کد خبر: ۱۳۶۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد و کرمانشاه

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:
آغاز طرح واکسیناسیون گوسفند و بز بر علیه تب مالت


مدیر کل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت در گوسفند و بز خبر داد و گفت: این طرح از تیر ماه سال جاری آغازشده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت. برای دام های سنگین نیز اکیپ هایی در طول سال آماده خدمت رسانی می باشند. طی این طرح بیش از  426000  راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب مالت واکسینه می شوند.
دکتر حداد زاده افزود: تب مالت بیماری واگیر دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می شود. از علائم این بیماری در انسان: تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل می باشد.
وی در ادامه به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه؛ شیر فله را قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه بجوشانند. همچنین در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آنرا به مدت 2 ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب های بیماری از بین برود.
مدیر کل دامپزشکی به دامداران توصیه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام ها را برعلیه این بیماری واکسینه کرده تا از ابتلاء آنها و سرایت بیماری به انسان ها جلوگیری شود. در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی اجتناب نموده و دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام های آلوده را سوزانده یا به مقدار کافی بر روی آنها مواد ضدعفونی کننده ریخته و بطور بهداشتی دفن نموده و یا بسوزانند.
وی در پایان موارد گزارش بروسلوز در استان را به دلیل ورود تعداد معدودی دام که بدون رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه ای و به صورت غیر مجاز خریداری شده اند دانست و خاطر نشان کرد: واکسیناسیون دام ها و نیز شناسایی و حذف دام های آلوده و بخصوص آموزش افراد جامعه و دامداران را از مهمترین راه های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی دانست.

-------------------------

 

میزگرد تلویزیونی درباره تب کریمه کنگو در استان کرمانشاه

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه ضمن حضور در یک میزگرد تلویزیونی با شبکه زاگرس گفت: مردم برای مصون ماندن از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از خرید گوشت های کشتار خیابانی و غیرمجاز خودداری نمایند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه ضمن حضور در یک میزگردتلویزیونی مشترک با دکتر رامین رضایی معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه درشبکه استانی زاگرس به تشریح راههای پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پرداخت .

دکتر نادر پرور در برنامه کشاورزی و توسعه با موضوع بیماری قابل انتقال بین انسان و دام (تب کریمه کنگو) به بیان اهمیت بیماری و وضعیت آن در ایران و جهان پرداخت و بر لزوم آگاهی رسانی به اقشار مختلف جامعه در خصوص راههای پیشگیری و کنترل بیماری تاکید کرد .
در ادامه دکتر رامین رضایی معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز با بیان علایم این بیماری در انسان و هم چنین راههای انتقال آن به انسان پرداخت و خواستار توجه مردم به توصیه های بهداشتی خصوصا راههای پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شد .
دکتر پرور در ادامه به بیان عملکرد دامپزشکی استان در راستای اطلاع رسانی عمومی و عملکرد حوزه آموزش و ترویج گروههای در معرض خطر بیماری و همچنین بهسازی و نوسازی جایگاه نگهداری دام و نیزعملکرد دامپزشکی در حوزه سمپاشی پرداخت .
وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دامپزشکی جلوگیری از کشتار دام و طیور ناسالم در کشتارگاه ها است .
پرور ضمن هشدار به افرادی که  اقدام به کشتار خیابانی دام می کنند، خاطر نشان ساخت: در صورت مشاهده این گونه موارد غیربهداشتی ، اکیپ ویژه نظارت دامپزشکی با همکاری مرکز بهداشت و اجراییات شهرداری با متخلفان شدیدا برخورد و آنها را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.
وی در پایان با توجه به افزایش دمای هوا و امکان انتقال بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام ، از جمله بیماری های خطرناکی نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، تب مالت و ... از مردم خواست از خرید گوشت مورد نیاز خود خارج از شبکه مجاز توزیع و خصوصا معابر و کنار جاده ها اکیدا خودداری و در صورت مشاهده موارد کشتار خیابانی دام ، موضوع را به اداره دامپزشکی مربوطه اطلاع تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.
ضمنا شهروندان محترم می توانندجهت کسب اطلاعات بیشتر در شهرستان کرمانشاه با تلفن 7246325 و یا تلفن رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل نمایند.

نظر شما
ادامه