کد خبر: ۱۴۰۱۸
حکیم مهر - مسئولان بخش دولتی و خصوصی هنوز با یکدیگر اتفاق نظری درباره صنعت شیر و میزان تولید شیر خام در کشور ندارند، به‌طوری که درباره مسئله‌ای مانند چگونگی عرضه شیر خام نمی‌توانند به توافق برسند.

مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور (حکیم مهر) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره لزوم تشکیل خانه شیر و تأخیر شش‌ساله در اجرای این تشکل گفت: وجود یک تشکل مستقل صنفی با نگاه به اتحادیه‌های تولید شیر، صنایع تبدیلی و ارگان‌های بهداشتی نیازی اساسی برای تولید شیر در کشور است که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف توجهی به آن نشده و افتتاح خانه شیر به مرحله اجرا نرسیده است.

دکتر محمد لطفی‌زاده افزود: یک تشکل صنفی که دربرگیرنده تمام ارگان‌های ذی‌ربط اتحادیه دامداران و صنایع لبنی، نظارت‌کنندگان بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کشور است، می‌توانند بخش تولیدی کشور ار از تصمیم‌گیری‌ها چندباره و اختلافات موجود در بین متولیان رهایی دهد.

وی خاطرنشان کرد: این تشکل‌ توانمند با نظارت بر تولید شیر علاوه بر در نظر گرفتن کیفیت، میزان تولید و عرضه آن را در بازار تنظیم میکند تا دیگر در این بخش با مشکلات کمبود تولید و افزایش قیمت یکباره آن روبه‌رو نباشیم.

مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که متولیان ذی‌ربط در این باره هنوز با یکدیگر به توافق نظر نرسیده و اتحاد لازم برای تشکیل این اتحادیه‌ها را ندارند و کماکان موازی‌کاری‌های زیادی در صنعت شیر کشور وجود دارد.

لطفی‌زاده با تأکید بر اینکه برای ایجاد خانه شیر نیاز به حمایت دولت وجود دارد، تصریح کرد: در این باره دولت می‌تواند مسئولیت‌های تنظیم بازار را به خانه شیر واگذار کرده و تا اجماع صاحب‌نظران صنعت شیر در این باره تصمیم‌گیری کند.

وی یادآور شد: با ایجاد خانه شیر زمینه‌های حاکمیتی نظارت بر تولید عرضه شیر و فرآورده‌های لبنی حذف نخواهد شد.

لطفی‌زاده در پایان با اشاره به رفع اختلافات موجود در بین اتحادیه‌های مرتبط با تولید شیر خام تأکید کرد: هنوز کوچک‌ترین وحدت نظری در بین اتحادیه‌های تولید شیر خام (دامداران) و صنایع لبنی وجود ندارد و در مورد مسائل کوچکی مانند عرضه شیر خام تصمیم واحدی گرفته نمی‌شود.

 

نظر شما
ادامه