کد خبر: ۱۴۶۹۳
حکیم مهر - مشاور صنایع شیر ایران در بیست و یکمین کنگره ملی صنایع غذایی در دانشگاه شیراز از آمار تکان دهنده  وتاسف باری خبرداد که نشان می داد بر اساس "تحقیقات سال 80،  پوکی استخوان در جمعیت بالای 50 سال کشور، شیوعی برابر با 15.3 درصد داشت، ولی آخرین مطالعات نشان می دهد جمعیت سالمند کشور، به نحو خطرناکی وارد مرحله پوکی استخوان شده است."

به گزارش خبرنگارخبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حسین چمنی در سخنرانی افتتاحیه کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران گفت: "در سال 1390 میزان پوکی استخوان در جمعیت سالمند کشور به نزدیک 34 درصد این افراد رسیده است." وی با استناد به پژوهش های مرکز تحقیقات روماتولوژی کشور توضیح داد: "در سال 51 هزار نفر در کشور دچار شکستگی استخوان لگن خاصره شده اند که بیش از 10 درصد این افراد در کمتر از یک سال بعد، مرده اند و 50 درصد از این افراد، زمین گیر شده اند. یعنی سالانه در کشور نزدیک به 5هزار و 500 نفر مرگ و میر بر اثر شکستگی لگن خاصره داریم و سالانه نزدیک به 26 هزار نفر سالمند به دلیل این نوع شکستگی استخوان، زمین گیر شده اند."

 

این کارشناس صنعت لبنیات در کشور گفت: "دلیل این فاجعه ملی، نحوه برخورد مسئولان با یارانه شیر، مانند یارانه بنزین است. چرا با یارانه شیر همانند یارانه بنزین برخورد می کنید!؟ امروز هزینه های درمانی ناشی از کمبود مصرف شیر در کشور، خانواده ها را زیر خط فقر می برد. سرمایه های کشور را برای چه کسی می خواهیم؟ توسعه سخت افزاری ما را به بهشت نمی برد. زیرساخت های اقتصادی و کارخانه های تولیدی برای این است که مردم بهتر زندگی کنند. با شرایط فعلی و به خصوص تغذیه ناسالم جامعه، مردم ممکن است زنده بمانند اما زندگی نمی کنند. اطراف ما افرادی که روزی چند بار آرزوی مرگ می کنند، کم نیستند چرا باید کرامت انسان ها دستخوش سیاستگذاری اشتباه شود؟"

صدای خرد شدن استخوانهای ملت

چمنی در ادامه گفت: "صدای خرد شدن استخوانهای ملت را چه کسی باید بشنود؟ آیا زمانش نرسیده که تغییر در سیاستگذاری توسط دولت و مجلس باعث بهبود کیفیت تغذیه و سلامت مردم شود؟ میزان آمار مرگ و میر و زمینگیری مردم باید به چه حد برسد تا مسئولان را وادار به تصمیم گیری صحیح کند؟ کرامت انسانها در گرو سلامت انسانهاست و سلامت انسانها در گرو تغذیه مناسب است. امیدوارم مسئولان توجه داشته باشند با ادامه این وضعیت، جمیعت سالمند آینده، به طرف فاجعه می رود. همچنین امیدواریم جامعه نیز به این موضوع توجه کند."

 

هزینه 30 هزار میلیاردی دندانهای پوسیده

این کارشناس تغذیه و لبنیات در ادامه سخنانش گفت: "کمبود مصرف شیر در نقشه بیماریهای کشور، وضعیت بسیار خطرناکی را ترسیم می کند. به طور مثال در گروه بیماریهای لثه و دندان آمارهای بدی در جامعه وجود دارد و این مشکلات ناشی از بی توجهی به صنعت غذای کشور است. دانش و آگاهی اندک مسئولان در زمینه تاثیر و نقش صنایع غذایی در سلامت مردم بسیار کم است. 10 سال پیش، آمارها نشان می داد هر کودک ایرانی با 5 دندان پوسیده وارد مدرسه شده است. این میزان در حال حاضر به 5.7 (پنج و هفت دهم) دندان پوسیده برای هر کودک 7 ساله رسیده است."

 

او در ادامه با اشاره به اینکه به طور متوسط هر ایرانی 2 دندان پوسیده دارد، گفت: "اگر برای ترمیم هر دندان پوسیده 200 هزار تومان هزینه کنیم، هزینه ای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تحمیل می شود. با این هزینه فرصت های شغلی بسیاری را می توان در بخش صنعت و کشاورزی ایجاد کرد، ولی بی توجهی باعث افزایش هزینه های سلامت مردم شده است."

 

وی به تاثیر امنیت غذایی در موضوع امنیت ملی اشاره کرد و گفت: "امنیت ملی در گرو امنیت غذایی است، ممکن است اگر دولت مخیر و مجبور شود برخی از صنایع را تعطیل کند، مشکل چندانی به وجود نمی آید. مثلا اگر صنعت خودرو را تعطیل کنیم، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. ولی فکر کنید اگر مجبور شدیم صنعت غذا را تعطیل کنیم، چه می شود؟ امنیت ملی، بدون غذا، چند ساعت هم معنا ندارد. لذا سبد غذایی مناسب مردم، باید جایگاه ویژه ای در گفتمان امنیت ملی کشور داشته باشد."

 

تا سال 1404 رتبه برتر سلامت در منطقه می شویم

در ادامه کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران که در دانشگاه شیراز در حال برگزاری است، مدیر کل نظارت بر مواد خوارکی، آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی وزارت بهداشت سخنرانی کرد. او با برشمردن تکالیف قانونی و برنامه های وزارت بهداشت در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی و سلامت گفت: "اهداف کلان نظام سلامت به ما تکلیف کرده تا سال 1404 جایگاه اول منطقه در مراعات حقوق اسلامی، انسانی و مدنی و پاسخگویی و تکریم خدمت گیرندگان نظام سلامت باشیم."

 

دکتر هدایت حسینی در ادامه گفت: "وزارت بهداشت برنامه های ملی با محوریت امنیت غذا و تغذیه را در سه محور تنظیم کرده و قرار است آن را در کشور اجرایی کند. در محور اول، باید بومی سازی سبد غذایی مطلوب در کشور صورت گیرد. لذا صنعتی سازی غذاهای بومی را به متخصصان و صاحبان صنایع توصیه می کنیم. باید توجه داشت فست فودهایی که اکنون در کشور مصرف می شود، عمدتا کپی برداری غذاهایی هستند که از غرب وارد شده اند. رسالت مهم متخصصان صنایع غذایی کشور، صنعتی کردن و تولید انبوه انواع غذاهای بومی ما در کشور است که به دلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی و جغرافیایی ایران، تنوع بسیار خوبی دارد."

 

وی همچنین محور دوم برنامه امنیت غذا و تغذیه این وزارتخانه را "ارتقای کنترل و پایش مواد غذایی و آشامیدنی" خواند و گفت: "با بازرسیها و نظارتهای مستمر، سعی خواهیم کرد مواد غذایی و آشامیدنی سالم در اختیار مردم قرار گیرد. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد 30 درصد از بیماری های غذا از زمان خریداری غذا تا چیدن آن در یخچال شکل می گیرد و این نشان از اهمیت نظارت، کنترل و پایش عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در کشور است."

 

دکتر هدایت حسینی همچنین محور سوم این برنامه را کنترل و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در گروه های مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: "این مهم نیز با تولید غذاهای سالم کم انرژی، کم نمک و کم شکر و ارگانیک، میسر خواهد بود."

 

گفتنی است بیست و یکمین کنگره علوم و صنایع غذایی ایران به میزبانی دانشگاه شیراز، با ارائه 130 مقاله به صورت سخنرانی و 1800 مقاله به صورت پوستر، تا نهم آبان ماه، برگزار شد. همچنین 114 استاد دانشگاه و متخصص وابسته به 40 دانشگاه و مرکز پژوهشی، وظیفه بررسی و داوری 2500 مقاله وارد شده در این کنگره را بر عهده داشته اند.

 

نظر شما
ادامه