کد خبر: ۱۴۷۶۵

حکیم مهر - نذورات روزهای تاسوعا و عاشورا که عمدتاً قربانی کردن دام‌ها و عرضه مواد غذایی و لبنی همچون شیر است، نباید سلامت مردم را در مخاطره قرار دهد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: تشدید نظارت‌های بهداشتی این سازمان در مناسبت‌های مذهبی و به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی افزایش پیدا می‌کند.

دکتر محسن مشکات افزود: ذبح حیوانات در خیابان‌ها و مکان‌هایی که افراد زیادی از آنها عبور می‌کنند، از معضلاتی است که هرساله با آن روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم نذر می‌کنند که در جلوی دسته‌های عزاداری قربانی کنند، فارغ از آنکه مخاطرات بهداشتی و زیست‌محیطی آن را در نظر نمی‌گیرند.

مشکات ادامه داد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تمامی کشتارگاه‌ها باز هستند و آماده‌اند که دام‌ها را به‌صورت بهداشتی ذبح کنند و لاشه آماده‌شده را تحویل هیأت‌های عزاداری دهند. بنابراین توصیه می‌شود که مردم این مسئله را به حرمت عزادارها جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: در مکان‌هایی که فاصله اجازه نمی‌دهد تا مردم از کشتارگاه‌ها استفاده کنند، اکیپ‌های سیار دامپزشکی تعبیه شده است تا بتوانند ضمن نظارت‌های بهداشتی، ذبح مناسبی نیز داشته باشند.

 

هنوز مجوز شیر فله‌ای صادر نشده، مردم شیر پاستوریزه نذر کنند

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نسبت به عرضه شیر فله‌ای در هیأت‌های عزاداری هشدار داد و یادآور شد: بهتر است مردم در نذورات خود از شیرهای پاستوریزه استفاده کنند و به‌دلیل آنکه هنوز مجوز لازم برای عرضه شیر فله‌ای صادر نشده است، توصیه نمی‌شود که این نوع شیر توزیع شود.

مشکات تأکید کرد: اکیپ‌های سیار دامپزشکی در سطح دامداری‌ها نیز حضور دارند تا سلامت مردم حفظ شود.

وی اظهار داشت: در زمان‌هایی که ناگزیر هستیم از شیر در حجم‌های بالا استفاده کنیم، لازم است تا جوشاندن آن جدی گرفته شود.

مشکات درباره استفاده از اسب و شتر به‌عنوان حیوانات نمایشی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: لازم است هیأت‌های عزاداری با اطلاع‌رسانی قبلی با اکیپ‌های تحت نظارت دامپزشکی هماهنگ باشند تا از بروز بیماری‌های قابل انتقال مانند مشمشه جلوگیری شود.

 

نظر شما
ادامه