کد خبر: ۱۴۷۱۷

حکیم مهر - یادداشت علیرضا کیهان پور رییس روابط عمومی سازمان شیلات ایران در روزنامه اقتصاد پویا (صفحه ۱۵ در مورخ ۱۳ آبان ۹۲)

 

استان گلستان از استان های واجد شرایط و دارای قابلیت های فراوانی در زمینه صید و آبزی پروری به ویژه ماهیان گرم آبی و سرد آبی است.

در اقصی نقاط این استان از گرمترین نقطه تا سردترین و ییلاقی ترین ناحیه استان قابلیت های شگرفی در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان به ویژه ماهی و میگو دارا است.

در این استان یکی از زیباترین روش های حرفه ای مدیریت رخ داده است، دکتر حسن صادقلو،استاندار جدید گلستان که به حق یکی از چهره های علمی، معتدل و مقبول مردم و بی نظیر استان است، با کوله باری از تجربه ومردم داری و امانتداری در کمتر از یک ماه از زمان انتصاب شایسته اش از سایت پرورش میگوی گمیشان گلستان که یکی از محدودترین نقاط استان است،بازدید کرده که به نظر نگارنده، از کنار آن نمی شود بی تفاوت گذشت.

اولا مدیر اجرایی بالاترین سطوح استان در کمترین زمان ممکن به بازدید پروژه های عمرانی و با ماهیت امنیت غذایی، اشتغال زایی، ارزآوری و... برود جای بسی خوشحالی و تشکر دارد. این پروژه با احتساب سال جاری، دومین سال پیاپی است که با افزایش دو برابری میگوی پرورشی با صادرات میگوی وانامی ارزآوری مناسبی برای کشور وبه ویژه آبزی پروران شاغل در منطقه داشته است، اشتغال زایی، رفع محرومیت، ایجاد درآمد و زنجیره مناسبی از تهیه خوراک آبزیان، بسته بندی، صادرات، سودآوری و تامین بخشی از پروتیین سالم با منشاء آبزیان فقط اثر کوتاهی به این مهم است.

ثانیا جناب استاندار با این بازدید چند ساعته که شامل بازدید از مزارع، مراکز عمل آوری و فرآوری میگوی پرورشی بوده، به طور تعیین ثابت نموده که توسعه شیلات در این استان از حمایت های مدیریتی مشخص ایشان برخوردار بوده و این موضوع را باید به فال نیک گرفت، زیرا در کوتاه ترین زمان ممکن این وقت گرانبها برای توجه به شیلات منطقه صورت گرفته که نوید بخش آینده بهتری برای آبزی پروری است.البته ایجاد شوق و انگیزه برای مسوولین رده بالای کشوری با ظرفیت سازی، فرهنگ سازی به دور از هرگونه شعار زدگی ممکن است که در اینجا باید از پرورش دهندگان سرمایه گذاران و مدیران اجرایی شیلات در استان به نحو شایسته ای تشکر نمود که با این اقدامات زمینه مناسبی برای ترغیب سرمایه گذاری، فرهنگ سازی و ترویج آبزی مصرفی و به کارگیری نیروهای بومی در سطح منطقه از مهاجرت های بی رویه نیز که در گذشته صورت می پذیرفت جلوگیری نموده اند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در شمال کشور این میگوی پرورشی منحصر به فرد فقط در استان گلستان در منطقه گمیشان صورت می پذیرد و پیش بینی می شود که در سال جاری 300 تن میگو از مزارع پرورشی گمیشان برداشت شود که حدود 250 تن آن به کشورهای چین، کره جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، ویتنام و امارات متحده صادر خواهد شد.

فراموش نکنیم ارزش ریالی میگوی گمیشان 42 میلیارد ریال است و هر 15 کیلو گرم صادرات میگو برابر یک بشکه نفت خام برای کشورمان ارز آوری دارد.

 

نظر شما
ادامه