کد خبر: ۱۴۱۲۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی در پاسخ به انتقاد صنایع لبنی نسبت به صدور مجوز عرضه فله‌ای شیرخام اعلام کرد:‌ عرضه فله‌ای شیرخام سالم در برخی کشورها رواج دارد و کاملا علمی است اما منتقدان هنوز متوجه مفاد این دستورالعمل نشده‌اند چراکه براساس این ابلاغیه فقط مرکز مجوزدار مجاز به عرضه فله‌ای شیرخام هستند و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، براساس پیشنهاد برخی از دامداری‌ها و اتحادیه سراسری دامداران، سازمان دامپزشکی کشور اخیرا دستورالعمل عرضه فله‌ای شیر خام سالم را ابلاغ و اعلام کرد: براساس این دستورالعمل تنها دامداری‌ها و مراکز دارای شرایط استاندارد می‌توانند شیر خام را به صورت فله‌ای و در بسته‌بندی‌های خاص عرضه کنند.

این درحالیست که صنایع لبنی نسبت به این دستورالعمل انتقاد دارند و معتقدند سازمان دامپزشکی با ابلاغ این دستورالعمل نشان داده که هیچ اعتقادی به علم و فن‌آوری ندارد.

به گفته علی احسان ظفری، مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی صدور مجوز شیر خام فله‌ای باعث گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود و از آنجا که شیر تحویل داده شده به کارخانه‌های لبنی بار میکروبی بیش از 20 میلیون دارد مصرف آن خارج از سیستم پاستوریزاسیون قطعا بیماری‌زا خواهد بود.

اما محسن مشکات، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به ایسنا اعلام کرد:‌ چنین اظهاراتی نشان دهنده تفسیرهای نادرست از این دستورالعمل است و نشان می‌دهد که منتقدان هنوز کاملا متوجه مفاد این دستورالعمل نشده‌اند.

وی افزود: بر اساس این دستورالعمل تنها دامداری‌ها و مراکز عرضه که مجوز و شرایط بهداشتی مورد نظر سازمان دامپزشکی را داشته باشند و شیر تولیدی آن‌ها در این شرایط استاندارد دارای بار میکروبی پایینی باشد می‌توانند در قالب این دستورالعمل، فرآورده پروتئینی خود را به صورت فله‌ای عرضه کنند.

مشکات ادامه داد:‌ در شرایطی که برخی دامداران چنین شرایطی را داشته‌اند از سازمان درخواست کرده‌اند تا مجوز فروش شیر فله‌ای سالم اخذ کنند که پس از بررسی‌های فراوان این دستورالعمل صادر شد و بر این اساس سازمان دامپزشکی به کمک نیروی انتظامی با متخلفان در سراسر کشور برخورد خواهد کرد.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار کرد: برخی اظهارنظرها که مبنی بر سیاسی بودن این تصمیم سازمان دامپزشکی مطرح می‌شود درست نیست و سازمان دامپزشکی این مجوز را کاملا براساس اصول علمی صادر کرده و آن را با نظارت کامل اجرا خواهد کرد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی با صدور این مجوز برخلاف همه دنیا کار نکرده است چرا که عرضه فله‌ای شیرخام در برخی از کشورها آن هم در مکانیزم بهداشتی رواج دارد.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علي
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
سلام
مرغ با شكم پر (عدم تخليه اندرونه )،گوشت آلوده ،شير فله اي
دامپزشكي به كجاميرود
حيدري
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
باسلام
آقاي دكتر مشكات بزرگوار
لطفا پاسخ سئوالات آقاي دكتر آراسب دباغ را بدهيد
زراسوند
|
-
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
باسلام وتحيت
درسال هاي خيلي دور مادر استان لرستان (زادگاه دكتر مشكات )شير فله اي خام مي خورديم وصحيج وسالم هستيم وهيچ بيماري مشترك بين انسان ودام هم نگرفته ايم
جزغاله
|
-
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
از ماست که بر ماست .معاون سازمان دامپزشکی که این نظر رو داشته باشه باید هم شاهد چنینن جایگاه پایینی ازدامپزشکی در کشور باشیم.سازمان دامپزشکی در تقریبا همه کشورها نقش ویژه ای در سلامت جامعه بازی میکند ولی در کشور ما متاسفانه گویی این نقش به صورت معکوس عمل میکند.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
0
0
وقتي شير خام با جوشاندن كليه ميكروبهاي آن به خصوص تب مالت و سل از بين مي رود ديگر جاي هيچ نگراني نيست. حق با آقاي دكتر مشكات است و من از توضيحات ايشان دفاع ميكنم. اين كارخانجات فراوردههاي لبني هستند كه .... و به دنبال سود كلان...هستند- همكار
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
0
0
بنده هنوز منتظر پاسخ به سوالاتم هستم. در ضمن، نیروی انتظامی با این همه مشغله ای که دارد، فکر می کنید فرصت پیدا می کند برای سازمان دامپزشکی، شیر خام تقلبی توقیف کند؟ به همکاری که از جوشاندن شیر خام هم دفاع کرده اند، توصیه می کنم مبحث پاستوریزاسیون و تفاوت آن را با جوشاندن، از کتب معتبر صنایع شیر مطالعه بفرمایند. در ضمن جناب دکتر مشکات نفرموده اند، آن بعضی کشورها که تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد، شاخص های بهداشتی و دامپزشکی آنها چقدر به ایران شبیه است؟
نظر شما
ادامه