کد خبر: ۱۳۵۶۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قوچان، ارزوئیه، قم و سمنان

 

شبکه دامپزشکی قوچان ناظر بر سلامت کشتار طیور و دام است

 

کار‌شناسان نظارت شبکه دامپزشکی تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی نظیر انواع گوشت را کنترل و بازرسی کرده و محصولات غیر قابل استفاده را پس از شناسائی، ضبط و از چرخه مصرف خارج می‌کنند و در همین راستا با متخلفان از طریق مراجع قضائی بدون هیچگونه اغماضی برخورد خواهد شد تا امنیت غذائی جامعه تضمین شود.
ایلنا: رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: با بازرسی‌های صورت گرفته، بیش از ۳ تن گوشت مرغ در قوچان ضبط و معدوم شد.

دکتر محمد سیاح در گفتگو با خبرنگار ایلنا در قوچان گفت: از مجموع بیش از ۸۰۰ هزار قطعه طیور کشتاری در کشتارگاه صنعتی این شهرستان حدود ۱۷۰۰ تن گوشت مرغ در فروردین امسال تولید شده که طی بازرسی‌های بهداشتی شبکه دامپزشکی، بیش از ۳ تن گوشت مرغ غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شد.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان تصریح کرد: مردم از خرید گوشت‌های بدون تاییدیه و مهر دامپزشکی خودداری نموده و در هنگام خرید نیز به تاریخ تولید و مصرف توجه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی قوچان هم در این ارتباط گفت: در سه ماهه سال جاری و با نظارت مسئولین بهداشتی، بیش از ۴هزار و ۳۸۰ تن انواع گوشت در قوچان تولید و عرضه شد.

حمید خوشبخت در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در شهرستان قوچان که از کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه دام بهره‌مند است، در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۴ هزار تن گوشت مرغ و ۳۸۰ تن گوشت قرمز تولید شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز و ضرورت قرار گرفتن گوشت قرمز و سفید در سبد غذایی خانوار، مصرف گوشت به عنوان تامین کننده بخش عمده‌ای از پروتئین بدن امری لازم و بدیهی است.

وی تصریح کرد: تمامی مراحل کشتار دام و طیور و بسته بندی گوشت در کشتارگاه‌های شهرستان قوچان با حضور مسئولین فنی و بهداشتی شبکه دامپزشکی و ناظرین ذبح شرعی که در کشتارگاه‌ها مستقر هستند، با حساسیت خاص مورد ارزیابی و بازرسی قرار می‌گیرد تا بهداشت و سلامت افراد جامعه تضمین شود.

حمید خوشبخت تاکید کرد: کار‌شناسان نظارت شبکه دامپزشکی تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی نظیر انواع گوشت را کنترل و بازرسی کرده و محصولات غیر قابل استفاده را پس از شناسائی، ضبط و از چرخه مصرف خارج می‌کنند و در همین راستا با متخلفان از طریق مراجع قضائی بدون هیچگونه اغماضی برخورد خواهد شد تا امنیت غذائی جامعه تضمین شود.

وی ادامه داد: این معدوم سازی به روش بهداشتی تبدیل ضایعات به پودر گوشت صورت پذیرفت که بعنوان خوراک دام و طیور می‌توان استفاده کرد.

وی افزود: تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌های شبکه دامپزشکی قوچان با هدف حفظ بهداشت عمومی و سلامت مصرف کنندگان فراورده‌های خام دامی بصورت روزانه از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه محصولات پروتئینی قوچان صورت می‌پذیرد.

--------------------------------

 

‌مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه اعلام کرد
سمپاشی دام‌ها در ارزوئیه ‌علیه بیماری‌های مشترک


مدیر شبکه دامپزشکی ‌ارزوئیه گفت: دامپزشکی ارزوئیه با همکاری بخش خصوصی اقدام به انجام واکسیناسیون و سمپاشی در مناطق مختلف می‌کند تا از این طریق جلو انتشار بیماری‌های مشترک گرفته شود.
مرضیه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارزوئیه اظهار داشت: طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با توجه به وظیفه خطیر این اداره در زمینه نظارت بر عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و با هدف جلوگیری از ورود فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در سفره رمضان روزه‌داران اجرا می‌شود.

وی افزود: نظارت بازرسان این اداره شامل موادی نظیر گوشت قرمز و سفید، محصولات اولیه تولیدات پروتئینی و مراکز تولید، نگهداری و عرضه می‌شود.

صادقی با بیان اینکه وجود بیماری‌های مشترک ریشه در مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی دارد، تصریح کرد: مردم باید برای حفظ سلامت خود فرآورده‌های خام دامی را از مراکز عرضه مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند تا با مشکل بهداشتی مواجه نشوند.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی راه‌های مبارزه با بیماری‌های مشترک در شهرستان ارزوئیه خبر داد و خاطر نشان کرد: از آن جایی که نزدیک به یک هزار و 800 عامل بیماری‌زا شناخته شده، حدود 800 مورد آن مشترک بین انسان و دام است و توجه به این مهم از وظایف اصلی دامپزشکی محسوب می‌شود.

صادقی اذعان داشت: مهمترین بیماری‌های مشترک شامل هاری، تب مالت یا بروسلوز و تب کریمه کنگو یا cchf است که ضررهای زیادی را به جمعیت دامی و انسانی وارد می‌آورد و در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه با همکاری بخش خصوصی اقدام به انجام واکسیناسیون و سمپاشی در مناطق مختلف می‌کند تا از این طریق جلو انتشار بیماری گرفته شود.

وی بیان کرد: مردم باید درصورت عدم انجام واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری تب مالت و همچنین واکسیناسیون هاری در سگ‌های صاحب‌دار مراتب را سریعا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و از طرفی بیماری تب کریمه کنگو یا cchf که از طریق کنه منتقل می‌شود و در هنگام پشم چینی در منطقه آموزش‌های لازم در مورد عدم کشتار کنه توسط دست و استفاده از دستکش و لوازم بهداشتی ضروری است.

وی از تمام شهروندان عزیز خواست تا هرگونه موارد تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد
افزایش 17 درصدی تولید گوشت دام سبک در قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در سه ماه نخست امسال 97 هزار و 500 رأس دام سبک کشتار شده‌اند که 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدمهدی رفیعی در جلسه تنظیم بازار کارگروه توسعه استان قم که در استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال 97 هزار و 500 رأس دام سبک کشتار شده‌اند.

وی بیان کرد: میزان کشتار دام سبک صورت گرفته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین در خصوص کشتار طیور افزود: قم یکی از استان‌های تولید کننده در عرصه طیور است و کشتار طیور در سه ماهه نخست امسال 600 هزار قطعه نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به 989 هزار قطعه جوجه تولید شده در تیرماه امسال گفت: با این حساب حدود 200 هزار قطعه نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظارت‌های بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی تاکید کرد: 44 کارشناس و کاردان دامپزشکی در 13 تیم بازرسی نسبت به نظارت بر کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز عرضه فرآورده‌های خام با منشأ دامی اقدام می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: همچنین چهار اکیپ بهداشتی نیز در کشتارگاه‌ها مستقر خواهند بود و نظارت کاملی بر مراحل ذبح، گوشت‌ها، آلایش‌های استحصالی و ... خواهند داشت.

وی در پایان از شهروندان خواست هرگونه موارد غیربهداشتی در ارتباط با فرآورده‌های دامی را از طریق شماره تلفن 1512 به این اداره کل اطلاع دهند.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خبر داد
نشانه‏ گذاری تکمیلی لاشه‏ های دام در کشتارگاه‏ های دام استان سمنان


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از نشانه‏ گذاری تکمیلی لاشه‏ های دام در کشتارگاه‏ های دام استان سمنان خبر داد.
رضا عامری در گفت‏ وگو با خبرنگار فارس در استان سمنان افزود: علاوه بر درج مهر دامپزشکی که به عنوان نماد بازرسی دامپزشکی روی لاشه‏ های استحصالی دام مد نظر است، از سال‏ها قبل توسط بازرسین بهداشتی گوشت پس از معاینه لاشه در صورت سلامت آن، بر روی لاشه‏ های استحصالی در کشتارگاه‏ های دام مهری درج می‏شود.

وی تصریح کرد: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‏ های سازمان دامپزشکی، نشانه‏ گذاری تکمیلی لاشه دام با استفاده از لیبل نیز بر اساس ضوابط و دستورالعمل‏ های سازمان دامپزشکی در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان سمنان قرار دارد.

عامری گفت: طرح مزبور در حال حاضر در کشتارگاه دام شاهرود آغاز شده است و در آینده نزدیک در سایر کشتارگاه‏ های دام استان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه افزود: با اجرای طرح مزبور، اطلاعات ضروری از قبیل نام کشتارگاه، کد کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضا در Tag یا لیبل الصاقی روی لاشه درج می‏شود.

عامری افزود: درج سایر اطلاعات اختیاری از قبیل درجه‏ بندی کیفیت لاشه، یا کد و ... نیز در لیبل مزبور امکان‏ پذیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: با اجرای طرح مزبور اطمینان مصرف‏ کننده از سلامت گوشت قرمز افزایش می‏یابد و برای بازرسان اداره کل دامپزشکی نیز امکان نظارت بیشتر بر گوشت قرمز در مراکز عرضه فراهم می‏شود.

 

 

نظر شما
ادامه