کد خبر: ۱۴۱۱۱
حکیم مهر - دکتر سید محسن دستور در جمع خبرنگاران استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲۲۰ واحد کشتارگاه صنعتی در حال فعالیت است.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۴۵درصد کشتارگاههای سنتی کشور تعطیل شده است تصریح کرد: ۳۵۰واحد کشتارگاه سنتی نیز در کشور وجود دارد که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور و با فعالیت مستمر ناظرین بهداشتی و دامپزشکی ادامه فعالیت دارند.
دستور ادامه داد:میزان رشد کشتار گاو و گوساله در کشتارگاههای کشور نسبت به سال های گذشته افزایش داشته که نشان از ذبح و کشتار در کشتارگاههای کشور است.
وی تصریح کرد: تمام تلاش سازمان دامپزشکی کشور بر این است که کشتارهای خارج از کشتارگاه در ایام خاص نیز با نظارت دقیق اداره کل دامپزشکی صورت بگیرد .
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه یادآور شد: مهمترین دغدغه دامپزشکی کشور ارایه درست خدمات دامپزشکی ، تولید محصول سالم و حفظ سلامت مردم جامعه است .
دستور افزود: کمبود اعتبارات نیز از دیگر مشکلات این سازمان است که اگر در این بخش نتوانیم حداقل نیازها را تامین و خدمات را انجام بدهیم شاهد شاخص های پایینی نیز خواهیم بود ولی خوشبختانه در مقایسه با سال های گذشته شاخص های بهداشتی بهتری را شاهد هستیم .
وی به تولید محصولات دامی بدون استفاده از آنتی بیوتیک‌ در کشور اشاره کرد و افزود: این امر در راس برنامه های مهم این سازمان در سال جاری قرار دارد .
به گفته وی ، در سال های گذشته تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را در کشور داشتیم ولی امسال تولید تخم مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که یکی از اهداف پایش محصول این است که به سمت تولید محصولات سالم برویم .
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به ظرفیت های مناسب صنعت اسب در ایران افزود: در سال های اخیر تلاش های زیادی برای رفع مشکل قرنطینه صورت گرفته است و امیدواریم با همکاری سایر ارگان ها و بخش های دولتی و خصوصی در حوزه اسب هر چه زودتر به اهداف مورد نظر برسیم.
دستور افزود:سامانه پایش بیماری های اسب که پس از تهیه و تدوین به مرحله اجرا درآمده است گام مهمی در رفع مشکل قرنطینه اسب در ایران محسوب می شود.
وی تاکید کرد:سازمان دامپزشکی ایران به طور جدی تلاش می کند تا اطمینان جامعه جهانی را نسبت به رعایت بهداشت اسب در ایران جلب کند و در این راه برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته است.
او در پایان بیان کرد:انجام فعالیت های آزمایشگاهی و تشخیص بیماری های ویژه اسب نیز در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است تا در مسابقات بین المللی شرکت و رتبه های خود را کسب کنند.
به گزارش ایرنا ، دکتر محسن دستور عصر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان قزوین افزود: در این برنامه که با هدف تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی در دستور کار قرار گرفته است، حداکثر مجاز باقیمانده‌ها در فرآورده‌های خوراکی دامی و آبزی تعیین شده است.
وی ،در ادامه ‌نمونه‌برداری و انجام آزمون،‌ تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج و همچنین انجام اقدامات اصلاحی ،بهبود شرایط بهداشتی نگهداری، پرورش و صید دام،‌ طیور، زنبور عسل و آبزیان را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از اجرای طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد و گفت : این طرح یکی از پروژه هایی است که امسال در سطح همه استان های کشور انجام می شود که خوشبختانه در استان قزوین ۷۰درصد پایش این بیماری انجام شده و تا کنون نمونه برداری ها منفی بوده که این امر نشان دهنده فعالیت های مستمر کارشناسان این مرکز می باشد.
این مسوول با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری‌‏های تهدیدکننده صنعت طیور کشور است که در صورت وقوع در منطقه‏‌ای علاوه بر وارد کردن خسارات اقتصادی به تولیدکنندگان، از بین رفتن سرمایه‏‌های ملی را در پی دارد، گفت: از نقطه نظر بهداشتی به خاطر احتمال انتقال بیماری به انسان اجرای این طرح در استانها بسیار حایز اهمیت است .
دستور در ادامه با اشاره به اینکه استان قزوین به لحاظ ظرفیت های مربوط به بخش کشاورزی ، صنعت دامپروری و فعالیت های دامپزشکی جزو استان های شاخص است ، افزود: در این استان تراکم دامی به نسبت دیگر استان ها  بالاتر است و در این بین فعالیت های دامپزشکی می تواند تاثیر گذار باشد .
به گفته وی در آزمایشگاه مرجع مواد غذایی استان قزوین به عنوان سومین آزمایشگاه مرجع در کشور فعالیت های خوبی صورت گرفته که حدود ۶۰درصد آزمایشات مورد نیاز کشور با فعالیت های این مراکز انجام شده است .
رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت : اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی مناسبی توسط ناظرین دامپزشکی کشور بر روی دام های وارداتی نیز صورت می گیرد این در حالی است که میزان واردات دام زنده نیز در کشور کاهش چشمگیری داشته است .
دستور افزود: نطارت در هنگام جابجایی دام ها و محصولات و فرآورده های خام دامی در کشور با فعالیت های مستمر ناظرین از اطمینان قابل قبولی برخوردار است .
وی به واکسیناسیون دامها علیه بیماریهای دامی ومشترک در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه میزان مصرف واکسن طیور در کشور بیش از شش میلیارد دز و میزان مصرف واکسن دام در کشور سالانه ۲۶۰میلیون دز است که بیشتر واکسن های طیور در داخل کشور تولید می شود. 
رئیس سازمان دامپزشکی در پایان گفت : واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله واکسن های دامی است که وارداتی بود ولی خوشبختانه امسال این واکسن در داخل کشور تولید می شود و ۹۰درصد واکسن های مورد نیاز دامی و طیور کشور در داخل تولید می شود.
نظر شما
ادامه