کد خبر: ۱۴۰۹۰
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر - دکتر آراسب دباغ مقدم، دامپزشک و دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی در خبر مربوط به صدور مجوز عرضه شیر بصورت فله نوشت :

" چند سوال:
1- شیر خام سالم برای مصرف مستقیم انسانی چه ویژگی ها، شرایط و استانداردی دارد؟
2- بار میکروبی پایین را لطفا تعریف کنید. مقیاس پایین بودن چیست؟
3- سازمان دامپزشکی تا چه حد در مبارزه با پدیده گوشت و دام قاچاق که خیلی راحت تر از مبارزه با شیر قاچاق و غیر قانونی است، موفق بوده است؟
4- چه مدت و چه مقدار آموزش برای شناساندن شیر مورد تایید دامپزشکی و شیری که مورد تایید نیست، در این برنامه پیش بینی شده است و مردم غیر متخصص فرق این دو را چگونه باید در یابند؟
5- اگر در یک دامداری، شیر سالم با ناسالم مخلوط شد و در بسته بندی با نام شیر سالم فروخته شد، دامپزشکی همان روز و همان لحظه متوجه می شود و دستور منع مصرف می دهد؟ راهکار جمع آوری سریع چیست؟
6- چند کشور دنیا به مردم کشورشان اجازه مصرف شیر خام داده اند؟ شاخص های بهداشتی و دامپزشکی این کشورها در مقایسه با کشور ما چگونه است؟
7- آیا تنها مشکل بهداشتی و دامپزشکی کشور ما، نخوردن شیر خام است؟ عدم مصرف شیر خام در بین مشکلات گوناگون بهداشت مواد غذایی، در کدام جایگاه و در رده چندم قرار می گیرد؟
8- کدام تحقیق میدانی و علمی، پشتوانه این تصمیم است؟ عزیزان سازمان دامپزشکی بررسی های انجام شده و نتایج آن را منتشر کنند تا پشتوانه های علمی این طرح، برای منتقدان آن مشخص شود.
9- آیا برای مصرف این شیر باید آن را جوشاند؟ این که نقض غرض است و کیفیت آن به مراتب از شیر پاستوریزه و استریل پایین تر خواهد بود.
10- اگر منظور کاهش هزینه بسته بندی بوده است، در بسیاری از مغازه ها، شیر خام گرانتر از شیر پاستوریزه به فروش می رسد، این هم نقض غرض است.
ده ها سوال بی پاسخ دیگر هم در ذهن همکاران بنده هست که امیدوارم سازمان دامپزشکی جواب دهد.
نگاه دوم: همکاران سازمان دامپزشکی برای رفتن هر رئیسی صابونی دارند که بسیار هم دقیق زیر پای ایشان کار می گذارند. یکی با صابون جنون گاوی می رود. یکی با صابون گوشت های آلوده به سارکوسیست، یکی با تب برفکی، یکی با میگوی آلوده به بقایای دارویی و تحریم شده از اتحادیه اروپا، یکی با شایبه همکاری با شرکت های دارویی خصوصی و یکی هم احتملا با شیر خام آلوده!!!- دکتر آراسب دباغ مقدم"

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
آقای دکتر مقدم هم که همیشه از همه سوال دارند و همیشه از همه طلبکارن !خودتان تا حالا چه خدمات مثبتی انجام داده اید!مواظب باش صابون زیر پای خودت نیفته!!!
شاید یک دوست
|
-
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
سیر قهقرایی تصمیمات عجیب و غریب سازمان دامپزشکی کشور به نقطه اوج خود رسید. وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد مخالف است. صنف مخالف است اما دوستان به این مخالفت‌ها وقعی نمی‌نهند و تصمیم نادرست خود را عملی می‌کنند. دوستان ما واقعاً به سؤالات مطرح شده توسط دکتر دباغ، جدی بیندیشند. مطمئنم که به این ایرادات علمی-فنی حتی فکر هم نکرده‌اند. در کشوری که فقط 10 درصد گاوداری‌های آن ظاهرا تحت پوشش تست سل و بروسلوز هستند- که خود دوستان می‌دانند؛ این رقم با واقعیت فاصله دارد- عرصه شیر خام بسیار خطرناک است. با نگاهی خوشبینانه و بنا به فرموده مسؤولان، گاوداری‌هایی که گواهی پاکی دارند؛ وارد این طرح می‌شوند. حال عزیزان دلبند ما در سازمان دامپزشکی کشور هنوز خاطره صدور گواهی پاک بودن گله آقای ح.خ.ا. در پاکدشت ورامین را از یاد برده‌اند که چه عواقبی به بار آورد. دوستان ما انتشار آلودگی از این فارمی که به اصطلاح پاک بود به گاوداری گ.الف. آبیک و فارم آقای الف. همدان را از یاد برده اند که الان به گواهی پاکی خود می‌نازند. همه می‌دانند که فارم گ.الف آبیک هنوز از بیماری عاری نشده است. ایا باید دوباره برای معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور حکم جلب صادر شود تا دوستان از مواضع نادرست خود عقب نشینی کنند با به فرموده آقای دکتر دباغ مقدم، رئیس فعلی روی صابون -بخوانید چربی شیر خام - لیز بخورد و برود. از دکتر مشکوه که فردی علمی، متخصص، مجرب و صاحبنظر در این مورد است؛ واقعاً بیش از این موارد انتظار می‌رفت. از عاقل‌مرد سازمان دامپزشکی کشور بعید بود که صرفاً گواهی پاکی را ملاک بداند. ما دامپزشکان سوگند یاد کرده‌ایم. مهم‌تر از همه مسلمانیم و اعتقاد راسخ به روز جزا داریم. آیا به عواقب این کار اندیشیده‌ایم. آیا پوشش 9 درصدی فارم‌های ما در سال 68 و همین رقم در سال 91، ما را به این جا رسانده که به خاطر تفاوت طعم شیر خام و پاستوریزه! وارد وادی شویم که فقط آغازگرش ما هستیم و پایانش معلوم نیست. دوستان ما واقفند که تست سل و بروسلوزشان چه مشکلاتی دارند. این که طغیان های اخیر سل در کشور را وارد آمار سالیانه گزارش بیماری نمی‌نمایند و همان ارقام عجیب و غریب 11/0، 14/0، 22/0 یا 25/0 را ارایه می‌دهند که خود به آن اعتقادی ندارند و در هر بار ارایه اطلاعات نسبت تست به راکتور سالیانه این اعداد دچار نوسان می‌شود. این که دوستان بیماری را تحت کنترل می‌دانند و هر از چند گاهی طغیان‌های سل در مازندران، خوزستان، قم، سمنان و قس علی هذا و بروسلوز در اصفهان، را که در ابتدای دستورالعمل مراقبت بیماری‌های سال 92 سازمان به صراحت از آن‌ها نام برده‌اند را به عنوان زنگ خطر قلمداد نمی‌نمایند. دوستان ما متأسفانه خواب نیستند که بیدارشان کنیم؛ خود را به خواب زده‌اند که نتوانند بیدارشان کنیم. کان الحق عندا.... خدا عاقبت ما را بخیر کند
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
0
0
سلام
.....،صابو ن شیر خام آلوده
.........- علي
علي
|
-
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
0
0
سلام
نقطه چين ،نقطه چين ،نقطه چين
ديگه داره حالمون بد ميشه
اگرنظري ميديم ،باور واعتقاد داريم وپاي همه چيزش وايميسيم پس اين همه سانسور نظرات معنا ندارد
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
0
0
همکاران گرامی، اگر از بنده سوال یا به عملکرد اینجانب اعتراضی دارند، لطف کنند با نام واقعی کامنت بگذارند. بنده سوالاتی را که از افراد بی هویت صادر شود، پاسخ نخواهم داد. در ضمن هریک از دوستان طرفدار توزیع شیر خام، به این ده سوال پاسخ دهند، بنده تا آخر عمر، خودم را در بحث بهداشت مواد غذایی شاگرد ایشان می دانم. موفق باشید.
کارشناس استان
|
-
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
0
0
ما در استانها به علت کمبود نیرو و کمی هم بیخیالی برخی از مسئولین ، با مشکل گوشت قاچاق گیر کردیم . در مورد شیر هم اگر وارد موضوع شویم بدبخت میشیم. همون بهتر که وارد موضوع نشیم آخه حتی یک قانون به دردبخور در این رابطه به تصویب نرسوندیم. ولی کار سازمان در مورد مجاز دانستن این شیرها از نظر من کاملاً مردود است و اشتباه میکنن و با نظر دکتر دباغ موافقم.
علي
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
0
0
سلام
جناب دكتر دباغ
ازاظهارنظر كارشناسي وصريح شما متشكريم آنچه مايه تاسف است انعكاس ناقص نظرات به علت سانسورشديد حكيم مهر است
نه ميتوانيم بي تفاوت بوده ونظر ندهيم ،نه ازوضع موجود وسانسورحكيم مهر دل خوشي داريم
نظر شما
ادامه