کد خبر: ۱۴۰۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - پس از مرگ دست کم 11 یوزپلنگ از حدود 70 یوزپلنگی که در کل کشور وجود دارد طی یک دهه اخیر مسئولان از نصب تابلوهای عبور یوز در یکی از مهمترین زیستگا ههای این گونه ارزشمند خبر می دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، روز گذشته مدیرکل محیط زیست استان سمنان از نصب  تابلوهایی با عنوان مسیر عبور یوزپلنگ در شهرستان شاهرود جاده میامی- مشهد و حوالی جاده ورودی به بیارجمند نخبر داده است.

به گفته وی، با توجه به قرار گرفتن مجموعه حفاظت شده توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در جوار جاده اصلی سمنان –  مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکن،  به منظور آموزش و ترغیب مردم به ویژه مسافران و رانندگان به رعایت سرعت مناسب در این محل ها، تابلو هایی با مضمون محل عبور حیوانات وحشی، البته با اندازه ای بزرگتر و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و به زودی در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب می شود.

ظهرابی افزود: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می شود، بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند شده است.

دو توله یوزپلنگ کشته شده در برخورد با خودروهای عبوری در شمال پارک ملی توران / ۸ مرداد ۱۳۸۹

یکی از غم انگیزترین موارد از تلفات یوز در شمال پارک ملی توران، در تاریخ ۸ و ۹ مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانیکه تصادف و مرگ دو توله یوزپلنگ در ۸ کیلومتری غرب روستای عباس آباد توسط پلیس راه به محیط بانان گزارش داده شد، محلی که ایستگاه محیط بانی شمالی توران در آن واقع شده است.

 مرگ یوزپلنگ مادر در برخورد با خودروهای عبوری در توران یک روز پس از مرگ توله ها / ۹ مرداد ۱۳۸۹

محیط بانان که می دانستند یوزپلنگ مادر در محدوده تصادف به جستجوی توله هایش می پردازد، به گشت زنی در اطراف محل حادثه پرداختند اما موفق به یافتن یوز ماده نشدند. متاسفانه یک روز بعد از حادثه، یوزپلنگ مادر را در حالیکه بشدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله ها پیدا کردند و یوز مادر در مسیر دانشکده دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

کشته شدن یوزپلنگ در تصادف جاده ای در منطقه حفاظت شده کالمند، فروردین ۱۳۸۷

یوزهای ایرانی جانورانی هستند که مسافت های طولانی را طی می کنند و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر را می پیمایند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

 کشته شدن یوزپلنگ نر در تصادف جاده ای در پناهگاه وحش دربند راور

البته این آمار یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط افراد مشاهده و گزارش شده و مرگ آنها مستند شده است و احتمالا موارد بیشتری از مرگ یوزپلنگ ها در جاده های ایران رخ داده که گزارش یا مشاهده نشده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
0
0
حفظ حقوق حيوانات در ايران بخوبي اطلاع رساني نشده ، لازم است بخش بيشتري از برنامه هاي راديو وتلوزيون و نيز جرايد ، سايتهاي اطلاعاتي و... به آموزش دفاع و حفظ حقوق حيوانات اختصاص داده شود .
نظر شما
ادامه