کد خبر: ۱۵۳۵۳

مدیر عامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران از صادرات محصولات لبنی تولیدی این شرکت به دست کم 24 کشور دنیا تا پایان امسال خبر داد و گفت: ارزش صادرات کشاورزی و صنایع غذایی کشور به ترتیب به 4.2 و 1.5 میلیارد دلار می رسد که در این بین سهم لبنیات از صادرات بالغ بر 636 میلیون دلار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی علیپور امروز دوشنبه در نشستی با اشاره به این‌که در 15 سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر 4.5 میلیارد دلار انواع محصولات لبنی وارد کشور شد گفت: در حال حاضر به غیر از کره در بقیه مواد لبنی علاوه بر این که واردات کشور به حداقل رسیده صادرات هم داریم.

وی با اشاره به این‌که از سال 1379 بحث صادرات لبنیات به موضوعی استراتژیک در کشور تبدیل شد اظهار کرد: شرکت صنایع شیر ایران در حال حاضر دارای 16 کارخانه تولید و فرآوری شیر خشک و شیر خشک نوزاد، یک کارخانه صنایع بسته بندی فرآورده‌های شیری، دو شرکت سرمایه‌گذاری و کارگزاری بورس، دو شرکت کشت و صنعت و دامپروری و هشت شرکت بازرگانی، بازاریابی و فروش است که به زودی سومین شرکت کشت و صنعت و دامپروری صنایع شیر نیز به بهره برداری می رسد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران تعداد شاغلان شرکت صنایع شیر ایران را بالغ بر 5000 تن اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ارزش صادرات کشاورزی کشور بالغ بر 4.2 میلیارد دلار و ارزش صنایع غذایی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار بود. در همین سال ارزش صادرات فرآورده‌های لبنی نسبت به کل صادرات کشاورزی به 15 درصد و ارزش صادرات فرآورده‌های لبنی نسبت به کل صادرات صنایع غذایی به 40 درصد رسید. ضمن این که ارزش کل صنایع لبنی در سال گذشته معادل 636 میلیون دلار بود.

علیپور با بیان این‌که شرکت صنایع شیر ایران تاکنون به 18 کشور دنیا صادرات داشته است گفت: تا پایان امسال با توجه به بهبود فضای بین المللی کشورهای جدیدی نیز در صف ارتباط تجاری با صنایع شیر ایران خواهند بود که با توجه به بازاریابی انجام شده توقع افزایش صادرات به 24 کشور تا پایان سال وجود دارد.

به گفته وی، طی سه سال گذشته صادرات صنایع شیر ایران بالغ بر 200 میلیون دلار بوده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران همچنین با اشاره به این‌که این شرکت اصلی ترین تامین کننده فرآورده‌های شیری حجاج ایرانی در چهار سال اخیر بوده است گفت: یکی از مشکلات فعلی در حوزه صادرات قیمت‌های غیر واقعی اظهارنامه‌ای محصولات لبنی در گمرک ایران است که پیشنهاد می کنیم به روزرسانی قیمت های مرجع گمرک با توجه به نامه ارسالی از طریق انجمن صنایع لبنی ایران اجرا شود. هم اکنون نرخ‌ها 10 تا 30 درصد بالاتر از نرخ واقعی است.

علیپور همچنین از ارائه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادرات لبنیات ایران خبر داد وگفت: باید به منظور توسعه صادرات لبنیات به صادرات فرآورده‌های شیری یارانه اختصاص داده شود.

به گفته وی در حال حاضر ظرفیت تولید در صنایع لبنی کشور بعضا تا 50 درصد خالی بوده و می توان با رونق صادرات بخش قابل توجهی از این ظرفیت خالی را پر کرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
ادامه