کد خبر: ۱۴۹۸۴
مشهد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پنج گونه از گربه سانان شناخته شده ایرانی در بوستان ملی تندوره زیست می کنند که این بوستان را به بهشت پلنگ های ایرانی مشهور کرده است.
 

 

ˈحمید صالحیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق مستندات موجود از مجموع هفت گونه گربه سان ایرانی، گونه های پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه گوش در این منطقه زیست می کنند.

وی گفت: در اتفاقی نادر سه قلاده پلنگ در منطقه چهلمیر این بوستان ملی به صورت همزمان میهمان لنز دوربین یک عکاس طبیعت و حیات وحش شدند.

وی افزود: اطلاعات موثق و مصور دریافتی از غنای تنوع زیستی بوستان ملی تندوره علاوه بر آنکه ادعای طبیعت دوستان را در نامگذاری این بوستان به ˈبهشت پلنگ ایرانیˈ صحه می گذارد، نشان از توانمندیهای اکولوژیکی و زیستگاهی منطقه دارد.

صالحی اظهار داشت: پلنگ تندوره گربه سان باشکوهی است و به عنوان زیباترین پلنگ جهان شهرت دارد.

وی با بیان اینکه تنوع گیاهی بوستان تندوره در تمام فصول در وضعیت مطلوب قرار دارد گفت: این امر فضا را برای زیست گونه های علفخوار مانند قوچ و میش، کل و بز در این بوستان فراهم کرده است.

وی افزود: علاوه بر این شرایط اقلیمی و ساختار توپوگرافی مناسب منطقه فضای لازم برای حضور و زندگی گونه های گوشتخوار را نیز در این بوستان فراهم کرده است.

صالحی اظهار داشت: استان خراسان رضوی از میراث ژنتیکی بسیار برخوردار است و گونه های متنوع و متعدد گیاهی و جانوری نشان از این امر دارد.

بوستان ملی تندوره در شمال شرقی ایران و در حوزه شهرستان درگز استان خراسان رضوی واقع شده که از سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده و از سال 1353 به عنوان بوستان ملی تحت حفاظت قرار دارد.

نظر شما
ادامه