کد خبر: ۱۵۳۲

حکیم مهر -  معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران گفت: برای نخستین‌بار در دنیا این پژوهشکده اقدام به ابداع روش رس‌پاشی با هواپیما برای شکستن لکه‌های بزرگ کشند قرمز در قسمت‌هایی از خلیج فارس شد.

دکتر مصطفی شریف‌روحانی  اظهار کرد: موسسه تحقیقات شیلات ایران، موسسه تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و دارای 13 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی عالی است.

وی افزود: این موسسه تحقیقاتی دارای هفت بخش تخصصی اصلاح‌نژاد و تکثیر پرورش آبزیان، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، بیوتکنولوژی و فناوری آبزیان، بخش اکولوژی منابع آبی، بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان، مطالعات اقتصادی و اجتماعی و بخش استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و محیط‌های تحقیقاتی است.

شریف‌روحانی بیان کرد: هر ساله محققان بخش‌های مختلف در این گردهمایی‌ها جمع و برنامه‌های سال آینده را مرور و فعالیت‌های جاری را ارزیابی می‌کنند.

معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به مهمترین برنامه‌های تحقیقاتی موسسه در بخش اصلاح‌نژاد و پرورش آبزیان گفت: گسترش تنوع گونه‌های آبزیان پرورش کشور با توجه به پتانسیل‌های بالای تولید، علاوه بر اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی در جهت افزایش تولید و هم‌زمان با حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، از جمله این برنامه‌هاست.

وی مهمترین هدف واحد اصلاح نژاد تکثیر پرورش آبزیان این موسسه را تنوع گونه ماهی تلاپیا دانست و افزود: این‌گونه از پرتولید‌ترین گونه‌های ماهی پرورشی دنیاست که پرورش آن در مکانیزم‌های لازم وارد کشور شده و در حال بومی‌سازی است.

شریف‌روحانی گفت: با توجه به اینکه کشور ما در نواحی خشک قرار دارد، پرورش این‌گونه ماهی که قادر به تحمل شرایط سخت بیوتکنیکالی است و برای توسعه در اقلیم‌های خشک کشور در نظر گرفته شده است، برای مقابله با پدیده خشکسالی در کشور بسیار با اهمیت است.

معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: از دیگر اقدامات این واحد می‌توان به وارد کردن میگوی وانامی به کشور و ترویج و توسعه آن اشاره کرد؛ در تابستان امسال رکورد تولید 14 تن میگوی وانامی در هر هکتار را به‌دست آوردیم.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه ماهیان گرمابی برای استفاده از زنجیره‌های مختلف تولید در استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در مورد کپور ماهیان هندسی، سه گونه این ماهی به‌نام‌های روهو، کاتلا و مریگال وارد کشور شد و هم‌اکنون در حال تکمیل تحقیقات به منظور توسعه و ترویج این گونه‌ها در کشور هستیم.

معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: در خصوص گونه‌های ماهیان خاویاری نیز ضمن انجام تحقیقات گسترده روی فرمول‌های غذایی این گونه، به تکثیر گونه‌ای جدید بنام تاس ماهی سیبری و استر پرداختیم.

وی افزود: در بحث ماهیان بومی گرمابی در آب شیرین هم موفق به تکثیر و پرورش ماهی بنی، شیربت و گطان در این زمینه در خوزستان و در پژوهشکده آبزی پرورش و جنوب کشور شدیم.

شریف‌روحانی بیان کرد: دستیابی به تکثیر ذخایر ارزشمند دریایی حلوا سفید و توسعه و پرورش ماهیان دریایی به منظور بیوتکنیک ماهیان صبیتی، شانک و هامور از دیگر اقدامات پژوهشکده آبزی پرور جنوب کشور است.

معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به دستیابی به گونه‌های ذخایر ژنتیک بومی و پرورش ماهی آزاد در دریای خزر بیان کرد: در آینده فاز ترویج این گونه‌ها با همکاری سازمان شیلاتی ایران در دستور کار پژوهشکده قرار می‌گیرد.

شریف‌روحانی تصریح کرد: برنامه جامعه اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا تدوین شده تا ضمن انعقاد تفاهنامه با معتبرترین مراکز تحقیقاتی اروپا، زمینه به‌نژادی قزل‌آلا در کشور فراهم شود.

وی گفت: امسال برای رفع مشکلات سیستم‌های مداربسته قزل‌آلا، ایستگاه‌های فناوری نوین شیلاتی در خجیر تهران راه‌اندازی شد که در زمان‌بندی مشخص در آینده مشکلات این سیستم‌ها رفع می‌شود.

شریف‌روحانی با اشاره به فعالیت روی فرمول‌های جایگزین تغذیه آبزیان پرورشی به‌عنوان پرهزینه‌ترین فعالیت‌های این پژوهشکده، گفت: در این جهت به منظور کاهش هزینه‌های تولید میگوی وانامی جیره غذایی با پروتئین گیاهی برای این گونه معرفی شده است.

وی افزود: در بحث صدف‌های مرواریدساز، به منظور بازسازی ذخایر و توسعه اشتغال در جنوب به توفیقاتی دست یافتیم که در‌آینده زمینه‌ساز ایجاد مزارع دریایی پرورش صرف مروارید ساز خواهد بود. دستیابی به نتایج جدید در بحث تاثیر خیار دریایی از دیگر اقدامات این پژوهشکده است.

شریف‌روحانی ادامه داد: مهمترین دستاورد این پژوهشکده تحقیق و مدیریت کشند قرمز در خلیج فارس و دریایی عمان است که تهدید جدی برای ذخایر آبزیان و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی برای ساحل‌نشینان کشور به وجود آورده بود.

این پژوهشکده با بهره‌گیری از کلیه پتانسیل‌های علمی داخلی خود کشند قرمز را مدیریت کرد.

وی گفت: در زمینه بالا بردن مصرف آبزیان در سبد خانوار موفق به تولید و معرفی فرآوردهای جدید ماهی از جمله FPC یا کنسانتره پروتئینی ماهی، بستنی ماهی، پفک ماهی، کباب ماهی و ده‌ها محصول دیگر شده‌ایم که با تولید انبوه می‌توان سرانه مصرف آبزیان را در کشور برای دسترسی آسان مصرف کنندگان فراهم کرد. این اقدام در جهت افزایش دریافت امگا 3 بیشتر برای شهروندان ایجاد می‌شود.

معاون پژوهش توسعه تحقیقات شیلات ایران گفت: همچنین به دنبال ایجاد پارک‌های آبزیان زیستی در برخی شهرها هستیم.

 

نظر شما
ادامه