کد خبر: ۱۴۳۱۱

حکیم مهر - متخصصان ایرانی موفق به تولید دستکش جراحی «وت ‌دان» (WET DON) با قابلیت استفاده با دست‌های خیس شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اصغر فرج زاده اهری، مجری طرح تولید در حاشیه سی و هشتمین کنگره میان دوره ای جامعه جراحان شاخه آذربایجان غربی که با حضور جراحان سراسر کشور در ارومیه برگزارشد با اعلام این خبر گفت: از آنجایی که یکی از نیازهای جراحان حین کار استفاده از دستکشی بود که در شرایط تعریق دست یا پس از شستشو، بدون نیاز به خشک کردن قابل پوشیدن باشد با بررسی‌های پژوهشی و اجرایی خود به تازگی موفق به تولید دستکش « WET DON » شدیم.

وی با بیان اینکه تعویض سریع دستکش در برخی جراحی‌ها بسیار حیاتی است و بسیاری اوقات، پزشک دست شسته و مجبور به صرف مدت زمانی برای خشک کردن دستهایش است، افزود: این عوامل موجب شد تا به فکر تولید محصولی نوین باشیم از این رو با همکاری یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید دستکش جراحی مالزی موفق به تولید دستکشی شدیم که با دست مرطوب نیز قابل پوشیدن است.

فرج زاده اهری گفت: این دستکش علاوه بر این که عاری از پودر است و تمام مزایای یک دستکش خوب را دارد، برای پوشیدن آن احتیاج به هیچ تمهیداتی ندارد و در هر زمان با هر میزان رطوبت دست، قابل استفاده است.

وی افزود: دستکش حریر ایران با تولید سالانه 60 میلیون جفت دستکش جراحی و 200 میلیون عدد دستکش معاینه از نوع لاتکس و نیتریل به عنوان تنها تولید کننده دستکش نیتریل در کشور محسوب می‌شود و در صورت حمایت‌های داخلی و کاهش واردات قادر خواهد بود تا صد درصد نیاز داخلی را نیز ظرف مدت کوتاه تامین و برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

فرج زاده اهری با تاکید بر اینکه محصولات مختلف با دارا بودن نشان و تائیدیه استاندارد ملی ایران انواع گواهینامه‌های بین‌المللی از جمله ISO 9001 / ISO 10002 / ISO 13485 / و به ویژه CE اروپا هم‌اکنون به کشورهای روسیه، اکراین، ترکیه، آذربایجان، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان و... صادر می شود، افزود:لاتکس طبیعی، وینیل و نیتریل هرکدام می تواند، تشکیل دهنده دستکش‌های معاینه باشد. تنها مزیت استفاده از ماده PVC در دستکش‌های نوع وینیل، ارزان بودن قیمت آن است و هیچ برتری به لاتکس و نیتریل ندارد.

وی گفت: از آنجایی که ماده نیتریل کاملاً سنتتیک است و هیچ حساسیت، بو و عوارضی را برای پوست دست به همراه ندارد، برای مصرف بیشتر توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه لاتکس طبیعی به خاطر دوام و کشش خوب، مناسب است اما متاسفانه تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان به طور طبیعی به این ماده آلرژی دارند که الزاماً باید از دستکش نیتریل استفاده کنند، افزود: دستکش جراحی برای کارهای ظریف جراحی باید از خاصیت کش‌سانی و الاستیسیته خوبی برخوردار و قالب دست پزشک شده تا اجازه سهولت کار بدهد، از اینرو نمی‌تواند از جنس نیتریل باشد.

فرج زاده اهری گفت: 99 درصد مصرف دستکش جراحی در جهان از لاتکس است ولی آن دسته از جراحانی که به دستکش لاتکس حساسیت داشته باشند بهتر است از دستکش با ماده اولیه «نئوپرین» استفاده کنند که یک لاتکس طبیعی خیلی خالص و بدون عوارض است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده این دستکش‌ها گفت: در کشورمان و اکثر کشورهای جهان از ماده اولیه ایزوپرین برای تولید 99 درصد دستکش‌ها استفاده می‌شود و در موارد خاص برای تولید دستکش ضد حساسیت جراحی از ماده نئوپرین استفاده می‌شود که سه برابر گران‌تر است.

 

وی گفت:از آنجایی که مصرف کننده (کادر پزشکی و درمانی) در اکثر مراکز درمانی کشور در خرید دخالت ندارد و واحد تدارکات این اقدام را انجام می‌دهد، قیمت پایین، اولویت خرید داشته و بر همین اساس بسیاری از اوقات از دستکش‌های نامرغوب تولید کشورهای چین و مالزی که در شرایط به مراتب ضعیف‌تر از ایران تولید می‌شود، خریداری می‌کنند.

این تولید کننده نمونه کشور گفت: هم اکنون قادر به تولید و رفع بالغ بر 60 درصد نیاز دستکش‌های جراحی کشور هستیم و حتی از نظر کیفی تاکنون یک مورد هم گزارش عیب و نقص یا حساسیت واصل نشده است.

به گفته فرج زاده اهری، متخصصان کارخانه برای حساسیت‌زدایی تلاش فراوانی می‌کنند به این صورت که برای از بین بردن پروتئین‌های عامل حساسیت در دستکش، ساعتها آن را شستشو می‌دهند که این کار بسیار هزینه‌بر بوده و پس از این اقدام به دلیل نازک بودن دستکش، فعالیت خشک کردن آن نیز بسیار دشوار و انرژی بر است.

وی افزود: فرایند مذکورهمان چیزی است که در ایران انجام می‌شود و در کشورهایی مثل مالزی و چین به خاطر گران بودن پروسه انجام نمی‌شود از این رو قیمت تمام شده پائین آمده و بازار داخل را در اختیار می‌گیرد، کیفیت را فدای قیمت نکرده‌ایم اما دستکش‌های وارداتی هیچ متولی ندارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، تولید کننده‌ای وجود ندارد که پاسخگو باشد و حداکثر وارد کننده مربوطه در دفعات بعدی از منابع دیگر و جدید خرید می نماید.

فرج زاده اهری گفت: این که دستکش جراحی تولید داخل را در کنار نمونه چینی قرار داده و به خاطر ارزان بودن از نوع چینی خریداری شود، اقدامی غیر منصفانه است و باید تجدیدنظر شود.

وی تصریح کرد: بعد از مطالعات فراوان مشخص شد وجود پودر در دستکش‌های جراحی یکی از دلایل ایجاد حساسیت در مصرف‌کنندگان است. بخشی از این حساسیت مربوط به پودری است که برای راحت پوشیدن اضافه می‌شود. اغلب از نشاسته ذرت و در مواردی دستکش‌های وارداتی به دلیل گرانی نشاسته ذرت، از مواد معدنی مثل کربنات کلسیم یا تالک به عنوان پودر استفاده می‌شود. این پودرها علاوه بر حساسیت در پوست پزشک (جراح) منجر به عفونت‌های ثانویه در بیماران می‌شود که برای نخستین‌بار در کشور، موفق به تولید، انواع دستکش جراحی عاری از پودر (op- perfect. P.F) شدیم.

مجری طرح تولید دستکش نوین جراحی، گفت: با نوعی فناوری در تولید، شرایطی فراهم کردیم تا حالت چسبندگی دستکش حین پوشیدن کاهش یافته همچنین با اقدامی دیگر در داخل دستکش آن را به گونه‌ای عمل آوری می‌کنیم که وارد کردن دست به داخل دستکش آسان شود.

وی در پایان گفت: اگر بخش سلامت کشور با مصرف خود بتواند ما را حمایت کند در مدت کوتاهی به نقطه‌ای می‌رسیم که صد در صد نیاز داخل به انواع دستکش‌های جراحی و معاینه را برطرف می‌کنیم؛ ما قادر خواهیم بود تا ظرفیت تولید را به پنج برابر میزان امروز ارتقاء دهیم. تنها خواسته ما نظارت بیشتر و دقیق بر واردات همچنین جلوگیری از قاچاق است که شرایط را برای افزایش مصرف از تولیدات داخلی بالا خواهد برد. وزارت بهداشت به خصوص اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌توانند کمک فراوانی در این خصوص قائل شوند.

 

نظر شما
ادامه