کد خبر: ۱۳۵۳۸

حکیم مهر -  ستون فقرات کشور کشاورزی است و برای کشوری که به‌دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده است، کشاورزی در اولویت است و برای حمایت این بخش، باید یارانه را به‌طور مستقیم به‌دست کشاورز رساند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در مراسم تقدیر و تجلیل از کشاورزان نمونه استان و ملی تهران گفت: ستون فقرات کشور کشاورزی است و برای کشوری که به‌دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده است، کشاورزی در اولویت است.

ترکی افزود: اگر قرار است که در برنامه پنجم توسعه از نفت خداحافظی کنیم، باید بیش از پیش به کشاورزی و تولیدات آن اهمیت دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مهندس کشاورزی که 20 سال در زمینه گل در هلند پژوهش کرد، بعد از مراجعت به کشور و بررسی صورت گرفته متوجه شد که دماوند بهترین شرایط برای تولید این گل را دارد، به‌طوری که قابل رقابت با هلند باشد، اما بعد از 10 سال به‌دلیل موانع قانونی نتوانسته است در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

ترکی با اشاره به اینکه چهار فرآیند در کشاورزی مهم است، ادامه داد: اولین فرآیند تولید است که باید به‌منظور حمایت از تولید یارانه را به‌طور مستقیم به‌دست کشاورز رساند. 400 تا 500 میلیارد تومان یارانه شیر پرداخت شد. از این میزان چند درصد به تولیدکننده رسیده است؟

سود چند برابری دلالان نسبت به کشاورزان

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تصریح کرد: اگر انحصار و رانت در تولیدات کشاورزی برطرف شود، کمک زیادی به تولید می‌شود، مثلاً واردکننده جو با حمایت دولت این محصول را وارد کرده، اما آن را به دست مصرف‌کننده نمی‌رساند که این مسئله نشان می‌دهد روند توزیعی غلط است وباید به بخش کشاورزی اتکاء شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از فرآنیدهای تولیدات کشاورزی ذخیره‌سازی است، کشاورزی تولید می‌کند، اما دلالان چندین برابر سود می‌برند که این مسئله نیز نشان می‌دهد باید این فرآیند را به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده اصلاح کرد.

ترکی تأکید کرد: در امر نظارت که فرآیند دیگری از کشاورزی است، به تولیدکننده ایراد می‌گیرند، در صورتی که باید آن را به‌طوری اساسی حل کرد.

حمایت از 40 درصد دامداری‌های غیرفعال، آنها را به چرخه تولید برگرداند

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران به قضیه گران شدن مرغ در سال گذشته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از گران شدن مرغ به تولیدکننده توجه و حمایت کردیم و 50 میلیارد تومان به صندوق حمایت از کشاورزی واریز کردیم تا مشکلات کشاورزی را حل کند و هر تولیدکننده‌ای که مشکل داشت، به این صندوق مراجعه کند، بعد از هشت تا 9 ماه که از تولیدکننده گوشت حمایت شد، 60 هزار به پرورش دام‌های استان افزوده و به تبع، به میزان قابل توجهی به تولیدات دامی استان اضافه شد.

وی همچنین گفت: در حالی که قرار است سود تسهیلات طرح توسعه کشاورزی هفت درصد باشد، اما در واقع این طور نیست و بیشتر بوده و پیشنهاد این است که این تسهیلات در بانک کشاورزی قرار گیرد.

ترکی در ادامه افزود: در سال 89 حدود 40 درصد دامداری‌ها غیرفعال بودند و با حمایتی که از آنها شد فعال و به چرخه تولد برگشتند.

ترکی در پایان خاطرنشان کرد: برای تقویت و حمایت از تولیدات کشاورزی باید این بخش را توانمند کرد و اراضی کشاورزی یکپارچه شوند که اگر این امر صورت گیرد، مزایای بسیار زیادی برای کشور به‌دنبال دارد.

 

نظر شما
ادامه