کد خبر: ۱۳۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - اولین پرورش‌دهنده کروکودیل در ایران با اشاره به تبدیل موفقیت‌آمیز پوست این جانور به چرم برای اولین بار در کشور، گفت: علیرغم اینکه قول‌هایی مبنی بر فراهم شدن زمینه‌های لازم برای صادرات گوشت کردکودیل داده شد این موضوع اکنون منتفی شده و صادرات گوشت کروکودیل ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، مژگان روستایی با بیان اینکه بسیاری بر این عقیده بودند که قابلیت تبدیل پوست کروکودیل به چرم در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: به کمک کارشناسان و متخصصان این امر با موفقیت انجام شد و نمونه بدست آمده در پارک کرکودیل‌ها در جزیزه قشم موجود است.

وی درباره زمان آغاز به کار مزرعه‌اش گفت: پیگیری و اخذ مجوزها از سال 86 آغاز و پروانه تاسیس مزرعه اواسط سال 87 صادر شد. در بهمن ماه سال 89 نیز همزمان با ورود اولین سری کروکودیل‌ها رسما فعالیت پرورش این جانور آغاز شد.

به گفته روستایی سری اول کروکودیل‌ها برای انجام آزمایشات مختلف از مالزی وارد شدند و پرورش آزمایشی آغاز شد. پس از آن محموله دیگری به منظور پرورش از تایلند وارد کشور شد.

اولین پرورش‌دهنده کرکودیل کشور هزینه صرف شده برای احداث مزرعه پرورش را 500 میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: 70 درصد سرمایه به صورت شخصی و 30 درصد از طریق وام تامین شده است.

وی در پاسخ به اینکه امر پرورش به بازدهی اقتصادی رسیده است یا خیر؟ گفت: این کار هنوز به بازدهی اقتصادی نرسیده البته از روز اول هم می‌دانستیم که این طرح زودبازده نیست چراکه برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و هیچ تجربه‌ قبلی در این راستا وجود ندارد لذا برنامه‌ای بلندمدت را در نظر گرفتیم و می‌دانستیم که باید مراحل سختی را پست سر بگذاریم.

به دنیا آمدن اول بچه کروکودیل ایرانی تا پایان سال

بچه کروکودیل
روستایی خاطر نشان کرد: مرحله اول واردات کروکودیل به صورت آزمایشی بود. در مرحله دوم با برنامه‌ریزی بیشتر کروکودیل‌های بزرگ و مولد را وارد کردیم و در مرحله سوم هم که اکنون است در زمینه تکثیر کروکودیل‌ها فعالیت می‌شود که اگر بتوانیم تکثیر را انجام دهیم مزرعه‌ پرورش به یک مزرعه مولد تبدیل می‌شود و یک گام خیلی بلند برداشته‌ایم.

وی افزود: اگر سال اول بچه کرکودیل وارد می‌کردیم تا پایان امسال می‌توانستیم پوست تولید کنیم اما امیدواریم تا پایان سال بتوانیم اولین بچه کروکودیل را داشته باشیم.

این پرورش‌دهنده درباره کشورهای هدف برای فروش پوست و گوشت کروکودیل گفت: پوست کروکودیل هم در داخل کشور مشتری دارد و هم خارج از کشور؛ کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی مشتری پوست کروکودیل هستند اما خودمان هنوز آمادگی نداریم.

صادرات گوشت کروکودیل ممنوع است

روستایی درباره صادرات گوشت کروکودیل‌ نیز اظهار کرد: فعلا اجازه‌ صادرات گوشت کروکودیل وجود ندارد. در برهه‌ای قول‌هایی مبنی بر فراهم شدن زمینه‌های لازم برای صادرات داده شد اما پس از آن منتفی شد و این مسأله در هاله‌ای از ابهام و نیازمند پیگیری بیشتر است.

وی با اشاره به تولید موفقیت‌آمیز چرم کروکودیل برای اولین بار در کشور گفت: برای اولین بار پوست کروکودیل در چرم‌شهر ورامین در یک شرکت همکار ما تبدیل به چرم شد و موفقیت‌آمیز بود.

این پروش‌دهنده درباره درآمدهای حاصل از پرورش این جانور گفت: پرورش کروکودیل حدود 30 تا 40 درصد سود خالص دارد. عمده این سود می‌تواند از طریق صادرات تحقق یابد چون کاری است که در دنیا محصولاتش خواهان دارد و ما امیدواریم بتوانیم به مرحله صادرات برسیم. بازار داخلی در این مساله ضعیف است اما می‌توان روی آن هم حساب کرد.

روستایی که با کمک همسرش بهروز سالاروند موفق به احداث اولین مزرعه پرورش کروکودیل در کشور شده است، گفت: مزرعه ما اولین مزرعه‌ای است که در این حوزه فعالیت می‌کند و هنوز هیچ مزرعه‌ای که رسما مجوز گرفته باشد و فعالیت قانونی پرورش را انجام دهد، وجود ندارد.

راه‌اندازی اولین پارک کروکودیل‌ها در کشور

به گفته وی در حوزه گردشگری قدم مثبتی برداشته‌ شده است چراکه در همه جای دنیا باب است که چنین نمایشگاه‌هایی دایر می‌شود و استقبال مردم از این نمایشگاه در قشم بسیار خوب است چون جایی که محل پرورش این حیوان باشد جذابیت خاصی دارد.

توضیحات راهنماها درباره زندگی کروکودیل‌ها

این پرورش‌دهنده افزود: بازدید از مزارع پرورش کروکودیل همیشه یکی از دیدنی‌های کشورهای گردشگرپذیر بوده است و این موضوع در نقشه‌های گردشگری این کشورها وجود دارد چون حیوان خاصی است و مردم علاقه زیادی به تماشای آن دارند.

او ادامه داد: در قشم پذیرش گردشگر به صورت فصلی است به نحوی که هفت - هشت ماه از سال گردشگر نداریم و از اسفند تا فرورین تعداد گردشگران بسیار زیاد می‌شود و ماه‌های دیگر هم تعداد گردشگران معمولی است اما با توجه به پتانسیلی که قشم دارد در بحث گردشگری به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی قشم شناخته شده‌ و در نقشه‌ها عنوان شده‌ایم که این خود قدم بزرگی است.

وی با تاکید بر اینکه ابتکاراتی هم برای جذب گردشگران انجام داده‌ایم، گفت: به طور مثال تعدادی راهنما بازدیدکنندگان را در مسیر نمایشگاه همراهی می‌کنند و تمام ویژگی‌های حیوانات را توضیح می‌دهند که این امر خیلی مورد استقبال واقع می‌شود. گردشگران می‌توانند هر سوالی که در مورد کروکودیل‌ها دارند از این راهنماها بپرسند. این یک اقدام نو است و تقریبا در هیچکدام از باغ وحش‌ها مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این در کنار کروکودیل‌ها حیوانات دیگری هم نگهداری می‌شوند که این امر باعث افزایش بازدیدکنندگان و جذابیت بیشتر نمایشگاه شده است.

روستایی درباره محل تامین هزینه‌های جاری مزرعه‌اش گفت: هزینه پرسنل و نگهداری حیوانات از طریق همین نمایشگاه‌ها تامین می‌شود البته این درآمد فقط صرف همین کار می‌شود و فعلا انتظار بیشتری نداریم. بازگشت سرمایه از طریق تکثیر و صادرات بیشتر مورد نظر ماست.

و اما حوادث کروکودیلی

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا تاکنون حادثه‌ای هم در مزرعه‌ داشته‌اید؟ گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه‌ای نداشته‌ایم چراکه تمام پرسنل دو - سه دوره تحت آموزش‌های عملی و تئوری قرار می‌گیرند و زمانیکه کاملا حرفه‌ای شوند وارد کار اصلی می‌شوند. در دنیا هم کمترین حادثه با کروکودیل همیشه در مزارع پرورش اتفاق می‌افتد. در طبعیت و جاهایی که محل تلاقی زندگی آدم‌ها یا تفریح آنها با زندگی کروکودیل‌هاست حادثه بیشتر رخ می دهد اما در مزارع چون نکات ایمنی رعایت می‌شود حادثه خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس سازمان
|
-
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
0
0
سلام
خانم روستایی در اواخر متن گفته که «علاوه بر این در کنار کروکودیل‌ها حیوانات دیگری هم نگهداری می‌شوند» همچنین فرموده که « هزینه پرسنل و نگهداری حیوانات از طریق همین نمایشگاه‌ها تامین می‌شود» این جملات با یک مرکز مولد مغایرت اساسی دارد ولی به سادگی میشه گفت که ایشان عملاً یک باغ وحش کوچک بدون پروانه را در قشم باز کرده است!
نظر شما
ادامه