کد خبر: ۱۴۴۰۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - یک دامپزشک و متخصص علوم غذا و صنایع غذایی مهمان برنامه زنده سیب شبکه تهران در روز ملی دامپزشکی بود.

به گزارش حکیم مهر، دکتر آراسب دباغ مقدم، صبح 14 مهرماه با حضور در این برنامه به پرسش های مجری درباره مسایل گوناگون با محوریت بهداشت مواد غذایی پاسخ داد.

وی با بیان اینکه دامپزشکان نقش مهمی در تامین سلامت مواد غذایی دارند یادآوری کرد : براساس نگاه سازمان جهانی بهداشت، دامپزشک تنظیم کننده روابط انسان، حیوان و محیط زیست است.

دباغ مقدم با بیان این مطلب در پاسخ به سوالی درباره نظارت های بهداشتی بر مرغ گفت : مردم وقتی صبح به خرید مرغ یا گوشت می پردازند باید بدانند که همکاران من در کشتارگاههای مرغ و دام به ترتیب نیمه شب و صبح زود مشغول نظارت بوده‎اند و زحمات زیادی متقبل شده‎اند تا سلامت این اقلام تأمین شود.

این دامپزشک عضو هیأت علمی دانشگاه افزود : سه عامل اصلاح جیره غذایی، اصلاح نژاد و بیدارنگه داشتن بیش از حد معمول از جمله دلایلی هستند که سبب افزایش وزن و به ثمر رسیدن مرغ گوشتی در چرخه صنعتی برخلاف پرورش خانگی می شوند و لذا استفاده از هورمون برای رشد بیشتر به دلیل عدم وجود صرفه اقتصادی شایعه ای بیش نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه انسان هم درصورت بیمار بودن می تواند انسان دیگری را بیمار کند گفت : نگهداری حیوانات باید با اصول بهداشتی و تحت نظارت دامپزشک باشد و لذا توصیه می شود قبل از نگهداری حیوانات مردم با مراجعه به دامپزشک از سلامت حیوان مطمئن شوند.

دباغ مقدم درباره نگرانی بانوان صاحب گربه هم گفت : اگر خانمی قبل از بارداری با گربه، گوشت خام گوسفندی یا خاک تماس داشته و به این سبب تیتر پادتن بیماری توکسوپلاسموز در خون او وجود داشته باشد جای نگرانی نیست اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد باید با مراجعه به دامپزشک و نیز استفاده از مشاوره پزشکان متخصص زنان توصیه های بهداشتی را برای بارداری سالم دریافت نماید.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سلطانی
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
0
0
از اطلاع رسانی خوبتان تشکر میکنم
آشنا
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
با سلام و احترام جناب آقای دکتر دباغ مقدم عضو هیات علمی کدام دانشگاه هستند؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
جناب آشنا، سوالتان که بیشتر، نشان از غریبه بودن شما با بنده دارد. به هر حال، اینجانب عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی و بهداشت دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا هستم. از سال 1377 هم این افتخار را داشته ام. به مقالاتی که از اینجانب در مجلات معتبر چاپ شده است، رجوع بفرمایید یا به آدرس دانشگاه علوم پزشکی آجا مراجعه کنید در قسمت معرفی اعضای هیات علمی، مشاهده خواهید کرد. در بخش هیات علمی دانشکده پزشکی هم اسم بنده موجود است. موفق باشید.
آشنا
|
-
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
با سلام و تشكر از پاسخ كامل جناب دكتر، من توفيق آشنايي با جناب ايشان را نداشته ام و چند بار ايشان را در دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران ( موقعي كه دستيار تخصصي بودم) ديده ام. آشنا نامي است كه براي كامنت هايم برگزيده ام.
نظر شما
ادامه