کد خبر: ۱۴۱۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با انتقاد شدید از صدور مجوز فروش شیرخام فله توسط سازمان دامپزشکی گفت: این کار نشان داد که سازمان دامپزشکی هیچ اعتقادی به علم و فناوری ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، علی‌احسان ظفری با اشاره به اینکه صدور مجوز فروش شیرخام فله باعث گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواهد شد، گفت: در شرایطی که فناوری‌های زیادی وارد عرصه تولید محصولات لبنی شده، مشخص نیست که به چه دلیل سازمان دامپزشکی اجازه فروش شیرخام فله را داده است.

او با بیان اینکه سازمان دامپزشکی ایران با صدور این مجوز خلاف همه دنیا کار کرده است، گفت: 70 درصد شیر تولیدی در ایران به صورت سنتی تولید می‌شود و در صورتی که این میزان شیر پاستوریزه نشود به هیچ‌وجه قابل مصرف نخواهد بود.

وی افزود: شیری که به صنعت لبنیات تحویل داده می‌شود بار میکروبی آن بالای 20 میلیون است و اگر این شیر پاستوریزه نشود مصرف آن قطعا بیماری‌زا خواهد بود. همچنین شیرفله دارای آنتی‌بیوتیک و بار میکروبی بالایی است و اگر بدون فرآوری به دست مردم برسد خطرناک خواهد بود.

او با بیان اینکه مشخص نیست چرا وزارت بهداشت در برابر صدور مجوز شیرفله سکوت کرده است، گفت:‌ اگر کوچکترین تخلفی در صنایع لبنی رخ دهد سریعا آنرا اطلاع‌رسانی می‌کنند اما کسی درباره تخلفات دامداری‌ها صحبت نمی‌کند.

مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: شرایط حمل و نقل شیرخام فله مشخص نیست و همچنین بسیاری از سوپرمارکت‌ها امکانات لازم برای نگهداری شیرخام فله را ندارند و در واقع صدور مجوز فروش شیرخام فله بدون کار کارشناسی و بررسی تبعات آن انجام شده است.

ظفری گفت:‌ به نظر می‌رسد در صدور مجوز فروش شیرخام فله توسط سازمان دامپزشکی نوعی سیاسی‌کاری رخ داده است؛ به طوری که اتحادیه دامداران به دنبال افزایش قیمت شیرخام بوده و با دریافت این مجوز قصد دارد به مرور قیمت شیرخام را بالا ببرد.

اخیرا سازمان دامپزشکی از ابلاغ دستورالعمل عرضه فله‌ای شیرخام سالم خبر داد و گفت که براساس این دستورالعمل تنها به دامداری‌ها و مراکز دارای شرایط مجوز داده می‌شود و قرار نیست همه دامداری‌های کشور شیر فله‌ای توزیع کنند.

محسن مشکات، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز در این باره اعلام کرد که پیش از این اتحادیه مرکزی دامداران پیشنهاد داده بود تا عرضه شیر فله‌ای خام در استان خراسان رضوی به صورت آزمایشی اجرا شود که سازمان دامپزشکی از چند ماه گذشته با اجرای آن موافقت کرد.

اواخر آبان سال گذشته فریدون بلغاری، مدیرکل وقت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود که شیرخام و کلیه فرآورده‌های لبنی اجازه عرضه در بازار را به صورت فله‌ای ندارند. ضمن اینکه این موضوع فقط شامل حال لبنیات نمی‌شود بلکه عرضه فله‌ای بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز ممنوع و غیراستاندارد است.

به گفته فریدون بلغاری سازمان استاندارد تنها اجازه داده که ماست‌بندیها در حوزه جغرافیایی خود به صورت محدود فعالیت کنند و تازه همین ماست بندیها نیز نمی‌توانند خارج از محل خود کار کنند.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
لطفی زاده اینقدر جنجال درست می کنی که چی؟؟ شیر فله ای مدت های مدید داره توزیع میشه.حالا سازمان خواسته بهانه این لبنیات سنتی فروشی ها رو بگیره که دیگه حق نداشته باشند هر شیر فله ای بفروشند. حداقل از جایی باشه که تحت نظارته. حالا تو دنبال چی هستی هدفت چیه خدا عالم تر است
محمد
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
0
آقای ظفری شما از کدام شیر پاستوریزه صحبت میکنید؟؟؟ شیرهایی که مواد نگهدارنه آنها از مایع ضدعفونی کننده ای به نام وایتکس استفاده میشود منظور شماست که مرگ خاموش انسان را رقم میزند میفرمایید یا شیرهایی مثل دامداران که 50 درصد آن را آب تشکیل داده؟؟؟ کدامین از محلی های ما که از تولید به مصرف شیر گاو استفاده میکنند از بیماری رنج میبرند که شما حرف از آلوده بودن شیر فله صحبت میکنید؟ چندین ساله مردم ما از شیر فله استفاده میکنند و ما هم شاهد این قضیه بودیم بیماری از محصولات لبنیات فله کسی را مورد حمله قرار نداده است.
نظر شما
ادامه