کد خبر: ۱۴۳۴۱

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: هنوز حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های طیور به صورت رسمی اعلام نشده است اما اگر در کنار این تصمیم گیری، بسته‌های حمایتی برای مرغداران در نظر گرفته نشود مشکلات متعددی پیش می‌آید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا - هدایت اصغری اظهار کرد: چگونه است که معاون اول رییس‌جمهور در ابتدای تشکیل دولت اعلام می‌کند که ارز مرجع برای واردات نهاده‌های طیور تا پایان سال ادامه دارد اما خبرهایی مبنی بر حذف ارز مرجع از واردات خوراک دام و طیور اعلام می‌شود. این نوع تصمیم گیری که بدون مشورت و اطلاع تولیدکنندگان است زیبنده دولت تدبیر و امید نیست.

وی افزود: اگر در کنار حذف ارز مرجع برای واردات نهاده‌های طیور بسته‌های حمایتی تعریف نشود تولید آسیب می‌بیند و افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده تولید باعث می‌شود مصرف‌کنندگان توانایی خرید این محصولات پروتئینی را نداشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد: نخریدن مرغ و تخم‌مرغ از سوی مردم باعث می‌شود تا محصولات تولیدکنندگان روی دستشان بماند و آن‌ها مجبور بشوند گله‌های مولد خود را برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر کشتار کنند که این عامل تنها باعث افزایش قیمت غیر قابل مهار در صنعت طیور می‌شود.

اصغری گفت: حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های طیور حدود 60 تا 70 درصد قیمت تخم‌مرغ را افزایش می‌دهد چراکه خوراک طیور سهم بالایی در قیمت تمام شده تخم مرغ دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این که تخم‌مرغ برخلاف دیگر فرآورده‌های پروتئینی مانند گوشت قرمز به عنوان یکی از مواد پروتئینی ثابت در سبد غذایی خانوار جزو دهک پایین جامعه به شمار می‌رود، افزایش قیمت این محصول باعث می‌شود تا مصرف تخم‌مرغ به شدت در جامعه کاهش یابد اما کاهش مصرف تخم‌مرغ در شرایطی که مصرف پروتئین در جامعه رو به کاهش است به صلاح نیست.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار تصریح کرد:‌ حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های طیور تنها با در نظر گرفتن برنامه‌ها و بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان امکان پذیر است تا هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها ناشی از افزایش نرخ ارز جبران شود.

 

نظر شما
ادامه