کد خبر: ۱۴۹۴۱

رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: آمار جهانی این چند ساله نشان می دهد سهم محصولات ارگانیک در بازار جهانی سالانه بیش از 64 میلیارد دلار است که متاسفانه سهم ایران بسیار ناچیز است.

 

محمدرضا سنجابی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس نقشه تعیین شده در سند چشم انداز 1404 ایران باید در زمینه محصولات ارگانیک سهم خوبی را به خود اختصاص دهد و از آنجا که حدود 12 سال بیشتر به پایان این سند باقی نمانده باید برنامه ها را با سرعت و شتاب بیشتری پیش ببریم.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: اکنون وضعیت ایران در زمینه محصولات ارگانیک در بخش دامپروری از لحاظ مباحث علمی مناسب است اما برای مطرح شدن در بخش تولید نیازمند یک برنامه ریزی طولانی مدت و مدون است که باید در قالب یک چهارچوب ملی شکل گیرد.

وی در این باره افزود: زمینه تولید محصولات ارگانیک در بخش دامپروری در کشور وجود دارد که برای توسعه این بخش باید کمیته ملی دامپروری در کشور تشکیل شود.

این مسوول تاکید کرد: اکنون شیب رشد جمعیت زیاد است و اگر در تولید محصولات ارگانیک حداقل در بخش پروتیین ها همگام با شیب رشد جمعیت پیش نرویم در آینده نه چندان دور با مشکل مواجه خواهیم شد.

سنجابی اظهار داشت: برای رسیدن به چنین هدفی نیازمند یک سری زیرساخت های اصولی در بخش دامپروی کشور هستیم که تشکیل کمیته ملی دامپروری ارگانیک اولین اقدام است که باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: این کمیته می تواند استانداردهای جهانی را استخراج و آنها را بر اساس نیاز کشور و بازار جهانی بومی سازی کند به گونه ای که وقتی محصولی با این استانداردهای تعیین شده تولید و مورد تایید قرار گرفت در بازار جهانی هم مورد قبول قرار گیرد.

سنجابی گفت: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آماده است در تدوین استانداردهای محصولات ارگانیک در بخش دامپروی به موسسه ملی استاندارد کمک کند.

به گفته وی ایجاد کمیته ملی دامپروری محصولات ارگانیک را 2 سال پیش به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران افزود: نظارت بر استانداردها ، پیدا کردن بازار جهانی و ایجاد ساز و کارهای توسعه دامپروری ارگانیک در کشور می تواند جزو وظایف این کمیته ملی باشد.

وی گفت: البته برای تولید محصول ارگانیک نیازمند مزرعه ارگانیک نیز هستیم که در ابتدا می توان در کوتاه مدت غذای ارگانیک وارد کرد ، از روزی که تولید یک محصول ارگانیک آغاز می شود 36 روز زمان نیاز دارد تا بگوییم محصول ارگانیک تولید کرده ایم.

سنجابی تاکید کرد: زمینه تولید محصولات ارگانیک در بخش دامپروری در کشور وجود دارد از این رو بهتر است هر چه زودتر استانداردهای لازم تدوین شود تا به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی دست یابیم.

نظر شما
ادامه