کد خبر: ۱۳۴۶۹
حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کاهش شدت بحران بیماری گوزن زرد ایرانی، گفت: آماده‌سازی زیستگاه گوزن زرد برای تولیدمثل مجدد این‌گونه، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: سایت کرخه بهترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در کشور است. برخی نسبت به هجوم مگس میاز به گوزن‌های زرد ایرانی در این سایت بسیار ساده‌انگارانه نگاه کردند؛ در صورتی که هجوم این مگس و آثار مخرب آن تنها برای سایت کرخه و زیستگاه گوزن زرد، یک تهدید محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند تهدیدی برای کل کشور باشد.

وی ادامه‌داد: با تغییراتی که در محل زیستگاه این گونه داده می‌شود، سایت کرخه برای تولیدمثل دوباره گوزن زرد ایرانی آماده می‌شود. در این جهت به دلیل تاثیر مثبت پمپاژ آب به جنگل‌های کرخه، پمپاژ آب از رودخانه کرخه در این تغییرات مدنظر قرار گرفت. همچنین محل زندگی گوزن زرد به دوش هوشمند ضدکنه نیز مجهز خواهد شد و هنگامی که گوزن از زیر دوش عبور می‌کند، توسط چشم الکترونیک در دوش شناسایی و آب به همراه سم ضدکنه بر روی پوست بدن گوزن ریخته می‌شود که تاثیر خوبی در از بین بردن کنه‌های روی پوست آن دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با استفاده از دوربین، به صورت مداوم اوضاع گوزن‌های زرد در زیستگاه شان در حال کنترل است که در این بررسی ها تعدادی گوزن‌های کوچک که جزو متولدین امسال هستند و همچنین تعدادی گوزن‌های بزرگ نر و ماده مشاهده شد که همگی سالم هستند و نیازی به زنده‌گیری آن‌ها نیست ولی باید مراقبت شوند.

لاهیجان‌زاده افزود: گوزن‌هایی که دارای زخم‌های سطحی هستند، تاکنون مشکلی نداشته‌اند ولی نگرانی ما در این مورد احتمال عفونت زخم‌ها است. البته این نگرانی نیز وجود دارد که گوزن‌های دارای زخم‌های وخیم احتمال تلف شدنشان بسیار است.

وی افزود: با مشاهده تعدادی از گوزن‌های کاملا سالم و عدم پیشرفت بیماری گوزن‌هایی با زخم‌هایی سطحی، مشخص شد که افزایش دمای هوا در روزهای گذشته یکی از عوامل اصلی کاهش شدت این بحران و توقف هجوم مگس میاز در این ناحیه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: زنده‌گیری گوزن‌های آسیب‌دیده به مدت یک هفته به منظور بازگشت آرامش به محیط، متوقف و این کار از امروز مجددا به صورت محدود و موردی آغاز شد. تاکنون پنج مورد از گوزن‌های زنده‌گیری شده، به درمان پاسخ مثبت داده‌اند.

 

نظر شما
ادامه