کد خبر: ۱۴۴۱۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با مسائل مالی مواجه هستیم و اعتبارات جوابگوی حجم فعالیت‌ها نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که در اداره کل دامپزشکی خوزستان برگزار شد اظهار کرد: هدف از تشکیل سازمان دامپزشکی کمک به تولید فرآورده‌های پروتئینی و دامی و همچنین بهداشت عمومی است.

وی ادامه داد: یک هزار و 800 عامل انتقال بیماری وجود دارد که 800 مورد آن بین انسان و دام مشترک بوده و وظیفه دامپزشکی کنترل این بیماری‌ها از طریق دام زنده و بعد برای مصرف است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله وظایف سازمان دامپزشکی است.

وی به چالش‌ها و نوسانات متعددی که در دامپزشکی تا کنون وجود داشته اشاره کرد و گفت: در سال 1350 توسط مجلس شورای ملی قانون تصویب دامپزشکی نوشته شد و بعد از آن پروتکل‌های متعددی با سازمان بهداشت جهانی منعقد شد.

کنار کوهی با بیان اینکه از سال 1383، 14 مهرماه به نام روز دامپزشکی ثبت شده است تصریح کرد: در علم دامپزشکی، بهداشت و اقتصاد مردم را حول یک محور جمع کرده‌ایم تا انسان سالمی را از نظر تغذیه به جامعه تقدیم کنیم.

وی به برنامه‌های هفته دامپزشکی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نقاط کور دامپزشکی عدم آگاهی مردم از این علم است بنابراین تصمیم گرفته شد در این هفته با برگزاری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی توسط کار‌شناسان این آشنایی را به مردم بدهیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: حضور در مدارس و آشنا کردن دانش‌آموزان با این حرفه و برگزاری جشن دامپزشکی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی خوزستان در اجرای دستورالعمل‌ها نسبت به استان‌های دیگر جزو اولین‌هاست عنوان کرد: خوزستان از نظر کنترل بیماری‌های دام، عرضه فرآورده‌های خام دامی، بسته بندی مرغ و عرضه گوشت در وضعیت مطلوبی نسبت به استان‌های دیگر هستیم.

کنارکوهی با اشاره به اینکه یک سوم آب‌های جاری کشور در خوزستان است خاطرنشان کرد: کشورهای عراق و کویت بسیار علاقه‌مند به مصرف آبزیان استان ما هستند. این مسئله بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند که باید تولید و پرورش لارو ماهی تا پرورش در حوضچه‌های عظیم و صادرات را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بیش از 99 درصد واردات نهاده‌های دامی از طریق خوزستان انجام می‌شود، نمونه گیری از محصولات وارد شده از داخل کشتی انجام می‌شود و بعد از اطمینان از سالم بودن آن‌ها اجازه ورود به کشور داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه خوزستان از پرپذیرش‌ترین دام‌های عشایر است عنوان کرد: سالانه در حدود 2 میلیون راس دام عشایر را پذیرا هستیم که در هنگام ورود و خروج از استان باید کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه 800 مرغداری در سطح خوزستان وجود دارد گفت: در این مرغداری‌ها سالانه 36 میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شود که ما وظیفه داریم خدمات بهداشتی را برای آنها فراهم کنیم.

*اجرای طرح مرغ سبز در خوزستان

کنارکوهی به عرضه مرغ سبز در خوزستان اشاره و بیان کرد: طرح مرغ سبز از سه سال قبل توسط سازمان دامپزشکی به استان‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه سومین واحد تولید مرغ سبز در باغملک در حال راه اندازی است در این خصوص افزود: این مرغ عاری از هرگونه آنتی‌بیوتیک است و در سن 15، 25 و 45 روزگی از نظر ورود آنتی‌بیوتیک مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از افتتاح اولین کشتارگاه صنعتی در سطح اهواز تا آخر آبان ماه خبر داد و گفت: این کشتارگاه صنعتی با 11 میلیارد تومان اعتبار شهرداری‌های استان در مدت کمتر از یک سال احداث شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار کشتارگاه غیربهداشتی و سنتی در سطح استان پلمپ شده است عنوان کرد: در شهرهای بهبهان، خرمشهر، دزفول و ایذه کشتارگاه‌های صنعتی در حال ساخت هستند.

کنارکوهی بیان کرد: در شش ماهه اول امسال 63 هزار و 317 مورد بازدید از اماکن پخش، عرضه و توزیع فرآورده‌های دامی را داشتیم که طی آن 110 هزار و 972 کیلوگرم فرآورده‌های دامی ضبط و 41 هزار و 50 کیلوگرم از آن‌ها منهدم شد.

وی به مشکلات عمده‌ای که در حوزه کاری سازمان دامپزشکی خوزستان وجود دارد اشاره کرد و گفت: در سازمان دامپزشکی خوزستان با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم به طوری که در بعضی از شبکه‌ها مسئول نداریم و چشم امید ما به استخدامی‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان مشکل دیگر را کمبود اعتبارات بیان و عنوان کرد: با مسائل مالی مواجه هستیم و اعتبارات جوابگوی حجم فعالیت‌ها نیست.

 

نظر شما
ادامه