کد خبر: ۱۳۸۵

حکیم مهر -  تحقیقات جدید روی پروانه‌ها بهترین الگوی شناسایی شده برای نشان دادن واکنش حیوانات به گرمایش زمین را ارائه داده است.

تحقیقی که طی 35 سال گذشته در مورد جمعیت پروانه‌ها در سیه را نوادای کالیفرنیا انجام شده است نشان داده که چندین گونه از پروانه‌ها برای فرار از گرمایش زمین به ارتفاعات بالاتر مهاجرت می‌کنند.
آرتور شاپیرو از زیست شناسان دانشگاه دیویس کالیفرنیا که این داده ها را جمع آوری کرده است به یو اس ای تودی می‌گوید: پروانه‌هایی که پیش از این هم در ارتفاعات بالاتر زیستگاه اختیار کرده بودند نمی‌توانند خود را با گرمایش زمین وفق دهند و جای دیگری برای رفتن ندارند.
مدتهاست که پروانه‌ها به عنوان یکی از بارزترین نشانه‌های گرمایش زمین قلمداد می‌شوند. چرخه حیاتی کوتاه و حساسیت زیاد آنها به دما آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی به شدت آسیب پذیر کرده است.
متیو فویتسر زیست شناس دانشگاه نوادارنو نیز می‌گوید: پروانه‌های ساکن ارتفاعات بالا مانند خرس‌های قطبی وضعیت بغرنجی دارند و هیچ گزینه دیگری در اختیار آنها نیست. وی معتقد است که در سال‌های اخیر به دلیل نابودی زیستگاه و سرعت توسعه مناطق شهری و افزایش دما کاهش جمعیت پروانه‌ها بیشتر بوده است.
وی افزود: سرعت تغییرات محیطی به حدی افزایش یافته که آنها دیگر قادر به تطبیق دادن خود با محیط نیستند.
مطالعه‌ای که اخیراً در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شد 159 گونه از پروانه‌ها در 10 نقطه زمین را در معرض انقراض اعلام کرد.

 

نظر شما
ادامه