کد خبر: ۱۵۲۰۱

 

 
Ahoo2.jpg

گویی آهوی دشت‌های فراخ، تنها چشم‌ها را برای یافتن علف به این سو و آن سو می‌دواند که به یکباره از پشت تلی از خاک یا تخته سنگ، صدای دهشتناک یک دوپای آهنی که انگار تیزپاتر از آهوی دشت‌های بی‌کسی است، زیبایی سکوت‌اش را درهم می‌شکند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، آهوی ایرانی به این سو و آن سو می‌دود، به امید گریز اما پای گریز نیست. می‌دود تا به حکم غریزه، شکارچی را خسته کند و از این بلا رهایی یابد اما این دوپای غریب، انگار خستگی نمی‌شناسد، حتی آهوی جوان دشت‌های دامغان را خسته می‌کند، آنقدر که طحالش پاره می‌شود و قلبش از شدت ضربان‌های پی در پی و دویدن‌های طولانی، از نفس می‌افتد.

 

شاید در همین لحظه است که شکارچی، سرخوش از این تیزپایی بر بالین آهوی خسته می‌نشیند و نخست چشم در چشم آن چشم‌های آهویی می‌شود که بی‌صدا خیره مانده‌ است به این دو؛ آن دوپای آهنی و این آهنین دل. آهوی کوهی در فهرست سرخ(ردهٔ آسیب‌پذیر) اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

 

مسلم عراقی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه سمنان، موتورسیکلت های CRM که به اماراتی مشهور هستند را بلای جان آهوان دشت دامغان خواند و گفت: حدود 30 دستگاه از این موتورسیکلت‌ها در شهرستان دامغان وجود دارد که البته تعداد محدودی از آنها به شکار آهو می‌پردازند.

 

وی با بیان اینکه استفاده از این موتورسیکلت‌ها، غیرقانونی است از شناسایی شکارچیان آهو در شهرستان خبر داد و افزود: صاحبان این موتورسیکلت‌ها در شهرستان شناسایی شده‌اند و اگر نهادهای امنیتی استان همکاری کنند، می‌توان همه آنها را توقیف و با متخلفین برخورد قانونی کرد.

 

رئیس اداره محیط زیست دامغان ادامه داد: متوقف کردن این موتورسیکلت‌ها به خاطر قدرت و سرعت بالای موتور توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی سخت است. از طرفی کسانی که به شکار آهو می‌پردازند عمدتا افرادی با مهارت هستند که استفاده از این موتور و نحوه خسته کردن آهوها را به درستی می‌دانند و از این رو برخی از آنها حتی بدون استفاده از سلاح، تنها با خسته کردن این حیوانات زیبا، آنها را شکار و در اوقاتی زنده گیری می‌کنند.

 

عراقی اضافه کرد: آهو در حین تعقیب توسط سرنشینان این موتورسیکلت‌های پرقدرت، فرار کرده اما بعد از دو، سه کیلومتر گریز، خسته و ناتوان می‌شود و شکارچی اقدام به شکار و یا زنده گیری آن می‌کند. اکثر آهوهایی که این‌گونه دنبال می‌شوند به علت قلب کوچک، نوع فیزیک و آناتومی خاص خود به شدت با مشکل مواجه می‌شوند و عمدتا می‌میرند.

 

وی به دستگیری یکی از این شکارچیان در دی ماه امسال، اشاره و اظهار کرد: در این مورد، یک شکارچی که آهو را زنده گرفته و در صندوق خودرو گذاشته بود دستگیر شد، اما متاسفانه پس از انتقال آهو به محیط زیست، علائم ظاهری آن حکایت از خستگی مفرط بر اثر دوانیدن و تعقیب با موتورسیکلت داشت. این آهو به همین علت بعد از چند ساعت، تلف شد. کارشناسان دامپزشکی دامغان، پس از کالبد شکافی این آهو، علت مرگ آن را پارگی طحال و پرخونی ریه اعلام کردند که بر اثر دوانیدن زیاد توسط شکارچی اتفاق افتاده بود.

 

عراقی، خواستار برخورد جدی با صاحبان موتورسیکلت های CRMشد و گفت: این موتورسیکلت‌ها معمولا از خارج از کشور و به صورت قطعه قطعه وارد می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: نیروهای حفاظت محیط زیست دامغان در سال جاری با 5 مورد از این شکارچیان مجهز به موتورسیکلت‌های CRM برخورد کرده‌اند که در دو مورد آن موفق به دستگیری شکارچیان شده‌ایم اما در مابقی موارد متخلفین به علت سرعت و قدرت بالای موتور موفق به فرار شده‌اند.

 

عراقی یادآور شد: آهو، کل، میش و قوچ از عمده حیات وحشی هستند که در این شهرستان شکار غیرمجاز می شوند.

 

آهوی دامغان در خطر است

 

حسین امیرعبدالهیان، موسس تشکل "جمعیت اتحاد سبز"دامغان معتقد است: انقراض و کاهش جمعیت آهوها می‌تواند چرخه حیات را در این زیستگاه با مخاطرات جدی روبرو کند.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه سمنان، نسبت به وضعیت شکار آهوی دشت‌های دامغان هشدار داد و افزود: با از بین رفتن آهو، زنجیره حیات در این زیستگاه از بین می‌رود. متاسفانه شکار در دامغان در چند وقت اخیر افزایش بیشتری داشته و با وجود تلاش ماموران محیط زیست، به علت کمبود نیرو و امکانات، امکان پوشش همه مناطق وجود ندارد و لذا باید چاره دیگری برای حفاظت از حیات وحش منطقه اندیشید.

 

این فعال محیط زیست افزود: شکارچیانی که از طریق موتورسیکلت‌های پرسرعت به شکار آهو در دشت‌ها و زیستگاه‌های دامغان می‌پردازند، عمدتا در شب و در ساعات کم تردد به مناطق شکار می‌روند. واقعیت این است که تعداد محیط بانان در استان کم است و از طرفی در زمینه استفاده از "محیط یاران" نیز کار جدی و موثری صورت نگرفته است.

 

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه باید از توان مردم در حفاظت از محیط زیست استفاده بیشتری شود، تصریح کرد: برای حفاظت از آهو و دیگر حیات وحش منطقه باید علاوه بر فراهم کردن بستر مشارکت مردم به آنها آموزش‌های لازم داده شود و از سازمان‌های مردم نهاد نیز حمایت بیشتری شود.

 

تعداد آهوان دامغان روز به روز کمتر می‌شود

 

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه روز به روز تعداد آهوان دامغان کمتر می‌شود، اضافه کرد: شرایط برای آهو در این زیستگاه به مرحله خطر رسیده است. اگر اقدام موثری انجام نشود شاید مردم این منطقه دیگر تصویر آهو را تنها در کتاب‌ها و فیلم‌ها ببینند.

 

امیرعبدالهیان با بیان اینکه حفظ محیط زیست، در اولویت قرار دارد و این مهم باید برای مردم تبیین شود، افزود: باید حساسیت مردم نسبت به حفاظت از آهو و دیگر وحوش در خطر بیشتر شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون جمعیت آهو در این منطقه افزود: تاکنون سرشماری دقیقی انجام نشده و عمده آمار اعلام شده بر اساس رویت‌های گزارش شده است و به نظر می‌رسد چندان با آمار حقیقی همخوانی ندارد. باید شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه محیط زیست کار پژوهشی انجام می‌دهند به این مهم وارد شوند البته این اتفاق در سطح کشور و در کلان شهرها اتفاق افتاده اما در شهرهای کوچکتر تاکنون در این حوزه اتفاقی نیفتاده است.

 

هوشنگ ضیائی، جانورشناس شناخته شده ایرانی پیشتر درباره وضعیت آهو در ایران گفته بود: "دشمن طبیعی و مهم آهوها، یوز، گرگ و کاراکال است. تا اواخر دهه سال 1350 تعداد زیادی آهو در اغلب دشت‌های کشور مشاهده می‌شد، برای مثال در سال 1356 متجاوز از 10 هزار رأس آهو در منطقه موته اصفهان، 7 هزار رأس اطراف دامغان و 5000 رأس اطراف سمنان وجود داشته است که به علت شکار بی رویه‌ای که اغلب بوسیله موتور سیکلت و اتومبیل صورت می‌گیرد، نسل آن تقریباً در کلیه مناطق حفاظت شده کشور نابود شده است.

 

وی بیان کرده بود: در حال حاضر بیشترین جمعیت آن در منطقه موته اصفهان، پارک بمو در فارس، دشت سهرین در زنجان، پارک ملی گلستان، منطقه ممنوعه بید و درکه‌مان، منطقه کالمند در یزد و جزیره خارک وجود دارد. در سال 1363 تعداد 30 رأس آهو توسط نگارنده(هوشنگ ضیائی) و با همکاری محیط بانان از جزیره خارک زنده‌گیری و در جزیره کیش رها شدند. طبق سرشماری انجام شده در سال 1373 تعداد آن‌ها به 250 رأس بالغ شده است."

 

سرهنگ داوود رسولی فر، رییس پلیس آگاهی استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه سمنان، با اشاره به استفاده برخی افراد از موتورسیکلت‌های CRM، افزود: استفاده از اینگونه موتورسیکلت‌ها تنها برای کسانی که مجوز استفاده از آن را دارند مجاز است. از موتورسیکلت‌های پرسرعت معمولا در مسابقات ورزشی و آن هم تحت نظر اداره کل ورزش و جوانان و صرفا در پیست‌های مجاز استفاده می‌شود و چنانچه پلیس با موردی برخورد کند به شدت با متخلف برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: حتی آنها که مجوز استفاده از این دستگاه‌ها را دارند فقط در مواردی که در مجوز قید شده، می توانند از آن استفاده کنند، از این رو استفاده غیرمجاز نیز تخلف محسوب شده و پلیس با آن برخورد می‌کند.

 

رسولی فر با بیان اینکه برخی به صورت قاچاق اینگونه موتورسیکلت‌ها را وارد می‌کنند، افزود: تاکنون پلیس آگاهی استان جلسات متعددی برای برخورد با متخلفین داشته و شمار زیادی نیز از این موتورسیکلت‌ها توقیف و متخلفین به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

 

وی، استفاده از موتورسیکلت در شکار را فعلی غیرانسانی خواند و تصریح کرد: چنانچه پلیس با جرم مشهود و مواردی از این دست برخورد کند به شدت با متخلف برخورد می‌کند. همچنین چنانچه گزارش‌های مردمی به آگاهی برسد به سرعت پس از طی مراحل قانونی و اطمینان از صحت گزارش با متخلف، برخورد و دستگاه توقیف می شود. پس از توقیف موتورسیکلت، صاحب آن به اداره گمرک، معرفی و علاوه بر ضبط موتورسیکلت غیرمجاز، فرد خاطی، دو برابر قیمت دستگاه غیرمجاز قاچاق، جریمه نقدی می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، شکار آهو با استفاده از موتورسیکلت‌های پرسرعت، سال‌هاست که شیوه معروف و جاافتاده‌ای برای شکار آهوان تیزپا است، شاید اینک که این گزارش را می‌خوانید در گوشه‌ای دیگر از این خاک، آهوی تیزپای دیگری دارد از پای در می‌آید، شاید هم از رمق افتاده باشد و چاقوی تیز شکارچی، سوهان گلوی خسته‌اش شده باشد.

برچسب ها: آهو , شکار،
نظر شما
ادامه