کد خبر: ۱۵۲۹۵

بازار مواد پروتئینی دیگر از حالت سنتی و قدیمی خود خارج شده است. الان دیگر نه‌تنها فروش مرغ‌های بدون بسته‌بندی رواج ندارد بلکه بازار گوشت هم به سمت بسته‌بندی و اتیکت‌دارشدن پیش‌ می‌رود. مغازه‌ها هم کم‌کم با این تغییرات رنگ‌ورویی تازه به خود می‌گیرد.

برخی سوپرگوشت‌ها به لوکسی بوتیک‌های مناطق شمالی شهر است و دیگر نه از بوی مرغ و ماهی و گوشت فله در آنجا خبری هست و نه موقع راه‌رفتن در مغازه پایتان روی چربی‌های به‌جامانده از جابه‌جاکردن بارهای گوشت لیز می‌خورد. خلاصه با اجرای طرح بسته‌بندی مرغ که البته از 9سال پیش آغاز شد و بالاخره سال گذشته در تهران به‌طورکامل اجرایی شد؛ بهداشت بیشتری برای فروشگاه‌های مواد پروتئینی به ارمغان آورده شد.

با این همه هنوز هم کم نیستند مغازه‌هایی که با حال‌وهوای گذشته مشغول فعالیت هستند. هرچند دیگر اجازه فروش مرغ فله را ندارند اما فروش ماهی و گوشت بدون بسته‌بندی کاملا رایج است و هنوز دولت دستوری قاطع در این‌باره نداده است. با وجود آنکه طرح بسته‌بندی ماهی از سه‌سال پیش در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته اما این طرح هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

علی خندان‌رو جوان رییس اتحادیه گوشت گاوی به‌ برخی حاشیه‌های صنف خود اشاره کرده و می‌گوید: بسته‌بندی‌های موجود در بازار زیر نظر بازرسان و ناظران دامپزشکی است و از سلامت و بهداشت کامل برخوردار است اما مشتریان به هیچ‌وجه گوشت چرخ‌کرده آماده را از مغازه‌ها خریداری نکنند. فروشنده موظف است گوشت را مقابل چشم مشتری چرخ کرده و تحویل دهد...

‌به‌نظر می‌رسد بازار گوشت مدتی است آرام گرفته و از تب و تاب مسابقه قیمت خبری نیست.
قیمت‌ها در حال حاضر در چه سطحی است؟


گوشت گوساله مخلوط هم‌اکنون هر کیلو 28هزارتومان فروخته می‌شود. گوشت‌های دولتی هم 22هزارتومان در کیلو است.

‌گوشت دولتی چیست؟


گوشت‌های وارداتی.

منظورتان همان گوشت‌های یخی برزیلی است؟


خیر. من قیمت گوشت یخی را ندارم. ما در زمینه گوشت‌گرم فعالیت می‌کنیم. این گوشت‌های دولتی درواقع همان دام‌های پاکستانی است که به استان سیستان‌وبلوچستان وارد می‌شود.
‌دام‌های پاکستانی که به‌دلیل پیری از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

این گوشت‌ها با تولیدات داخلی شش تا هفت‌هزارتومان اختلاف کیفیت دارد.

‌سازمان دامپزشکی مجوز واردات این دام‌ها را به شرط استفاده در صنعت سوسیس و کالباس صادر کرده بود. چرا این گوشت‌ها روانه بازار شده است؟

این دام‌ها زیر نظر سازمان دامپزشکی وارد کشور می‌شود و مشکلی از نظر سلامت و بهداشت ندارد.

گفتید قیمت‌ گوشت گوساله داخلی 28هزارتومان است اما در سطح شهر بالای 33هزارتومان فروخته می‌شود.


28هزارتومان قیمت گوشت مخلوط است. مسلما اگر برای شما خالص، بدون چربی و استخوان شود قیمت متفاوتی پیدا می‌کند.

‌قیمت‌ها در کشتارگاه چقدر است؟


خوب در کشتارگاه به‌صورت لاشه فروخته می‌شود و پس از حمل به مغازه و استخوان‌گیری شده به دست مشتری می‌رسد که این پروسه مقداری بر قیمت‌ نهایی گوشت اضافه می‌کند.

‌گاها گفته می‌شود گوشت‌های چرخ‌کرده بسته‌بندی شده، مخلوطی از گوشت و زایدات و چربی‌هاست. اضافه‌کردن این زواید تخلف محسوب نمی‌شود؟


تکذیب می‌کنم. تمام گوشت‌های بسته‌بندی‌شده چرخ‌کرده که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود زیرنظر بازرسان و اتحادیه بوده و گوشتی باکیفیت است اما فروش گوشت چرخ‌کرده آماده در مغازه‌های سطح شهر ممنوع بوده و فروشنده موظف است گوشت را مقابل چشم مشتری چرخ کند.

برای ایام پایانی سال چه تدارکاتی دیده‌اید؟

پنج نمایشگاه در سطح شهر تهران برپا خواهد شد که در این نمایشگاه‌ها عرضه مستقیم گوشت با قیمت‌هایی مناسب وجود دارد.

‌تفاوت قیمت محصولات نمایشگاهی چقدر است؟

بین پنج تا 10درصد زیر نرخ بازار فروخته می‌شود.

‌این نمایشگاه‌ها از چه تاریخی برپاست؟


از 10 یا 15 اسفند آغاز خواهد شد و معمولا تا دوهفته دایر است.

‌محل برپایی این نمایشگاه‌ها کجاست؟


در پنج‌نقطه از تهران مانند سال‌های گذشته عرضه مستقیم وجود دارد. مصلی، ارم، حکیمیه، خاوران و بوستان ولایت. اطلاعات دقیق‌تر این نمایشگاه‌ها نیز اواخر بهمن از سوی وزارت صنعت و بازرگانی اعلام خواهد شد.









نظر شما
ادامه