کد خبر: ۱۵۷۶۳
مدیرعامل اتحادیه فرآورده های گوشتی از تشکیل جلسه در دفتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توزیع سبد کالایی از سوی تعاونی ها خبرداد و گفت: پنج شنبه اول اسفندماه قرار است این جلسه در دفتر علی ربیعی تشکیل شود.

محمد موسوی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از رایزنی تعاونی ها برای توزیع سبد کالایی خبرداد و گفت: پنجشنبه هفته جاری مطابق با اول اسفندماه، در دفتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه ای برای هماهنگی توزیع سبد کالا از سوی تعاونی ها انجام خواهد شد و در صورت موافقت، تعاونی ها نیز به جمع توزیع کنندگان سبد کالا می پیوندند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های گوشتی افزود: اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پتانسیل بالایی برای توزیع مرتب سبد کالایی دارند که بر این اساس، در صورت موافقت وزیر کار، این موضوع عملیاتی خواهد شد.

وی با تکذیب ورود گوشت‌های آلوده به کشور تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه هزینه واردات گوشت بالا بوده و همچنین نظارت چند دستگاه بر روی واردات گوشت قرمز انجام می‌شود، موضوع ورود گوشت‌های آلوده صحت ندارد، این در حالی است که تنها 1.5 درصد از فرآورده‌های گوشتی از جمله همبرگر، سوسیس، کالباس و پیتزا از نظر کیفیت دچار مشکل بوده‌اند ولی از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارند.

به گفته موسوی، پس از اینکه گوشت با گذراندن مراحل متعدد و نظارت‌های لازم وارد کشور و بندر عباس شد، در یکی از آزمایشگاه‌های معتبر که مورد تأیید اروپا است، آزمایش می شود و اگر گوشتی آلوده باشد همان جا برگشت داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد مواد اولیه و ماشین آلات فراورده‌های گوشتی داخلی بوده و تنها 10 درصد نیاز به واردات داریم، گفت: به منظور پیوند صنعت فراورده‌های گوشتی با دانشگاه‌، توافقی با وزارت آموزش عالی انجام شده است که مجوز دانشگاه عملی کاربردی در مقطع کاردانی و در رشته‌های مربوط به فرآوردی، تولید و بهداشت گوشت دانشجو جذب کند.

موسوی خاطرنشان کرد: این دانشگاه عملی کاربردی در صنعت فراورده‌های گوشتی و پروتئین است و از 10 بهمن ماه سال جاری دانشجویانی جذب شده‌اند و تا پایان هفته کار دانشگاه شروع خواهد شد، البته مجوزی برای مقطع کارشناسی نیز دریافت و نام‌نویسی دانشجویان انجام شده است.

وی در مورد شرایط دریافت کارت بازرگانی شرکت‌های تعاونی گفت: در برنامه پنجم مصوب شده است که تعاونی‌ها باید یک هزارم درآمد خود را بدهند تا کارت بازرگانی دریافت کنند در حالی که ما معتقدیم باید یک هزارم سود پرداخت شود، زیرا درآمدی که تعاونی ها کسب می‌کنند ،بیشتر برای هزینه‌های جاری صرف می شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی فراورده‌های گوشتی در مورد میزان واردات گوشت خاطر نشان کرد: در سال‌های 90 و 91 به ترتیب 200 و 150 هزار تن گوشت قرمز وارد شده که این رقم در سال جاری به 120 هزار تن رسیده است ولی در صنعت فرآورده‌های گوشتی محموعا 200 هزار تن تولید داریم که هر یک کیلوگرم گوشت با اضافه شدن موادی چون سویا، فسفات و سایر مواد به دوکیلو تبدیل می شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه ما نیاز به یک سازمان مستقل ملی غذا داریم، تصریح کرد: از 200 هزار تن تولید فراورده های گوشتی تنها 20 درصد آن به بازار خارج و واردات وابسته است که دلیل آن نیز قیمت و کمبود داخل است.

وی با بیان اینکه همیشه قیمت گوشت گوساله 30 درصد ارزان‌تر از گوشفند بود ولی در حال حاضر حتی گران‌تر ار گوشت گوسفند به فروش می‌رسد، خاطر نشان کرد: دلیل همه این مسائل نداشتن مدیرت جامع است، بنابراین سازمان ملی غذا می تواند به در چنین مواردی وارد و کمک کند.

موسوی تصریح کرد: در سال 89 سرانه مصرف گوشت در گشور 7 کیلوگرم بود که در حال حاضر به 5 کیلوگرم کاهش پیدا کرده و دلیل آن نیز افزایش قیمت مواد اولیه است.

گوشت


 

نظر شما
ادامه