کد خبر: ۱۳۶۷۱

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در قالب طرح واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری بروسلوز بیش از یک میلیون و 500 هزار رأس دام واکسینه می‌شوند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر صادق صالحی در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های واکسیناسیون دام‌ها در اردبیل اظهار داشت: بروسلوز یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک دام و انسان است که آسیب‌های متعددی را در حوزه سلامت عمومی به همراه داشته که پیش‌بینی می‌کنیم با واکسینه کردن دام‌ها از بروز این بیماری جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در این طرح ایمن‌سازی جمعیت دامی استان در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه بروسلوز مد نظر می‌باشد که انتظار می‌رود با پوشش کامل جمعیت دامی اهداف مورد نظر تحقق یافته و تأمین پیدا کند.

صالحی از رایگان بودن اجرای این طرح با کمک بخش خصوصی خبر داد و خاطر نشان کرد: این طرح از اول مردادماه در جمعیت دامی استان اجرا می‌شود و هدف اصلی نیز مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است.

این مسئول اضافه کرد: این طرح هدفمند و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان اجرا می‌شود و همه صاحبان دامداری‌ها و دامپروری‌ها موظف به همکاری با مأموران و کارگزاران اجرای این طرح هستند.

وی سیاست سازمان دامپزشکی را در سال‌جاری افزایش برنامه‌های کنترلی و پیشگیری‌های اولیه از بروز بیماری‌ها توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به خطرناک بودن بیماری‌های مشترک دام و انسان به نظر می‌رسد بحث واکسیناسیون و همچنین رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه مد نظر باشد.

به مدیرکل دامپزشکی استان از اجرای برنامه تست، کشتار، آموزش و ترویج به عنوان مهم‌ترین و استراتژی‌ترین برنامه‌های راهبردی در مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان یاد کرد و گفت: ‌اگر بتوانیم دامداران و فعالان این حوزه را نسبت به اهمیت واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های مختلف آشنا کنیم قطعاً بسیاری از آثار نامطلوب در این باب از بین می‌رود.

صالحی در ادامه افزود: هر چقدر عملیات طرح‌های مبارزه‌ای دامنه‌دارتر و با پوشش مناسب انجام شود به همان میزان جلوی شیوع بیماری‌ها و افزایش آسیب‌ها در این زمینه گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشگیری به مراتب هزینه‌ای کمتر و زیان‌های اقتصادی و روانی پایین‌تری نسبت به بروز و ظهور بیماری دارد به طوریکه زیان‌های اقتصادی، روانی، تحمیل مخارج سنگین درمان و از کار انداختن نیرو و توان از جمعیت انسانی به مراتب هزینه‌ای گزاف‌تر نسبت به امر پیشگیرانه است.

صالحی از بیماری بروسلوز به عنوان بیماری خطرناک و پرمخاطره از جنبه‌های اقتصادی یاد کرد و اظهار داشت:‌ کاهش شیر، گوشت، تولیدات متنوع دامی و کاهش جمعیت دامی به دنبال سقط جنین از مهم‌ترین زیان‌های اقتصادی بیماری بروسلوز یا همان تب مالت است که برای دامداران و دامپروران خسارت‌های هنگفتی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با همکاری بخش خصوصی و همچنین رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و آموزش‌های همگانی ارائه شده است، خاطر نشان کرد: ما هر چند با برخی چالش‌ها نظیر مرزی بودن منطقه، نبود یک برنامه هدفمند کنترل بیماری، سنتی بودن پرورش دام و برخی بی‌اطلاعی‌های صاحبان دام روبه‌رو هستیم اما باید هر چقدر می‌توانیم با شیوه‌های نوین بکوشیم تا جلوی آسیب‌ها و خطرات احتمالی گرفته شود.

 

نظر شما
ادامه