کد خبر: ۱۴۲۳۱

حکیم مهر - در حالی بازار مرغ و تخم‌مرغ طی سال‌های اخیر به‌صورت مستمر و باطل درگیر تشنجات مقطعی بوده است که به‌نظر می‌رسد واردات و توزیع نهاده‌های طیور در کشور در دستان مافیا قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: در حالی که افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و هزینه‌های مربوط به نگهداری خوراک دامی طی سال‌های اخیر همواره مورد توجه کانون‌های اقتصادی و رسانه‌ای بوده است، اما تنش‌های موجود در این بازار مرتفع نشده است.

دکتر علی ایرانپور افزود: به‌رغم آسیب‌شناسی صورت‌گرفته در حوزه مرغ و تخم‌مرغ و لزوم کنترل نهاده‌های طیور به‌نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده و مافیای قدرتمند در پشت آن وجود دارد که التهاب بازار به نفع منافع آنان است.

وی خاطرنشان کرد: از سه سال گذشته واردات انواع نهاده مورد نیاز مرغداران در دستور کار دولت قرار گرفته و شرکت‌های مختلفی در حوزه بخش خصوصی در حال وارد کردن نهاده‌ها بوده‌اند، هرچند بر اساس آمار و ارقام، میزان ثبت سفارش‌های صورت‌گرفته باید به‌گونه‌ای باشد که بازار این محصولات به‌آسانی تنظیم شود، اما عملاً آنچه در بازار حاکم است، تشنج مطلق این دو کالای اساسی است.

نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنگ کردن گلوگاه‌های عرضه نهاده‌ها و نوسانات عرضه و یا قیمت‌های تحمیلی بر مرغ و تخم‌مرغ نشان می‌دهد دست‌های دیگری در بازار وجود دارد که منافع بخشی خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند.

این دامپزشک با اشاره به شروع فعالیت وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اکنون وظیفه نظارت بر بازار به عهده این وزارتخانه است، هرچند بازرسی این وزارتخانه با اعلام شماره تماس‌هایی از مردم خواسته است تخلفات را به گوش آنان برسانند، اما آنچه مشخص است، تخلفات صورت‌گرفته در بازار محصولات کشاورزی بیشتر از آن است که با یک شماره تلفن و یک نهاد بازرسی بتوند از عهده آن برآمد.

وی یادآور شد: لزوم واگذاری بازار به مردم از ضرورت‌هایی است که باعث می‌شود ضمن کاهش تخلف در بازار، دست‌های پشت پرده نیز آشکار شود و یا منافع خود را در منافع مردم ببینند.

 

نظر شما
ادامه