کد خبر: ۱۴۸۲۹

به گزارش وب دا؛ دکتر داوود داوودی داروساز طی مصاحبه ای اظهار داشت: اغلب تداخلات دارویی زمانی رخ می دهد که فرد دارویی بدون نسخه را همراه با داروی تجویز شده توسط پزشک مصرف کند یا بدون آن که پزشک از مصرف داروهای قبلی مطلع باشد، داروهای جدید تجویز کند و با مصرف بیمار این تداخلات اتفاق می افتد.

دکتر داوودی تصریح کرد: بهتر است هشدارهای موجود در بروشور داروها توسط بیمار مطالعه شود و در صورت مصرف ناآگاهانه چند دارو، باید پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهد تا اقدامات مورد نیاز انجام و از عواقب جبران ناپذیر آن پیشگیری شود.

به گفته وی یکی از مسائل دارو درمانی که به طور حتم باید مورد بررسی قرار بگیرد تداخل دارو با دارو و دارو با غذاست و هر چه تعداد دارو و یا مواد غذایی دریافتی بیشتر باشد تداخل دارویی- غذایی هم به همان نسبت افزایش می یابد.

وی با بیان این که نوزادان و سالمندان بیشتر در معرض خطر تداخلات دارویی قرار دارند، افزود: تداخلات دارو با دارو زمانی رخ می دهد که 2 یا چند دارو با هم مصرف گردد و واکنش شیمیایی ایجاد شود؛ به طور مثال قرص های پیشگیری از بارداری می تواند اثر برخی آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: در مصرف هم زمان داروی تئوفیلین و اسپری سالبوتامول باید دقت کافی به عمل آید و برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، فاصله زمانی مصرف باید رعایت شود.

وی فاصله زمانی 5 تا 10 دقیقه در مصرف اسپری های تنفسی را ضروری دانسته و گفت: برای مصرف داروهای بیماری اعصاب به دلیل تداخلات فراوان به طور حتم باید با داروساز مشورت کرد.

به گفته این پزشک داروساز، تداخل دارو با غذا بر اثر واکنش بین دارو و مواد غذایی مصرفی به وجود می آید؛ به طور مثال فرآورده های الکل با بعضی از داروها می تواند باعث بروز خستگی و خواب آلودگی شود.

وی خاطر نشان کرد: تداخلات غذا با دارو زمانی ایجاد می شود که ماده غذایی مصرف شده بر مواد مؤثر داروها یا برعکس اثر بگذارد و باعث تغییراتی در مقدار و زمان جذب داروها یا املاح بدن شود.

دکتر داوودی با بیان این که محصولات لبنی اثر ضد میکروبی تتراسایکلین را کاهش می دهد، گفت: غذا بر اثربخشی داروها مؤثر است و دارو نیز باعث تغییر در سوخت و ساز غذا می شود؛ به طور مثال در بسیاری از موارد کافئین و سیگار ممکن است با دارو تداخل داشته باشد که به صورت کاهش اثر دارو و یا ایجاد عوارض جانبی بروز می کند.

وی افزود: مصرف برخی داروهای کاهنده فشار خون به همراه ترکیبات شیرین بیان، نوشابه های الکلی، ماهی، شکلات، پنیر و دیگر مواد غذایی ممکن است به دلیل وجود مواد آمینی باعث کاهش اثر دارو و در نتیجه افزایش فشار خون شود.

وی تصریح کرد: مصرف استامینوفن با مواد کربوهیدراتی نظیر بیسکویت، خرما و مربا، کمپلکس ایجاد می کند که ممکن است جذب دارو به تأخیر بیفتد.

به گفته این پزشک داروساز، با مصرف هم زمان کلسیم با غلات، سبوس، حبوبات و اسفناج، جذب کلسیم کاهش می یابد، بنابراین بهتر است مکمل های کلسیم با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذا خورده شود.

وی عنوان کرد: مصرف هم زمان داروی قلبی ایگوکسین با شیر و لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم ممکن است آریتمی (نامنظم شدن ضربان قلب) ایجاد کند.

وی گفت: اگر هم زمان با مصرف داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین و لیوتیرونین، کلم، چغندر یا سویا مصرف شود باعث افزایش اثر داروهای مؤثر بر کم کاری غدد می شود.

وی مصرف چند فنجان چای یا قهوه را در افزایش اثر داروهای کورتونی و دگزامتازون مؤثر دانست و گفت: داروی فروس سولفات که برای برطرف شدن آنمی مصرف می شود، اگر با چای، قهوه و یا لبنیات میل شود باعث کاهش جذب دارو خواهد شد و بهتر است آن را با فاصله یک تا 2 ساعت از این مواد استفاده کرد.

دکتر داوودی بهترین نوشیدنی برای افزایش جذب قرص آهن را آب پرتقال اعلام کرد و گفت: مصرف سبزیجاتی نظیر کاهو، کلم و اسفناج به دلیل داشتن ویتامین K اثر داروی قلبی وارفارین را کاهش و پیاز سرخ شده باعث تشدید اثر این دارو می‌شود.

وی افزود: مصرف داروهای ضد آسم مانند تئوفیلین و پزودوافدرین همراه با گوشت قرمز کباب شده باعث افزایش متابولیسم داروها و در نتیجه کاهش اثر آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر داروهای ضد بارداری با مواد غذایی حاوی ویتامین B به طور هم زمان مصرف شود باعث کاهش جذب این ویتامین می شود.

وی با بیان این مطلب که مصرف آسپرین باعث کمبود ویتامین C می شود بنابراین بهتر است این دارو همراه با آبمیوه های حاوی این ویتامین مصرف شود، افزود: داروهای آنتی اسید با کاهش جذب فسفر موجود در غذا باعث ایجاد علایم ضعف و خستگی، بی اشتهایی و کمر درد می شود، در نتیجه بیمارانی که آنتی اسید مصرف می کنند باید مقادیر زیادی از ترکیبات حاوی فسفر مانند گوشت قرمز استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف داروهای مدر مانند فوروزماید باعث دفع پتاسیم می شود که برای جلوگیری از کاهش پتاسیم بهتر است در حین مصرف این داروها از مواد غذایی نظیر موز، انجیر، آلو خشک و سیب زمینی استفاده کرد.

دکتر داوودی با بیان این که شیرین بیان به دلیل داشتن ترکیبات خاص فشار خون را بالا می برد، گفت: به همین دلیل مصرف آن بروز عوارض ثانویه کورتون ها نظیر پوکی استخوان و ورم را بیشتر می کند.

وی افزود: با وجود درمان با داروهای ضد افسردگی یا آنتی بیوتیک ها باید مصرف پنیر، سس سویا و ماءالشعیر را به دلیل داشتن تیرامین که باعث افزایش فشار خون می شود کاهش داد.

وی تأکید کرد: از مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی همراه با شیر به دلیل کاهش جذب آن پرهیز کنید.

وی در ادامه گفت: دارو را نمی‌توان مانند بسیاری ازکالاهای دیگر بر پایه توصیه افراد مختلف خریداری کرد و مورد استفاده قرار داد بنابراین برای حفظ سلامتی در مصرف دارو به طور حتم با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

 

 

 

برچسب ها: عوارض دارویی،
نظر شما
ادامه