کد خبر: ۱۴۶۹۱

حکیم مهر - برای اولین بار در کشور در مزرعه پرورشی کروکودیل متولد شده است.

مژگان روستایی - اولین پرورش‌دهنده کروکودیل‌ در کشور - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: طی دو - سه سال اخیر دو محموله مولد و پیش‌مولد کروکودیل برای آغاز تکثیر و پرورش این جانور از کشورهای مالزی و تایلند به ایران وارد شدند که امسال پس از تخم‌گذاری دو مولد 11 تخم به بچه کروکودیل تبدیل شد.

روستایی اظهار کرد: سال آینده کروکودیل‌های بیشتری آماده تخم‌گذاری خواهند بود و تعداد بچه کرکودیل‌ها بیشتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال دو کروکودیل 40 تخم گذاشتند که از این تعداد 11 تخم به بچه تبدیل شده است.

اولین پرورش‌دهنده کروکودیل‌ در کشور گفت: البته امکان تلفات بچه کروکودیل‌ها تا زیر یک سالگی وجود دارد لذا به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

روستایی با اشاره وجود 23 گونه کروکودیل در جهان، گفت: با توجه به تخم‌گذاری کروکودیل‌های وارداتی و آغاز تکثیر آنها نیازی به واردات مجدد کروکودیل نیست.

وی با بیان اینکه تولید بچه کروکودیل تولید سرمایه برای این صنعت محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: کروکودیل طی سه سال به تولید گوشت و محصولات فرعی می‌رسد و قابل بهره‌برداری است.

روستایی با گلایه از نبود هیچ‌گونه حمایت دولتی از پرورش کروکودیل تاکید کرد: صنعت پرورش کروکودیل برای رشد و اقتصادی شدن به حمایت نیاز دارد اما اکنون هیچ دستورالعمل و آیین‌نامه حمایتی برای این صنعت در نظر گرفته نشده است؛ به عنوان مثال حتی از تخفیفات بیمه پرسنلی که همه صنایع پرورشی شیلات و کشاورزی برخوردار هستند این بخش نمی‌تواند استفاده کند. همچنین در حالیکه تولید و پرورش کروکودیل پس از سه سال به بهره‌برداری می‌رسد پرداخت اقساط آن بدون تنفس درنظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: اگر حمایت باشد زودتر این تولید به سودآوری و بهره‌برداری می‌رسد و طرح‌های دیگر نیز برای پرورش اضافه می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه