کد خبر: ۱۳۷۵۸

حکیم مهر - سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دنبال مرگ 23 کودک هندی در اثر خوردن غذای آلوده به یک آفت‌کش سمی، کشورهای در حال توسعه را به حذف آفت‌کش‌های خطرناک از بازارهایشان فراخواند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این کودکان در ایالت بیهار هند، ماه جاری پس از اینکه غذای آلوده به آفت‌کش بسیار خطرناک مونوکروتوفوس را در مدرسه خوردند، جانشان را از دست دادند.

فائو و سازمان جهانی بهداشت این آفت‌کش را بسیار خطرناک شناخته‌اند.

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجربه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که توزیع و استفاده از چنین محصولات سمی اکثر اوقات تهدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست دربردارد.

مونوکروتوفوس در بسیاری از کشورها ممنوع اس اما کارشناسان دولتی هند از سوی تولیدکنندگان متقاعد شده‌اند که مونوکروتوفوس نسبت به آفت‌کش‌های دیگر ارزان‌تر بوده و در کنترل آفت‌هایی که به تولید محصول ضرر می‌زنند، موثرتر است.

اگرچه دولت هند استدلال دارد که مزایای آفت‌کش‌های قوی در صورت استفاده صحیح بیشتر از مضرات آنهاست اما تراژدی غذای مسموم مدرسه، انتقادهایی مانند رعایت نشدن مقررات مربوط به استفاده از آنها را بارز ساخت.

فائو در این بیانیه خاطرنشان کرده که بسیاری از کشورها فاقد منابع لازم برای مدیریت صحیح ذخیره، نگهداری، توزیع و استفاده از آفت‌کش‌ها و کاهش خطرات مربوط به استفاده از آنها هستند.

این سازمان در ادامه افزوده است: آفت‌کش‌های بسیار خطرناک نباید در اختیار کشاورزان کوچکی قرار بگیرند که فاقد اطلاع کافی از نحوه استفاده صحیح و تسهیلات مناسب برای نگهداری از آنها هستند.

بر اساس گزارش رویترز، مونوکروتوفوس در حال حاضر در استرالیا، چین، اتحادیه اروپا و آمریکا و بسیاری از کشورها در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ممنوع است.

 

نظر شما
ادامه