کد خبر: ۱۴۴۷۲

حکیم مهر - رئیس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان اینکه به دنبال ثبات قیمت تا پایان سال هستیم، گفت: کارگروه ویژه قیمت تخم‌مرغ را برای طرح جلسه تنظیم بازار هفته آینده بررسی می‌کند.
 به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس سید فرزاد طلاکش \در نشست خبری به مناسبت «روز جهانی تخم مرغ» با اعلام این خبر اظهار داشت: قیمت تخم مرغ باید تا پایان سال ثابت باشد و نگرانی مردم هم بیشتر از نوسان قیمت است.

رئیس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ در پاسخ به پرسش فارس درمورد بررسی قیمت تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار افزود: کارگروه ویژه قیمت آن را برای طرح در جلسه هفته آینده بررسی می‌کند و در جلسه ستاد تنظیم بازار این هفته فرصتی برای بررسی قیمت تخم مرغ نشد.

*وزارت جهاد: قیمت تمام شده تخم مرغ کیلویی 5200 تومان

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد به رقم قطعی نرسیده است، اما قیمت تمام شده‌ای که محاسبه کرده است 5230 تومان برای یک کیلوگرم تخم مرغ است.

طلاکش در پاسخ به قیمت منطقی تخم مرغ از نظر تولید‌کنندگان گفت: با توجه به هزینه‌ نهاده‌ها و هزینه‌های دیگر هر کیلوگرم تخم مرغ باید 6200 تومان باشد، اما مطمئنم ستاد تنظیم بازار آن را مصوب نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: طی چند ماه گذشته مرغداران با 1000 تومان زیر قیمت محصول خود را به بازار عرضه کردند.

*تصمیم ستاد تنظیم بازار نادرست بود

طلاکش تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار در تصویب قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 4250 تومان را غیر منطقی خواند و گفت: تولید‌کنندگان این بخش معمولا ضررهای خود را در آخرین ماه تابستان جبران می‌کنند، اما این ستاد با تصمیم ظالمانه و غیرکارشناسی و تصویب قیمت پایین دوباره تولید‌کنندگان را متحمل ضرر و زیان کرد.

به گزارش فارس ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را 4250 تومان تصویب کرد.

*6 ماه اول سال مرغداران تخمگذار ضرر کردند

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تراز تجاری فروش مرغ تخم‌گذار در 6 ماه نخست سال منفی بوده و مفهوم آن این است که تولید‌کنندگان این بخش سود نکردند.

*شرکت پشتیبانی امور دام تنها به 20 درصد قرارداد تحویل نهاده عمل کرد

وی در ادامه به مشکلات مرغداران در تأمین خوراک اشاره کرد و گفت: دولت تنها به 20 درصد قراردادی که در زمینه تحویل نهاده با مرغداران داشت عمل کرد و آنها مجبور شدند 80 درصد خوراک مورد نیاز را از بازار سیاه یا دلالان خریداری کنند.

طلاکش ادامه داد: این روند نیاز به نقدینگی را در مرغداران تا 50 درصد افزایش داد.

*حذف ناگهانی ارز مرجع از سوی دولت و به هم ریختن برنامه‌های تولید

طلاکش با انتقاد از برنامه دولت در حذف ناگهانی ارز مرجع 1226 برای واردات این نهاده گفت: براساس اعلام دولت مبنی بر اختصاص ارز مرجع ارزان به کالاهای اساسی تا پایان سال اقدام به جوجه‌ریزی کردند اما این تصمیم ناگهانی تمام نقشه‌های آن‌ها را برآب  و تولید را با مشکل مواجه کرد.

وی در پاسخ به سؤال فارس که چرا به جای ثبات قیمت که قطعا با افزایش همراه خواهد بود، تقاضای بسته حمایتی از دولت نمی‌کنید گفت: تجربه ثابت کرده است دولت به قولی که در زمینه بسته‌های حمایتی داده عمل نمی‌کند، بنابراین طرح این موضوع مشکل را بیشتر خواهد کرد.

*آغاز قیمت‌گذاری تخم مرغ

رئیس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ همچنین از نصب برچسب قیمت بر روی تخم مرغ توسط گروه‌هایی دنبال می‌کند و بعد از اینکه دولت به اهمیت آن پی برد به صورت اجباری در کشور انجام خواهد شد.

*جایگاه دهم ایران در تولید تخم مرغ

طلاکش در ادامه با اشاره به جایگاه دهم تولید تخم مرغ کشور در دنیا گفت: همچنان سرانه مصرف در کشور ما 191 عدد در سال است که نسبت به کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا که 300 عدد هستند و بلژیک، دانمارک و ژاپن که رکورد رقم 350 عدد را دارند، جایگاه پایین‌تری دارد.

*فواید منحصر به فرد تخم مرغ

وی در ادامه با به اهمیت و ضرورت مصرف تخم مرغ اشاره کرد و گفت: وجود ویتامین کولین که تکامل سیستم عصبی و مغز جنین و نوزاد را تسریع می‌بخشد و به حفظ حافظه در پیری و جلوگری از آلزایمر کمک می‌کند، در تخم مرغ منحصر به فرد است.

طلاکش افزود: همچنین ماده لوتئین و گزانتئین موجود در زرده تخم مرغ به سلامت شبکیه چشم و جلوگیری از نابینایی در کهنسالی کمک می‌کند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و 100 درصد آن جذب می‌شود همچنین پروتین تخم مرغ با دارا بودن 9 اسید آمینه ضروری کامل‌ترین پروتئین خلقت است و 94 درصد آن جذب بدن می‌شود که بعد از آن پروتئین شیر با 84 درصد جذب و گوشت مرغ و ماهی با 73 درصد جذب در جایگاه بعدی قرار دارد.

*پایین بودن 12.5 درصد قد کودکان ایرانی نسبت به استاندارد جهانی

طلاکش همچنین در ادامه به جدیدترین مطالعه وزارت بهداشت درباره قد کودکان اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعه کودکان کشور ما 12.5 درصد از استاندارد قد دنیا کمتر هستند.

وی ادامه داد: استاندارد قد انسانها به عنوان شاخص توسعه یافتگی در کشورها محسوب می‌شود که عامل اصلی آن پروتئین است.

نظر شما
ادامه