کد خبر: ۱۳۶۵۷

حکیم مهر - عضو کمیته لبنیات انجمن مهندسی کیفیت صنعت و غذای مازندران گفت: سازمان دامپزشکی بر روی دامداری‌های سنتی کنترل و نظارت ندارد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، اسماعیل خاتمی‌مقدم مدعی شد: شیری که در بازار و به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد آلوده است و تاوان این بی‌توجهی مسئولان را چه کسی باید پرداخت کند.

عضو کمیته لبنیات انجمن مهندسی کیفیت صنعت و غذا با بیان اینکه چرا دامپزشکی نظارت نمی‌کند، تصریح کرد: چرا در استان با توجه به تلاش‌هایی که برای از بین بردن فله فروشی در سال‌های اخیر شده است، مسئولان فله‌فروشی را تشویق می‌کنند و مسئولان در جلسات دولتی اعلام می‌کنند ما هم از شیر فله استفاده می‌کنیم.

وی با ذکر نمونه‌ای اعلام کرد: دامدار روستای شهنه‌کلا در مازندران دام خود را برای کشتار به کشتارگاه می‌برد و در قسمت بازرسی متوجه می‌‌شوند این گاو سل دارد و دامدار هیچ اطلاعی از بیماری دام ندارد.

عضو کمیته لبنیات انجمن مهندسی کیفیت صنعت و غذا در ادامه گفت: بعد از معاینه سایر دام‌های این دامداری توسط دامپزشکی اعلام شد از 44 راس این دامداری، 26 رأس سل دارند.

خاتمی تصریح کرد: دامپزشکی باید رسمی اعلام کند که کنترلی بر دام سنتی ندارد.

وی با اعلام اینکه بیماری سل توسط باکتری منتقل می‌شود، افزود: سل یکی از خطرناک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است به طوریکه اگر هر قطره‌ای از این شیر بر زمین بریزد و بخار شود، گرد و غبار آن عامل بیماری سل است.

خاتمی‌مقدم با تاکید بر اینکه تقریبا 70 درصد تولید شیر استان به روش سنتی است، عنوان کرد: واقعیت قابل پنهان نیست و با توجه به ماجرای اخیر در واقع دامپزشکی هیچ ماموریتی را برای تست سل در گله‌های سنتی ندارد و تنها دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی را تست می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه