه‌هایشان کمتر در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌گیرد.
کلسیم
مصرف حداقل 800 میلی‌گرم کلسیم در روز، یکی از عوامل سلامت دندان‌ها به‌شمار می‌آید. 99 درصد کلسیم بدن جذب استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. محققان مصرف هزار میلی‌گرم کلسیم را در روز برای زنان زیر 50 و 1200 گرم کلسیم را به زنان بالای 50 سال توصیه می‌کنند.

 

 

نظر شما
ادامه