کد خبر: ۱۳۶۹۷
حکیم مهر - در برنامه داریم که برای اصلاح نژاد ماهیان سردآبی از کشورهای مبدأ و اصلی این گونه از آبزیان واردات نسل اول داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اعلام این مطلب گفت: برای اصلاح نژاد ماهیان سردآبی برنامه مناسبی در دستور کار است که به‌زودی اجرایی می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: در حال حاضر تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا توسط بخش خصوصی از کشور فرانسه، هلند، بلژیک، نروژ و ترکیه وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نروژ بهترین گزینه برای ورود گونه‌های نسل اول ماهیان سردآبی محسوب می‌شوند، زیرا این کشور مقام اول دنیا در تولید ماهیان سردآبی را دارد.

مطلبی ادامه داد: لازم است برای انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی از کشورهای مبدأ عملیات واردات انجام شود.

وی تصریح کرد: گونه کپورماهیان چینی پس از واردات برای پرورش در استان‌های خوزستان و شمال کشور بومی‌سازی شده‌اند و بدین ترتیب شیلات و مؤسسه تحقیقات شیلات در برنامه دارد تا بتواند گونه‌های اقتصادی بیشتری را در برنامه پنجم توسعه معرفی کند.

استفاده از کشورهای واسط برای کنار گذاشتن تحریم‌ها

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: برای آنکه تحریم‌ها را کنار بگذاریم، مسیرهای ویژه‌ای از طریق واردکنندگان دنبال می‌شود، به‌گونه‌ای که واردات گونه‌های خاص از کشورهای مبدأ توسط کشورهای واسطه وارد می‌شود.

مطلبی تأکید کرد: در برنامه داریم که گونه‌های پرتولید اقتصادی را در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهیم تا سیستم تولید آبزیان تقویت شود.

وی اظهار داشت: عملکرد ماهیان در استخرهای پرورشی باید از میانگین فعلی به سه برابر افزایش پیدا کند؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر عملکرد چهار تن در هکتار وجود دارد که باید با افزایش سه برابری به 12 تن در هکتار برسد.

مطلبی در پایان گفت: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی تفاهم‌نامه‌های مشترک خوبی را با کشورهای معروف دنیا که در بخش آبزیان حرف اول را می‌زنند، منعقد کرده است.

 

نظر شما
ادامه