کد خبر: ۱۳۵۲۷

حکیم مهر - در بسیاری از واحدهای دامداری و تولید شیر، شرایط بهداشتی مناسب نیست و مصرف شیر این واحدهای تولیدی برای انسان مخاطره آمیز است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از موج، فروش لبنیات در کشور و افزایش قیمت روزانه این محصول به بحث روز تبدیل شده است، شاید روزی نباشد که یک خبر مستقیم و غیر مستقیم به لبنیات مرتبط نباشد.
از کمبود کره تا گرانی شیر گرفته تا فروش شیر فله ای که این آخری موجب نگرانی خیلی از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس شده است.
برای پی بردن به این مطلب که اساسا فروش شیر فله ای آن هم با توجه به مشکلات صنعت دام در قسمت های مختلف، از نظر سازمان دامپزشکی تائید می شود و یا خیر با دکتر محسن مشکات معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفتگو کردیم که ما حصل آن را می خوانید.
دکتر محسن مشکوة در مورد توزیع و فروش شیر فله ای در سطح جامعه گفت: از نگاه بهداشتی تولید و عرضه شیر به صورت فله ای را توصیه نمی کنیم.
وی ادامه داد: در بسیاری از واحدهای دامداری و تولید شیر، شرایط بهداشتی مناسب نیست و مصرف شیر این واحدهای تولیدی برای انسان مخاطره آمیز است.
مشکات با اشاره به نوع تغذیه دام ها در واحدهای سنتی و افزایش بار میکروبی در این واحدها تصریح کرد: به علت بیماری های مشترک و وجود کپک ، قارچ در غذای این دام ها، که با وجود نان و مواد غذائی کپک زده در جیره غذائی این دامداری ها افزایش نیز می یابد، خوردن شیر تولیدی در این مجموعه ها مشکل ساز خواهد بود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی کشور به طور کلی و عمومی توزیع و فروش شیر فله ای را تجویز نمی کند.
وی اضافه کرد: برای فروش شیر به صورت غیر پاستوریزه، گاوداری ها باید استاندارد و تحت نظارت ویژه قرار گیرند، یعنی گاوداری برای این طرح انتخاب شود که 5 سال بیماری بروسلوز در آن دیده نشده باشد، وجود سل گاوی از این واحد گزارش نشده باشد و شرایط بهداشتی استاندارد باشد.
مشکوة تاکید کرد: اگر تمام موارد بهداشتی رعایت شود و شیر با لیبل مخصوص که مشخص کننده مشخصات شیر، محل تولید و تاریخ انقضای باشد، ارائه گردد می توان شیر فله را عرضه کرد، اما حتی در اینصورت هم ما مخالف عرضه شیر بدون گذراندن مراحل پاستوریزاسیون هستیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه