کد خبر: ۱۴۹۸۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
چندی پیش در یک ماموریت اداری به قصد بازدید از یک کشتارگاه طیور با یک خودرو آژانس به سمت کشتارگاه مزبور حرکت نمودیم ...
jjjjjjjjjjjjjjjjjjj

چندی پیش در یک ماموریت اداری به قصد بازدید از یک کشتارگاه طیور واقع در جاده قدیم تهران – قم به همراه یکی دیگر از همکاران دامپزشک، با یک خودرو آژانس از فلکه دوم صادقیه به سمت کشتارگاه مزبور حرکت نمودیم.

در طول مسیر که با همکارم مشغول صحبت در خصوص آنفلوانزای طیور و مسائل مربوط به آن بودیم، راننده آژانس که جوانی حدوداً 30 ساله بود شروع به مشارکت در بحث نموده و در خصوص مباحث تخصصی مربوط به آن شروع به اظهار نظر نمود! من و همکارم با تعجب نگاهی به هم انداختیم و از راننده آژانس در خصوص تحصیلاتش سوال کردیم. با کمال تاسف ایشان اظهار داشتند که چند سال پیش با مدرک دکترای دامپزشکی از یکی از دهها دانشکده دامپزشکی کشور فارغ التحصیل شده و با توجه به نبود کار مناسب مرتبط با رشته تحصیلی و با درآمد مکفی، برای امرار معاش به ناچار به عنوان راننده در آژانس مشغول به کار شده اند.

متاسفانه افزایش بی حد و مرز تعداد پذیرش دانشجوی دامپزشکی در کشور، گسترش کمی (و نه کیفی)تعداد دانشکده های دامپزشکی دولتی و غیر دولتی، محدود بودن و حتی کاهش جمعیت دامی کشور، عدم ثبات شغلی، درآمد پائین بسیاری از شاغلین مرتبط با این رشته، نامناسب بودن آموزش مهارتهای لازم به دانشجویان دامپزشکی و همچنین عدم تناسب این آموزش ها با نیاز بازار و بسیاری از عوامل دیگر دست به دست هم داده و چنین نتیجه ای را به بار آورده است.

می توان به یقین پیش بینی نمود که چنانچه تدبیری در این خصوص اندیشه نشود، در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور سیل فارغ التحصیلان بیکار و یا شاغل در رشته هایی غیر مرتبط با رشته دامپزشکی خواهیم بود.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
0
1
بسمه تعالی. مسئولین محترمی که این مطلب را می خوانند نمی دانم آیا روی پیشانی خود را چک می کنند که چه نشسته است؟؟؟؟ چند سال پیش در همین حکیم مهر ( در این نشانی متن مصاحبه قابل دسترسی است : http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=1062 ) با جناب آقای دکتر کیایی مصاحبه کرده بودیم و به صراحت گفته بودند افزایش دانشکده های دامپزشکی خیانت به حرفه دامپزشکی است. واقعاً جلوی این کار گرفته شد؟؟؟؟؟
دامپزشک بیکار
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
0
همسر من نیز دامپزشک بیکار می باشد که در آژانس کار می کند
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
0
0
بد تر از خیانت جنایت است من بیکار با مدرک دکترا هر روز شرمنده زن و بچه ام هستم خدایا مرگ برسان- دکتر دامپزشک
دامپزشک بیکار
|
-
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
0
منم دو ساله درسم تموم شده ! الانم به عنوان شاگرد تو یه مغازه کار میکنم !! واسه استخدام امتحان دادم قبول شدیم که اونم رئیس جمهور جدید لغوش کرد !!!
هر کسی میبینه میگه تو که می خواستی این کارو بکنی دیگه چرا 7 سال رفتی درس خوندی !!!
به نظر شما مسئولین عزیز در جواب اینها چی باید بگم؟؟
باز خدا رو شکر من این کارو پیدا کردم !!!!!! خیلی از دوستام اینم پیدا نمی کنن !!!!!
دامپزشک
|
-
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
2
قریبا دو سال قبل بود که در کنگره دامپزشکی که اتفاقا برای پاسداشت استاد بزرگ دامپزشکی کشور دکترتاج بخش بر گزار شده بود ایشان سخنرانی مهمی داشتند که بعنوان بخشی از این جامعه علمی هیچ گاه از یادم نخواهد رفت ایشان تاکید داشتند که چرا باید در کشور ما بدون مطالعه این تعداد دانشکده دامپزشکی تاسیس شود؟ در حالی که فرانسه فقط چهار دانشکده دامپزشکی دارد!
(تاسیس دانشکده دامپزشکی فقط نمونه است در سایر رشته های تحصیلی نیز چنین مشکلی وجود دارد)
در ادامه داستان را اینگونه گفتند که در سال 1973 قرار شد چهارمین دانشکده دامپزشکی تاسیس شود و مخالفان اینکار را ضعیف شدن کیفیت دانش و حرفه دامپزشکی می دانستند و حتی کار به پارلمان و ریاست جمهوری کشیده شد و اما از آن سال تا کنون هنوز فرانسه همان چهار دانشکده دامپزشکی را دارد این هم لیست بعضی از دانشکده های دامپزشکی اروپا دقت کنید فنلاند فقط یک دانشکده دارد:
Finland

University of Helsinki Faculty of Veterinary Medicine
France
National Veterinary School of Alfort
National Veterinary School of Lyon
National Veterinary School of Nantes
National Veterinary School of Toulouse
Germany

Free University of Berlin Department of Veterinary Medicine
Ludwig Maximilian University of Munich Faculty of Veterinary Medicine.
University of Giessen Faculty of Veterinary Medicine
University of Leipzig Faculty of Veterinary Medicine
University of Veterinary Medicine Hanover
و در ادامه لیست فعلی دانشکده های دامپزشکی ایران:
Iran

Islamic Azad University of Babol School of Veterinary Medicine
Islamic Azad University of Garmsar School of Veterinary Medicine
Islamic Azad University of Karaj Faculty of Veterinary Science
Islamic Azad University of Kazeroun Faculty of Veterinary Medicine
Islamic Azad University of Sanandaj Faculty of Veterinary Medicine
Islamic Azad University of Shahrekord Faculty of Veterinary Science
Islamic Azad University of Tabriz School of Veterinary Medicine
Islamic Azad University of Urmia Faculty of Veterinary
Lorestan University School of Veterinary Medicine
Science and Research Branch of the Islamic Azad University Faculty of Veterinary medicine3
Shahid Chamran University of Ahvaz Faculty of Veterinary Medicine
University of Kerman Faculty of Veterinary Medicine
University of Mashhad Faculty of Veterinary Medicine
University of Shahrekord Faculty of Veterinary Medicine
University of Shiraz School of Veterinary Science
University of Tabriz Faculty of Veterinary Medicine
University of Tehran Faculty of Veterinary Medicine
University of Urmia Faculty of Veterinary Medicine
خب یعنی ما خیلی در علم و دانش پیشرفته تر هستیم که فرانسه فقط 4 دانشکده دامپزشکی دارد و آلمان 5 دانشکده؟ یعنی در ایران بیشتر از آنها به دامپزشک نیاز هست؟
نه دوستان این یک اشتباه بزرگ تاریخی بوده است و متاسفانه قابل جبران نخواهد بود ...
مشکل از اینجا آغاز می شود که برای آینده نیروی انسانی برنامه ریزی نمی شود و از ابتدا جایگاهها تعریف نمی شود همه دوست دارند تحصیل کنند و خانوادههای ایرانی رویایی یک زندگی روشن و امید بخش را برای کودکانشان دارند و همه باید به دبیرستان بروند و عملا رفتن به هنرستان یک ننگ است خب حالا ما تعداد زیادی دیپلمه داریم اینها که بدرد فعالیتهای اجتماعی نمی خورند و نمی توانند پیچ یک ماشین را بدرستی سفت کنند و راهی دانشگاه می شوند شاید پس از دانشگاه کار بهتری پیدا کنند لیسانس می گیرند می بینند خبری نیست هزینه های خانواده ها و بودجه کشور صرف یک امر بیهوده می شود و مرحله به مرحله که پیش می روند باز باید در مرحله بعد برای لشکر پر توقع جایی پیدا کرد ظزفیت دانشگاهها افزایش پیدا می کند و همه هم خوشحال هستند که حالا ما یک عنوان مهم داریم .....
بله آقای دکتر الان خیلی مهم شدی اما چی بلدی؟ من خودم بدون تعارف بگم وقتی فازغ التحصیل شدم ساده ترین مسائل را نمی دانستم و باعث شد ضربه بزرگی بخورم و تمام آنچه آموختم حاصل تجربه های گرانقیمتی بود که به از دست دادن مراجعین و... انجامید این تجربیات می توانست در همان دوران دانشگاه بدست آید نه در جایی که هزینه اش بسیار بالاتر می شود!!!!!
هفته گذشته در ورک شاپ علمی که دکتر فتاحیان برگزار کرده بودند شرکت داشتم اکنون ارزش این ورک شاپها را بخوبی می دانم و هیچ یک را از دست نمی دهم سخنان استاد فتاحیان بسیار ارزنده بود همین بحث را در کلاس ایشان داشتیم ایشان از سفر تحقیقاتی اشان به دانشگاه مونیخ آلمان گفتند و اینکه فقط یک رزیدنت جراحی داشتند فقط یک رزیدنت!!!! در حالی که خود ایشان اظهار داشتند 8 رزیدنت هر ساله جذب می شود در دانشگاه خودشان
حالا چرا یک رزیدنت؟ چون این فرد باید در طول دوره آموزش خود 60 عمل مهم جراحی را انجام دهد و در کارش خبره شود و اگر 55 عمل باشد نمی تواند فارغ التحصیل شود....
حالا ما چی؟ دانشکده های دامپزشکی مثل دبیرستان دانشجو می گیرند آیا دکتر ما در موقع فارغ التحصیلی می تواند از حیوان به راحتی رگ بگیرد و آنژوکت وصل کند؟ نه به خدا نه چون خودم از همین دانشکده ها بیرون آمدم و به قیمت از دست دادن دهها مشتری و کنف شدن جلوی مراجعینم تونستم اینکار را یاد بگیرم.
الان یک دکتر جوان بیست و پنج ساله در کلینیک به من کمک می کند مدت سه سال است از دوره اول کارآموزیش پیش من بود و اکنون توانایی بسیاری دارد. همین یک نفر برای تعداد زیادی مراجعه کنند کافی است و ای کاش بجای رشد قارچ گونه کلینیک ها اینچنین می بود که یک دکتر جوان نمی تواند کلینیک تاسیس کند مگر اینکه مدت چند سال بصورت مسئولانه( نه فقط با یک امضا و گواهی بیهوده) در کنار یک دامپزشک مسن تر و با سابقه تر کار کند چون به نفع خودش هم می بود دیگر اشتباهاتش به قیمت آبرو و زمانش تمام نمی شد.
حالا بیایم کمیت را ببریم بالا خیل بزرگی از دکتر ها بیکار هستند همه دنبال کار هستند به سازمان دامپزشکی فشار می آورند که مجوز کلینیک بدهید ما باید در فلان واحد مسئول فنی شویم و در واحدهای تولیدی برای ما کار پیدا کنید...
باشه مثل الان که بیش از صدو پنجاه مجوز کلینیک در تهران صادر شده کلینیک راه بیندازیم تعداد مراجعین که زیاد نمی شود مراجعین با تنوع کلینیک رو به رو می شوند و مشکلات خاص و بیماری کانی بالیسم هم به راه می افتد و بی اعتباری علم و عنوان و... در پی خواهد آمد
جالب است بدانیم در هندوستان به اندازه سلمانی ها پزشک دوره گرد و دکه دار و دندانپزشک هایی که در حجره خودشان نشسته اند و....وجود دارد
این هم لیست دانشکده های دامپزشکی هندوستان و مقایسه ایران و هندوستان با آلمان و فرانسه و کیفیت کار آنها
در آمریکا دکتر دامپزشک دو وی ام همچنان ارزش حرفه ای بالای خود را دارد و به روز است و وجود دکتر متخصص برای تکمیل فعالیتهای او است نه اینکه تب مدرک گرایی بشود و کیفیت همان دوره تخصصی هم پایین بیاید و مشکلات جامعه افزایش یابد: لینک مصاحبه استاد تاج بخش

http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=1019
لیست دانشکده های دامپزشکی هندوستان

Anand Agricultural University College of Veterinary Science and Animal Husbandry
Assam Agricultural University Faculty of Veterinary Science
Birsa Agricultural University Ranchi College of Veterinary Science and Animal Husbandry4
Bombay Veterinary College
Central Agricultural University College of Veterinary Sciences & Animal Husbandry, Selesih
Central Agricultural University College of Veterinary Sciences and Animal Husbandry, Selesih6]
Chaudhary Charan Singh Haryana Agricultural University College of Veterinary Sciences8
CSK Himachal Pradesh Agricultural University Dr. G.C. Negi College of Veterinary [109
College of Veterinary Science and Animal Husbandry Anjora
G. B. Pant University of Agriculture and Technology College of Veterinary and Animal Sciences0
Gujrat Agricultural University (also known as Sardarkrushinagar Dantiwada Agricultural University) College of Veterinary Science & Animal Husbandry4]
Guru Angad Dev Veterinary and Animal Sciences University
Indian Veterinary Research Institute
Karnataka Veterinary, Animal and Fisheries Sciences University
Veterinary College, BidaR
Veterinary College, Bangalore
Kerala Veterinary and Animal Sciences University
College of Veterinary and Animal Sciences, Pookote
College of Veterinary and Animal Science, Thrissur]
Lala Lajpat Rai University of Veterinary and Animal Sciences
Madhya Pradesh Pashu Chikitsa Vigyan Vishva Vidyalaya
College of Veterinary Science & Animal Husbandry, Jabalpur
College of Veterinary Science & Animal Husbandry, Mhow
Maharashtra Animal and Fishery Sciences University
College of Veterinary and Animal Science, Udgir
College of Veterinary and Animal Sciences, Parbhani
K.N.P. College of Veterinary Sciences

Nagpur Veterinary College[117]
N. T. Rama Rao College of Veterinary Science
Rajasthan University Veterinary & Animal Science

Rajendra Agricultural University
Rajiv Gandhi College of Veterinary and Animal Sciences
SK University of Agricultural Sciences and Technology of Kashmir Faculty of veterinary Sciences and Animal Husbandry1
Sri Venkateswara University
College of Veterinary Science, Gannavaram
College of Veterinary Science, Hyderabad
College of Veterinary Science, Tirupat
Tamil Nadu Veterinary and Animal Sciences University
Madras Veterinary College]
Veterinary College and Research Institute at Orathanau in Thanjavur
Veterinary College and Research Institute at Ramayanpatti in Tirunelveli[125]Veterinary College and Research Institute, Namakka6
Uttar Pradesh Pandit Deen Dayal Upadhyaya Pashu Chikitsa Vigyan Vishwavidyalaya Evam Go College of Veterinary Science & Animal Husbandry7
West Bengal University of Animal and Fishery Sciences
هر چقدر کشورها عقب بروند مدرک گرایی دکتر شدن و مهندس شدن بیشتر رشد می کند. و کمبودهای خود را در مرحله بعدی می خواهند جبران کنند
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
0
به خدا اگه دیگه دانشجو هم نگیرین تا 100 سال آینده هم هنوز بیکار داریم.تورو خدا به داد ما برسین! دامپزشک بیکار
دامپزشک دارای کار
|
-
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
ولی من بیکار نیستم چون بعد از فارغ التحصیل شدن سریع دو زاریم افتاد و رفتم فنی و حرفه ای و الآن برقکار صنعتی هستم
آرمين
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
0
0
متاسفانه اين تنها در رشته دامپزشكي نيست. همه رشته ها رو در بر گرفته. صدسال اخير را كه مرور ميكنيم ميبينيم روزگاري خود دارا بودن سواد ارزش داشت بعد كسي كه ششم ابتدايي داشت داراي ارزش بود بعد سيكل و ديپلم و فوق ديپلم و ليسانس و فوق ليسانس و حالا نفس داشتن مدرك دكترا هم فاقد ارزش شده. اين تنها خيانت به يك رشته نيست خيانت به عمر هدر شده تك تك اين افراد است. حتي گرفتن خود ديپلم هم براي كسي كه بعد از آن از آنهمه درس خواندن چيزي بخاطر نياورد حكم كاغذ پاره را دارد. چقدر از فارغ التحصيلان دانشگاهي قدرت كارآفريني دارند. من زماني وارد دانشگاه شدم كه هنوز ليسانس بي ارزش نشده بود (دهه 60) و زماني با مدرك دكتراي پزشكي خارج شدم كه شروع بي ارزش شدن مدارك بود و متاسفانه ديدم بسياري از هم دوره‌اي ها را كه مجبور به اين شدند كه بروند مغازه پدر و به ادامه شغل او روي آورند و آنچه از دست رفت عمر و هزينه تربيت آنها بود و آنها هم كه با علاقه وارد شده بودند و با تلاش توانسته بودند بلحاظ علمي جايگاهي بدست آورند اكثرا مهاجرت كردند و هزينه را كشور ما داد و بقيه كشورها لقمه آماده را نوش جان كردند. يادم هست دانشگاه آزاد با شعار آموزش علم و بدون وعده دادن مدرك بعد از انقلاب فرهنگي پا بعرصه گذاشت و خوب جو بازاري شدن علم باعث شد كه مدرك هم بدهد و بعد هم چشممان به دانشگاه پيام نور (البته طرح آن از زمان رژيم پهلوي بود) و دانشگاههاي خصوصي و خوب چه انتظاري ميرود با اين روش كه خروجي بهتر از اين باشد!
نظر شما
ادامه