کد خبر: ۱۴۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه 25 بهمن ماه در برنامه فراسو رادیو سلامت ، آلاینده‌های شیمیایی مواد غذایی را به دو گروه عمدی و غیرعمدی تقسیم کرد و افزود‍‌: عمدی به دو گروه افزودنیهای غیرمجاز و افزودنیهای مجاز به میزان غیرمجاز تقسیم می‌شود و غیرعمدی را هم که به نوعی حاصل دخالت انسان است می‌توان بعنوان نمونه استفاده از سموم شیمیایی در کشاورزی دانست...

حکیم مهر -  دکتر آراسب دباغ مقدم با حضور در برنامه زنده صبحگاهی شبکه رادیویی سلامت درباره خطرات آلاینده‌های شیمیایی در مواد غذایی به اظهار نظر پرداخت.
نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه 25 بهمن ماه در برنامه فراسو رادیو سلامت ، آلاینده‌های شیمیایی مواد غذایی را به دو گروه عمدی و غیرعمدی تقسیم کرد و افزود‍‌: عمدی به دو گروه افزودنیهای غیرمجاز و افزودنیهای مجاز به میزان غیرمجاز تقسیم می‌شود و غیرعمدی را هم که به نوعی حاصل دخالت انسان است می‌توان بعنوان نمونه استفاده از سموم شیمیایی در کشاورزی دانست.
وی با استناد به آمارهای FDA هم گفت : مواد سرطانزا در بیش از نود درصد مردم در دو سال اول زندگی وارد بدن می‌شود و مطابق تحقیقات معتبر صورت‌گرفته در آمریکا در یک جامعه آماری مشخص از خون 96 درصد افراد آمریکایی ، باقیمانده سموم ارگانوفسفره به دست آمده است.
دکتر دباغ مقدم همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله استفاده از سموم در کشاورزی گفت : بر اساس تحقیق پژوهشگران آمریکایی مشخص شده که به طور مثال یک درخت سیب تا زمانی که میوه می‌دهد 24 بار با سموم مختلف سم‌پاشی می‌گردد.
نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به موضوع محیط زیست هم گفت : نگرش امروز درباره آلاینده‌های شیمیایی بیشتر معطوف به ظروف طبخ غذا یا بسته‌بندی آن است اما نباید از مسئله محیط زیست و نحوه رفتارمان با محیط اطراف غافل شویم.
وی افزود : پلاستیکی که در طبیعت رها می‌کنیم 500 سال دوام می‌یابد و تجزیه نمی‌شود و حتی جالب است بدانیم که از سوزاندن پلاستیک ماده ای به نام دیوکسین ایجاد می‌گردد که از طریق بارش باران به خاک و متعاقباً فرآورده‌های دامی وارد می‌شود.
دکتر دباغ مقدم دیوکسین را فاکتور نارنجی خواند که در جنگ آمریکا و ویتنام برای نابودی جنگلهای ویتنامی‌ها آمریکا آنرا بکار برد و به ضبط کره و فرآورده‌های لبنی در برخی کشورها در سالهای اخیر به دلیل مقادیر غیرمجاز این ماده در آنها اشاره کرد.
وی همچنین به تشکیل و وجود تشکلهای غیردولتی برای ترویج عدم استفاده بی‌رویه از نایلون و پلاستیک در دنیا اشاره و اظهار داشت : در یک تا دو دهه قبل مردم برای خرید میوه از پاکت استفاده می‌کردند ولی به تدریج در حالی که در دنیا امروز تمایل بیشتری به استفاده از پاکت است در کشورمان از نایلون استفاده می‌شود.
نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی درباره ظروف یکبار مصرف هم گفت : امروزه بهترین توصیه در این زمینه استفاده از ظروفی است که زیست فناپذیر (biodegradable) باشند.
وی ظروف یکبار مصرف سلولزی را به دلیل آنکه هم آلاینده شیمیایی نداشته و برای مصرف کننده خطر ندارند و هم باعث تخریب محیط زیست نشده و به سرعت تجزیه می‌شوند ظروفی مناسب دانست.
دکتر دباغ مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر خطرات استفاده از ظروف تفلون هم اظهار داشت : بهترین ظروف برای مواد غذایی ، ظرف‌های شیشه‌ای یا چینی هستند که در آنها کمترین مهاجرت یا آزاد شدن مواد از ظرف به سمت غذا وجود دارد و ظروف آلومینیومی هم بخصوص در ارتباط با بیماریهایی نظیر MS و آلزایمر در مظان اتهام هستند.
وی افزود : ظروف تفلونی که در کارخانه درست می‌شود مشکلی ندارد اما گاهی پس از خراش برداشتن آن را تعمیر می‌کنند و روکش تفلونی که در تعمیر استفاده می‌کنند به دلیل عدم انجام خنثی‌سازی‌های لازم می‌تواند سبب ورود مواد سرطانزا به غذا گردد و لذا در مورد ظروف تفلون تعمیر توصیه نمی‌شود.
نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران در پایان ابراز امیدواری کرد : کشورمان به سمتی برود که کاندیداهای مختلف نمایندگی مجلس یا وزارت در صدر قولی که به مردم می‌دهند احترام به محیط زیست را برای حفظ سلامت بشر در سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۶
0
0
از زحمتي كه بابت پياده سازي متن مصاحبه متحمل شديد، صميمانه تشكر مي كنم. ضمنا اگر ممكن است قبل از 96 درصد كلمه خون را هم اضافه كنيد(در خون 96 درصد از افراد آمريكايي). باز هم از زحمات شما تشكر مي كنم. موفق باشيد
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۶
0
0
مطلب خوبی بود. فقط نگفتین جنگلهای ویتنامیها چقدر بعد از فاکتور نارنجی زدن از بین می رفت؟
یک همکار
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۷
0
0

با تشکر، باقیمانده داروهای مختلف دامپزشکی از جمله داروهای ضد باکتریایی، ضد کرمی، ضد تک یاخته، هورمونهای استروئیدی و غیر استروئیدی و ضد بندپایان در تولیدات دامی در کدام بخش از این تقسیم بندی قرار می گیرند؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۷
0
0
همكار گرامي دامپزشك با سلام، متاسفانه در مورد مدت اثر و زمان اثربخشي اين سم اطلاع چنداني ندارم. اما اگر كلمه ديوكسين را در اينترنت جستجو كنيد مطالب جالبي مي يابيد. با سپاس
نظر شما
ادامه