کد خبر: ۱۴۵۴۲

حکیم مهر - معاون جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان توصیه کرد که تولیدات خودشان را حتماً تبلیغ کنند زیرا محصولاتی مانند آدامس و نوشابه نسبت به محصولاتی مانند شیر و لبنیات تبلیغات بیشتری دارند و مردم در برابر افزایش قیمت آنها به اندازه افزایش محصولات لبنی واکنش نشان نمی‌دهند. 

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دو میلیون نهاده در بندر و روی کشتی‌ها است و سه میلیون تن ذرت در کشور تولید می‌شود، گفت: دامداران و مرغداران تا شش ماه نگرانی از خوراک نداشته باشند.

به گزارش بی باک و پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از جهاد کشاورزی ،حسن رکنی در همایش بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت دام‌پروری در گرگان گفت: یک میلیون نهاده اولیه در بندر و یک میلیون تن هم در کشتی‌های روی آب است و با توجه به اینکه فصل برداشت ذرت است، پیش‌بینی می‌شود امسال 2 تا 3 میلیون تن ذرت در کشور تولید شود.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید کنندگان دام و طیور تا شش ماه آینده نگرانی از تامین نهاده نداشته باشند.

رکنی گفت: اخیراً دولت با تغییر ارز مرجع 1226 به 2477 در واردات نهاده‌ها تکلیف ما را در مورد قیمت نهاده‌ها مشخص کرده است و ما راهی جز افزایش تولید و بالا بردن بهره‌وری برای کاهش هزینه‌ها نداریم.

رکنی با اشاره به اینکه تشکل‌ها باید خود اقدام به واردات نهاده کنند، گفت: با شرکت پشتیبانی امور دام نیز صحبت کردیم تا در صورتی که خود اتحادیه‌ها و تشکل‌ها آمادگی خود را برای واردات اعلام کنند واردات نهاده توسط بخش دیگری صورت نگیرد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص قیمت‌گذاری مرغ و تخم مرغ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی هر قیمتی را که اتحادیه‌ها در مورد قیمت مرغ و تخم مرغ پیشنهاد بدهند برای طرح در ستاد تنظیم بازار پیشنهاد خواهد کرد.

رکنی همچنین با بیان اینکه به قیمت‌گذاری محصولاتی مانند شیر، گوشت و مرغ اعتقادی ندارد، گفت: دولت در مرحله‌ای نرخ ارز مرجع را از 1226 به 2477 تغییر داد و چه تضمینی وجود دارد که در آینده وارد کنندگان مجبور نشوند نهاده‌ها را با ارز آزاد وارد کنند و در این زمان قیمت اینگونه محصولات دوباره تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: بهتر است قیمت اینگونه محصولات را عرضه و تقاضا مشخص کند تا اینکه در هر مرحله از تغییرات قیمت تمام شده، قیمت مصرف کننده با شوک جدی مواجه نشود.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نظر کارشناسی من این است که تنظیم بازار محصولات پروتئینی را عرضه و تقاضا تعیین کند.

وی در ادامه به تولیدکنندگان توصیه کرد که تولیدات خودشان را حتماً تبلیغ کنند زیرا محصولاتی مانند آدامس و نوشابه نسبت به محصولاتی مانند شیر و لبنیات تبلیغات بیشتری دارند و مردم در برابر افزایش قیمت آنها به اندازه افزایش محصولات لبنی واکنش نشان نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید اصلاحات اساسی در بهره‌وری تولید صورت گیرد، گفت: اصلاح نژاد به روش ژنومیک را دنبال می‌کنیم که با اجرای آن تحول اساسی در تولید شیر و گوشت کشور ایجاد می‌شود.

وی همچنین در مورد تامین خوراک دام و طیور دامداران نیز گفت: باید بپذیریم که میزان بارش‌ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است و محدودیت‌هایی در تولید نهاده‌ها وجود دارد اما این را هم باید بپذیریم که در بخش کشاورزی 20 درصد ضایعات ماده اولیه وجود دارد.

وی افزود: در مورد گندم 20 درصد ساقه برداشت نمی‌شود و در مورد دانه و برگ گندم نیز ضایعات بیشتر است.

رکنی در ادامه تاکید کرد: بهره‌وری در تولید گوشت را باید به اندازه‌ای بالا ببریم که واردات برای برخی‌ها به صرفه نباشد.

 

نظر شما
ادامه