کد خبر: ۱۵۶۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دامپزشک در این‌باره می‌گوید: «حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.»

وقتی که چرایی عدم مصرف جگر مرغ را از این متخصص بهداشت مواد غذایی پرسیدیم، پاسخ داد: «مطالعات فراوانی که در کشورهای مختلف، ازجمله ایران انجام شده، نشان می‌دهد که متاسفانه، در بسیاری از مرغداری‌های صنعتی، دوره‌های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت نمی‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، مثلا زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود 5 تا 14 روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله‌ای که در موارد زیادی، رعایت نمی‌شود.»

این چه ربطی به جگر مرغ دارد؟ «ربطش این است که مقدار زیادی از این داروها، در جگر مرغ باقی می‌مانند زیرا جگر، محل سم‌زدایی است و بسیاری از داروها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی، خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، به‌خصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند.»

با این حساب، دکتر دباغ‌مقدم توصیه می‌کند که از مصرف جگر مرغ، خودداری کنید؛ مگر اینکه مطمئن باشید این جگر از مرغداری‌هایی با نظارت بسیار بالا بیرون آمده که اطمینان از این مساله هم کار چندان ساده‌ای نیست.

 

برچسب ها: دل , جگر , مرغ،
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اميدوار
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
0
سلام
اولا ايشان دانشجوي تخصصي است و نه متخصص
دوما اطالاعت ارائه شده درباره جگر مرغ فاقد استلال منطقي و كاملا سطحي نگري است
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
0
جناب آقای دکتر دباغ مقدم کلا نسبت به اطمینان پیدا کردن در مورد خیلی از مسائل مشکل فراوانی دارند به نظر میرسد ایشان حتی اگر مرغ بدبخت 48 روز زیر دید مستقیم ایشان هم پرورش بیابد هم باز بهش شک دارند و در مجموع ..........................
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
0
مگه میشه یک مرغدار بدون آنتی بیوتیک جوجه پرورش دهد؟ بیست سال سابقه کار دارم و ندیدم! من هم جگر یا کبد مرغ را قبول ندارم
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
0
0
دوست امیدوار!!
خدا هرگز نا امیدتون نکنه!! ولی اخیرا یک کتابی را با همکاری تعدادی از اساتید نوشتیم به اسم ((مقاومت ضد میکروبی و تاثیر آن در بهداشت اعمومی)). می توانید از جامعه دامپزشکان تهیه و مطالعه فرمایید، استدلالش هم توی کتاب است. البته عمق فاجعه را هم متوجه خواهید شد. اطمینان هم که الیته با تحقیق حاصل می شود. باز هم ارجاع می دهم دوست بی نام را به همان کتاب.
بنده خدایی که در مورد علوم ارتباطات صاحب نظر بود می گفت تفاوت مردم کشورهای توسعه نیافته با توسعه یافته، این است که توسعه یافته ها در سایت ها، در مورد مطلب نظر می دهند و توسعه نیافته ها در مورد نویسنده مطلب!!، حالا بنده خدا در مورد بنده چه نوشته بوده که دوستان نقطه چین کرده اند، به همان توسعه نیافتگی بر می گردد. سال نوی همگان مبارک
نظر شما
ادامه