کد خبر: ۱۴۱۷۹

حکیم مهر - بیست و سومین رقابت ایگ نوبل شاهد انتخاب برندگان عجیب‌ترین و خنده‌دارترین اکتشافات علمی توسط برندگان حقیقی جایزه نوبل بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از (ایسنا)، هدف این رویداد که توسط مجله طنز علوم «سالنامه تحقیقات غیرمحتمل» در روز 12 سپتامبر (21 شهریور) در دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود، خنداندن و به تفکر واداشتن مردم است.

ستاره شناسان سوسکی

جایزه مشترک در زیست‌شناسی و نجوم نصیب مارکوس بایرن از دانشگاه ویتواترزراند، کلارک شولتز از دانشگاه پریتوریا که هر دو در آفریقای جنوبی هستند و اریک وارانت، ماری داک و امیلی بایرد از دانشگاه لوند سوئد شد که نشان داده بود سوسک‌های سرگین‌غلطان از راه‌شیری برای شناسایی راه درست به سمت خانه خود استفاده می‌کنند.

این پژوهش در مجله Cell منتشر شده بود.

راه رفتن روی آب

جایزه بخش فیزیک به آلبرتو مینتی از دانشگاه میلان ایتالیا به همراه یوری ایواننکو، ژرمانا کاپلینی، نادیا دومینیچی و فرانچسکو لاکوانیتی اهدا شد که نشان داده بودند انسان می‌تواند در گرانش ماه بر روی آب راه برود.

این پژوهش که در مجله PLoS One منتشر شده است یک مدل ریاضیاتی از مارمولکی که روی آب راه می‌رود را به ابعاد انسانی درآورده بود. این مدل نشان داد که یک انسان برای دویدن بر روی آب در زمین به قدرت ابرانسانی و پاهایی با اندازه یک متر مربع نیاز دارد اما در گرانش ماه که حدود یک ششم زمین است، تنها پوشیدن باله‌های غواصی می‌تواند این قابلیت را برای انسان ممکن است.

اپرا درمانی

موسیقی می‌تواند روح را آرام کند اما نوع خاص آن که بتواند یک قلب پیوندی را در موش‌ها تسکین دهد توانست جایزه ایگ‌نوبل در بخش پزشکی را برای ماساترو اوچیاما، شیانگیوان جین، کی ژانگ، توشیهیتو هیرای، آتسوشی آمانو، هیساشی باشودا و ماسانوری نیمی از توکیو به ارمغان بیاورد.

این محققان برای آزمایش اینکه آیا موسیقی می‌تواند واکنش سیستم ایمنی منجر به رد کردن عضو پیوندی را آرام کند یا نه، قلب یک موش را به موش دیگر پیوند زدند که معمولا با رد کشنده‌ای همراه است.

آنها در پژوهش که در مجله Cardiothoracic Surgery منتشر شد‌، گزارش دادند که موش‌های با قلب‌های نامنطبق که به برای هفت روز به موسیقی ارکستر و گروه کر اپرا گوش داده بودند، دو تا سه برابر بیشتر از گروهی که به موسیقی تن خالص یا «عصر جدید» گوش داده بودند، زنده ماندند. تاثیر موسیقی‌های دیگر هنوز بررسی نشده است.

عینک الکلی‌ها

به گزارش ایسنا، این تاثیر در میان افرادی که مصرف الکل بالایی دارند شناخته شده که به آنها تصور جذابتر بودن می‌دهد! جایزه ایگ نوبل روانشناسی به لورنت بگو، اولمان زرهونی، باپتیست سوبرا و مدهی اوراباه از فرانسه به همراه براد بوشمان، استاد دانشگاه اوهایو اهدا شد که پژوهش آنها نشان داده بود افرادی الکلی خود را جذابتر به حساب می‌آورند!

این پژوهش در مجله Psychology منتشر شده است.

تشویق غیرقانونی

در آخر جایزه صلح ایگ نوبل به الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس برای غیرقانونی کردن تشویق در ملاءعام و به سیاست دولت بلاروس که یک فرد یک دست را به جرم تشویق کردن دستگیر کرده بود، اهدا شد.

قانون لوکاشنکو در سال 2011 نه برای جلوگیری از تشویق برای رقبایش که برای معترضانی که در طول سخنرانی‌های وی به طعنه تشویق می‌کردند، اعمال شد. در میان دستگیرشدگانی که در دادگاه احضار شده بودند، فردی بود که تنها یک دست داشت!

سایر برندگان شامل برایان کراندال از آمریکا و پیتر استال از کانادا بودند که یک حشره‌خوار را جوشانده و آنرا بدون جویدن بلعیدند تا از طریق بررسی مدفوع خود دریابند کدام استخوانها در سیستم گوارش انسان حل می‌شوند و کدامیک دست‌نخورده باقی می‌مانند.

به گزارش ایسنا، همچنین جایزه بخش احتمال به پژوهشی اهدا شد که بر اساس آن دبرت تولکامپ از هلند، ماری هاسکل، دیوید رابرتز و کالین مورگان از انگلیس و فریتا لانگفورد از کانادا نشان دادند هر چه یک گاو زمان بیشتری را به طور دراز کشیده باقی بماند، سریعتر برخواهد خاست.

جایزه مهندسی ایمنی به گوستانو پیزوی فقید برای ابداع یک سیستم ضد هواپیماربایی در سال 1972 اهدا شد. این سیستم الکترومغناطیسی از میان درهای تله هواپیماربا را انداخته، او را در یک بسته قرار داده و از در جایگاه بمب به بیرون پرت می‌کرد. هواپیماربا با چترنجات به شکل واژگون به زمین رسیده و پلیس او را دستگیر می‌کرد.

جایزه بخش شیمی به دانشمندانی از ژاپن و آلمان رسید که دریافته بودند فرآیند بیوشیمیایی عامل ایجاد اشک توسط پیاز بسیار پیچیده‌تر از تصورات پیشین دانشمندان است.

سنت رویداد جایزه ایگ نوبل که به سمت سکو موشکهای کاغذی پرتاب می‌شود
 
نظر شما
ادامه