کد خبر: ۱۵۳۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

ارتباط انسان با دام گاه بیماری‌های مشترکی را رقم می‌زند که علیرغم به بار آرودن هزینه‌های گزاف و پر شدن تخت‌های بیمارستانی، مشکلاتی به بار می‌آورد که جبرانش چندان ممکن نیست چراکه برای مرگ بازگشتی وجود ندارد و برخی از این بیماری‌های مشترک که به گفته وزارت بهداشت شیوعش طی سال‌های گذشته افزایش یافته درمانی ندارد.

در حالی که اظهارات وزارت بهداشت و کارشناسان دامپزشکی حاکی از افزایش شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام طی‌ سال‌های اخیر است سازمان دامپزشکی نیز کمبود بودجه، امکانات و نیروی انسانی طی سال‌های اخیر را یکی از عوامل آن اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند مشمشه، هاری، بروسلوز، تب کریمه کنگو و ... که منشاء بروز آن دام‌های اهلی و وحشی هستند طی سال‌های اخیر شیوع بیشتری یافته‌ که البته سازمان دامپزشکی تلاش‌های بسیاری برای کنترل بیماری و جمعیت درگیر این بیماری‌ها انجام داده است.

به گفته بسیاری از دامپزشکان کاهش بودجه، امکانات و البته نیروی انسانی که طی سال‌های اخیر بازنشست شده‌اند و جایگزینی برایشان نبوده یکی از عوامل افزایش شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام در نقاط مختلف کشور بوده است.

سامد برومندفر - معاون مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی - در این باره به ایسنا گفت: مدت‌هاست که هیچ تعادلی بین نیروهای سازمان دامپزشکی، اعتبارات و امکانات آنها با وظایف نظارتی و قرنطینه‌ای سازمان وجود ندارد.

بازتعریف نقش و جایگاه دامپزشکی در اقتصاد و سلامت

وی افزود: از آنجاکه همخوانی بین وظایف محوله سازمان دامپزشکی و بودجه و امکانات آن نیست ریشه‌ای‌ترین مساله برای حل مشکلات موجود در بخش دامپزشکی مانند افزایش شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام این است که در بعد کلان دولت به نقش دامپزشکی بیش از پیش توجه کند و جایگاه آن را به نحوی شایسته بازتعریف کند.

معاون مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در حال حاضر دامپزشکی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، ارتقای سلامت جامعه و اقتصاد کشور دارد که ضرورت بازتعریف نقش و جایگاه آن را بیش از پیش نشان می‌دهد. در غیر این صورت بدون تغییر و اصلاح دیدگاه معیوب و ناقص درباره نقش و جایگاه دامپزشکی، حل مشکلات بخش دامپزشکی از جمله شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام که معلول چنین دیدگاهی است، ممکن نیست.

برومندفر تصریح کرد:‌ اگر نگاه مسئولان و دولت به بخش دامپزشکی و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه اصلاح شود آن گاه ابزارهای لازم از جمله بودجه، امکانات و نیروی انسانی در این بخش نیز در ادامه آن بهینه می‌شود.

وی گفت: گرچه سازمان دامپزشکی علیرغم همه کمبودها و نارسایی‌های گذشته تلاش مضاعفی در زمینه کنترل، مراقبت و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام داده است که در واقع حفظ آبرو کرده باشند حتی در برخی موارد آن قدر کمبود وجود داشته است که حتی واکسن کافی برای دامپزشکان به عنوان گروه‌هایی که بیشترین احتمال خطر شیوع بیماری را داشته‌اند نیز نبوده است اما آنها جان خود را به خطر انداخته و همواره در بین جمعیت بیمار دام‌های کشور به انجام وظیفه پرداخته‌اند.

بدهی 8 میلیارد تومانی به دامداران بابت کشتار دام‌های بیمار

وی تصریح کرد: در حال حاضر دام‌های بسیاری از دامداران کشتار شده است که سازمان دامپزشکی بابت آن حدود هشت میلیارد تومان به دامداران بدهکار است اما چند سال است این بدهی را پرداخت نکرده و همین عامل سبب می‌شود علیرغم تلاش‌های صورت گرفته دامداران برای معرفی دام‌های بیمار و آلوده خود با سازمان دامپزشکی همکاری نکنند. از سوی دیگر برخی دلال بازی‌ها نیز باعث شیوع بیشتر بیماری‌های مشترک انسان و دام در نقاط مختلف کشور می‌شود.

اختصاص بودجه بیشتر به سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری مشترک

برومندفر اظهار کرد: گرچه هیچ گاه نمی‌توان منکر تلاش‌های بی‌شائبه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام داشت اما منشاء بروز این بیماری‌ها دام بوده و سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه اجرایی پیشگیری کننده از شیوع آن اگر قوی و توانمند باشد عوامل شیوع در کشور کاهش می‌یابد که مستلزم اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی مناسب است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که غالبا وظیفه اطلاع رسانی و ترویجی در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و دام دارد و در صورت ابتلا انسان‌ به این بیماری‌ها وظایف درمانی نیز پیدا می‌کند بودجه بیشتری از سازمان دامپزشکی دریافت می کند این درحالی است که باید بیش از پیش به سازمان دامپزشکی توجه کرد.

معاون مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی تاکید کرد: اگر جایگاه دامپزشکی در کشور به ویژه در زمینه بیماری‌های عفونی مشترک انسان و دام مورد توجه قرار گیرد می‌توان با اختصاص بودجه و اعتبار بیشتر به سازمان دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها در کشور تا حد بسیار زیادی درکشور جلوگیری کرد.

چرا سازمان دامپزشکی عضو شورای عالی سلامت نیست؟

برومندفر اظهار کرد: چرا سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمان‌های حاکمیتی که نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد، عضو شورای عالی سلامت نیست و در این شورا جایگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: از دولت انتظار می‌رود که با توجه به شعار حمایت از اقشار آسیب پذیر و مستضعف بیش از پیش به مساله پیشگیری، کنترل ومبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام که غالبا در میان این اقشار شیوع پیدا می‌کند توجه کند.

البته پیام محبی – نایب رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران – نیز در این باره به ایسنا گفت: در شرایط کنونی که کشور از نظر شیوع بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام وضعیت مطلوبی ندارد باید بیش‌ از پیش به بهداشت دامی که منشاء تامین سلامت جامعه است توجه کرد و به جای هزینه‌های چندین برابری برای درمان بیماری‌های متعدد افراد جامعه به کنترل سلامت جمعیت دامی که می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یا مواد غذایی پروتئینی آلوده ایجادکننده بیماری‌های فراوان باشند، توجه کرد.

با توجه به امکان‌پذیر بودن شناسایی و پیشگیری از عوامل انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام و قابل کنترل بودنشان به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به سازمان دامپزشکی و افزایش اعتبارات و امکانات آن کند تا کمتر شاهد از دست رفتن منابع مالی کزاف کشور برای درمان بیماری‌های مختلف یا مرگ و میر ناشی از ابتلا‌ به این بیماری‌ها باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
0
0
سلام. بالاخره یکی پیدا شد بخشی از مشکلات دامپزشکی کشور را بیان کنه.خدا پرش را بیامرزه.
سلیم
|
-
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
0
0
احسنت بر دکتر خلج . با انتصاب ایشان به عنوان یک مدیر با جرات به سازمان ، واقعیت ها مطرح می شود.
نظر شما
ادامه