کد خبر: ۱۴۵۰۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل و کرمانشاه

 

در ششمین روز از هفته دامپزشکی :دیدارمدیرکل و کارکنان مجموعه دامپزشکی با نماینده ولی فقیه وامام جمعه استان کرمانشاه به مناسبت بزرگداشت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی مدیرکل وتعدادی از مسئولین اداره کل دامپزشکی استان به منظور دیدار باآیت اله علماء نماینده ولی فقیه وامام جمعه محترم استان و بیان نقش دامپزشکی در حوزه بهداشت و اقتصاد جامعه و هم چنین ارایه گزارش عملکرد و فعالیت های انجام شده در 6 ماهه اول سال جاری به حضور ایشان رسیدند .
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در دیداربا آیت الله علماء امام جمعه استان ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات ، به بیان توضیحاتی در خصوص آمار واکسیناسیون دام و طیوردر سال جاری خبر داد .

دکتر نادرپرورگفت : در شش ماهه نخست سال جاری، دو میلیون و 179 هزار و 436 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام واکسینه شده اند، ضمن اینکه در خصوص پیشگیری از بیماری های واگیر نیز تعداد دو میلیون و 513 هزار و 738 راس دام بصورت کاملا رایگان توسط اداره کل دامپزشکی استان علیه ذکر شده واکسینه شده اند .

دکتر پرورادامه داد : هم چنین در شش ماهه نخست سال جاری توسط بخش خصوصی بیش از یک میلیون و 300 هزار راس دام مورد واکسیناسیون قرار گرفت که بر این اساس مجموع واکسیناسیون دام علیه بیماری ها به بیش از شش میلیون راس در نیم سال اول رسید.

دکتر پرور همچنین به نقش دامپزشکی در حوزه های مختلف اشاره نمود و گفت : دامپزشکی در تامین امنیت غذایی با منشاء دامی ، مدیریت بحران ، پدافند غیرعامل ، نظارت بهداشتی و شرعی و ... ایفای نقش می نماید .

دکترپرور پیشگیری از طریق واکسیناسیون را شعار امسال دامپزشکی عنوان و ابراز امیدواری کرد مجموعه کارکنان دامپزشکی استان با تلاش شبانه روزی خود بتوانند حتی علی رغم تهدید سلامتی خود، سلامت جامعه و شهروندان را تامین نمایند.

دکتر پرورادامه داد : به هرحال اگر کار خوب انجام شود وبه مشکلات رسیدگی گردد و اگر به مجموعه صنعت دامپروری کشور بموقع رسیدگی شود که البته این مساله نیازمند حمایت و همراهی مسئولین سایردستگاههای مرتبط با امر بهداشت عمومی است که در این صورت این امر می تواند بر روند سلامت و بهداشت جامعه اثرگذار بوده و خیلی از مسایل را در این حوزه بهداشتی ، نظارتی ارتقاء بخشد .

وی هم چنین با اشاره به این نکته که استان کرمانشاه جزء استان هایی است که در تمام کشتارگاه های فعال استان علاوه بر وجود ناظرفنی،بهداشتی دارای ناظر شرعی نیز می باشد گفت : بنابراین مصرف کنندگان           می توانند با خرید از مراکز مجاز عرضه گوشت که مهمور به مهر بهداشتی دامپزشکی می باشد از سلامت و حلیت گوشت مصرفی خود اطمینان کامل داشته باشند .

ایشان در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های امام جمعه و سایر دستگاه های مرتبط خواستار توجه بیشتر به این حوزه بهداشتی شده و گفت : چنانچه خدمات بهداشتی پیشگیری، نظارتی اداره کل دامپزشکی استان سالیانه فقط موجب جلوگیری از 10 درصد تلفات و ضایعات دام و فرآورده های دامی گردد از هدر رفتن سالیانه حدود 300 میلیارد تومان جلوگیری بعمل می آید.

آیت اله علماء نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم کرمانشاه نیز ضمن تبریک هفته دامپزشکی و عرض خیر مقدم به مدیرکل دامپزشکی استان و همراهان گفت : یکسری کارها را باید پیشاپیش انجام داد که وقتی مشکلی بروز نمود ، راحت تر بتوان آنرا مهار کرد.

ایشان ضمن آرزوی موفقیت برای مجموعه دامپزشکی استان افزودند: کار شما جزء امورات تخصصی و واجب برای مردم است و حاصل این تلاش هاست که محصولات و تولیدات دامی به صورت سالم و بهداشتی وبا نظارت ناظرین شرعی به صورت طعامی حلال در سفره های مردم قرار می گیرد و هر2 نکته مهم است هم نظارت بهداشتی و هم نظارت ناظرین شرعی .

وی خواستار این شد که دامپزشکی با اطلاع رسانی و تدابیر مناسب از جمله توزیع بروشورو اطلاعیه های بهداشتی در بین اقشار مختلف مردم خصوصا در بین دانش آموزان مدارس ، دانشگاه ها و ... زمینه خدمات رسانی بیشتر و مطلوب تری  را نسبت به دامداران و عموم مردم بعمل آورد.

دکتر پرورهم چنین خواستار این شدند که عموم مردم گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز که مهمور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با شماره تلفن 7246325 شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و یا کد رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند .
یادآور می شود در این دیدار که در محل بیت نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه برگزار گردید علاوه برمدیرکل استان و تعدادی از مسئولین ستادی دامپزشکی ، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان و جمعی از کارکنان اداره کل دامپزشکی حضور داشتند.

 

-------------------------------

 

استاندار اردبیل بر لزوم حمایت از دامپزشکی بعنوان مدافعان عرصه سلامت
و تأمین امنیت غذایی جامعه تأکید کرد

 

استاندار اردبیل در دیدار جمعی از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان و اعضای شورای نظام دامپزشکی با تأکید بر لزوم حمایت از دامپزشکی بعنوان مدافعان عرصه سلامت و بهداشت عمومی و تأمین امنیت غذایی خواستار حل مشکلات این ارگان با هماهنگی بین بخشی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان  ؛  مهندس اکبر نیکزاد که در حاشیه هفته دامپزشکی سخن میگفت با بیان اینکه خدمات دامپزشکی در روستاها و عشایر منطقه یک خدمات حمایتی است خاطر نشان کرد برخلاف برخی از ادارات و دستگاههای اجرائی که خدمات آنها همیشه در جلو دیدگان عموم است خدمات دامپزشکی در زاویه پنهان و دور از دید عموم قرار دارد که در صورت عدم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ، مردم به اهمیت این دستگاه اجرائی پی نخواهند برد.
نیکزاد به نقش دامپزشکی از مزرعه تا سفره غذایی اشاره کرد و افزود :  دامپزشکی با قوت و غذای عموم آحاد جامعه سروکار دارد بنابراین مدافع اصلی تولید پروتئین دامی بوده و خدمتی که در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی انجام می دهد بی منت و ستودنی است.
استاندار اردبیل غفلت از دامپزشکی را باعث از بین رفتن سرمایه دامی دانست و افزود  :  پیشگیری از بیماریهای مختلف دام و طیور از طریق مایه کوبی ، واکنش سریع و اقدام به موقع در مواقع بحران بروز بیماریها و نقش تعیین کننده آن در مدیریت  بحران ، مانع ضرر اقتصادی بر تولیدکنندگان پروتئین دامی و در نهایت افزایش بهره وری اقتصادی می شود.
نیکزاد در عین حال نقش دامپزشکی را در افزایش تولید بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود :  افزایش تولید یعنی ایجاد اشتغال و تداوم آن پویائی جامعه را بدنبال خواهد داشت.
استاندار اردبیل عدم شیوع بیماریهای دام و طیور در سالهای اخیر در استان را نتیجه تلاش دامپزشکی عنوان و از زحمات پرسنل این دستگاه اجرائی تشکر کرد.

آزمایشگاه دامپزشکی اردبیل بعنوان آزمایشگاه مرجع بیماریهای زنبورعسل کشور معرفی می شود
دکتر صالحی مدیر کل دامپزشکی استان گفت :  در صورت تأمین اعتبار و تجهیز کامل با مساعدت استانداری ، آزمایشگاه دامپزشکی بعنوان آزمایشگاه مرجع بیماریهای زنبورعسل کشور معرفی می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر در دیدار با استاندار گفت:  دامپزشکی در راستای اجرای سیاست های کلان سازمان دامپزشکی کشور سه هدف حفظ وحراست از سرمایه دامی استان از طریق تامین بهداشت دام ، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماریهای مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام و همچنین تأمین امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید ، کاهش ضایعات فرآورده های دامی و افزایش راندمان تولید و سلامت غذا را دنبال می کند.
دکتر صالحی گفت:  حوزه و گستره فعالیتهای دامپزشکی بسیار وسیع است در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی در حال حاضر 2 باب کشتارگاه صنعتی دام ، 5 باب کشتارگاه صنعتی طیور و 10 باب کشتارگاه سنتی در استان تحت نظارت دامپزشکی فعالیت می نمایند. این در حالیست که صد در صد کشتار طیور درکشتارگاههای صنعتی طیور انجام می گیرد.
دکتر صالحی با بیان اینکه در زمینه فعالیت کشتارگاههای سنتی دام به دلیل وسعت استان و پراکندگی شهرستانها و برخی مسائل اجتماعی ، فعالیت کشتارگاههای سنتی هنوز متوقف نشده و همچنان فعال هستند تصریح کرد :
 در تلاشیم با تأسیس کشتارگاههای جدید و یا هدایت کشتار به کشتارگاههای صنعتی موجود ، این مشکل را نیز مرتفع سازیم و این نیاز به هماهنگی و همکاری بین بخشی دارد.
دکتر صالحی افزود :  از ابتدای سالجاری بیش از 50 میلیون قطعه طیور و 102 هزار دام سبک و سنگین تحت نظارت دامپزشکی در کشتارگاههای دام و طیور استان کشتار و در چرخه مصرف انسانی وارد شده است. در همین مدت بیش از 24 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه و تولید و توزیع فرآورده های خام دامی انجام و 25 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیربهداشتی کشف و معدوم شده است و در این راستا 50 متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.
دکتر صالحی ادامه داد :  در حوزه مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان در سال گذشته با مصرف
12 میلیون دز واکسن دامی و به تناسب جمعیت دامی استان در سطح کشور رتبه ممتاز کشور را کسب نموده است.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت : 5/5 میلیون راس دام کوچک و بزرگ و 50 میلیون قطعه طیور از ابتدای سالجاری بر علیه بیماریهای مختلف دام و طیور واکسینه شده اند.
در حوزه صادرات بیش از یک میلیون و 346 هزار قطعه جوجه یکروزه تحت نظارت بهداشتی و کیفی از اداره کل به کشور افغانستان ، آذربایجان ، ارمنستان و عراق صادر شده است.
همچنین صادرات 78 تن عسل به عراق ، چین و مالزی و 296 تن پا و پنجه مرغ استحصالی از کشتارگاههای طیور به کشور ویتنام ، 792 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار مادر گوشتی به کشور جمهوری آذربایجان را نیز به ارقام این حوزه بایستی اضافه نمود.
مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد :  همچنین در همین مدت بیش از 22 هزار راس دام سبک از کشور ارمنستان وارد و در کشتارگاه صنعتی دام اردبیل کشتار و وارد چرخه مصرف شده است .
مدیر کل دامپزشکی استان ؛  کمبود اعتبارات و نیروی انسانی و کمبود خودرو را از مهمترین چالش های
 پیش روی دامپزشکی عنوان و در راستای حل این مشکلات از استاندار طلب استمداد کرد.
دکتر صالحی در پایان سخنان از مساعدتهای استاندار محترم و معاونت برنامه ریزی استانداری و مدیر کل محترم بودجه در طول چند سال اخیر تقدیر و تشکر و خواستار تداوم این مساعدتها گردید.
در این دیدار رئیس شورای نظام دامپزشکی استان نیز گفت :  نظام دامپزشکی یک تشکل غیر دولتی است و هماهنگی بین تشکل های دولتی و غیر دولتی و بسترسازی مناسب جهت اشتغال همکاران را بر عهده دارد .
دکتر مهدی فیضی گفت:  در حال حاضر نظام دامپزشکی استان متشکل از 712 نفر است و در رده های مختلف
دکترای تخصصی- دکترای عمومی- کارشناس- کاردان و تکنسین دامپزشکی در حال خدمت به بحث امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه هستند.

نظر شما
ادامه