کد خبر: ۱۳۴۶۸

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: 50 درصد سهمیه سم کشور در جریان هجوم مگس میاز به دشت گوزن‌های زرد ایرانی در کرخه، برای سمپاشی دام‌های موجود در حاشیه این منطقه مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی کنارکوهی با بیان این‌که دستکاری در اکوسیستم یکی از علت‌های اصلی بروز بیماری میاز در گوزن شد، اظهار کرد: زمانی که محدوده‌ای برای پرورش گونه‌ای خاص بسته شود و اجازه ورود برخی حیوانات به آن محدوده داده نشود، زمینه ایجاد بیماری نیز به وجود می‌آید.

وی افزود: در دنیای آزاد و طبیعی، اکوسیستم خود را پایش می‌کند ولی با تغییر دادن شرایط اکوسیستم و بالا بردن کفه ترازوی یک موجود، بروز چنین بیماری‌هایی نیز در پی این تغییرات وجود خواهد داشت.

کنارکوهی گفت: وجود لاشه یک جاندار در محیط و جلوگیری از تردد حیوانات درنده برای حذف آن لاشه، موجب می‌شود که شرایطی برای تکثیر مگس و ایجاد بیماری فراهم شود. با وجود بارندگی‌ها نیز احتمال افزایش مگس‌ها و بیماری ناشی از آن تشدید می‌شود که این امر را در مدت اخیر در سایت حفاظت شده کرخه در خوزستان شاهد بودیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در جریان هجوم مگس میاز به دشت گوزن‌های زرد ایرانی، 288 نفر ساعت اکیپ برای زنده‌گیری، پیشگیری و درمان گوزن ها به کار گرفته شد. با وجود رفتارهای حیوانات و نبود برنامه‌ای از پیش تعیین شده، در آن مقطع امکان پیشگیری از هجوم مگس‌ها با پیشگیری از بیماری گوزن‌ها وجود نداشت ولی پس از بروز بیماری برای زنده‌گیری و انجام عملیات درمانی باید امکانات و وسایل زنده‌گیری فراهم می‌شد که در این جریان 8 دام به صورت زنده تحت درمان قرار گرفتند و اکنون در دوره نقاهت قرار دارند.

وی ادامه داد: پروتکل درمان بیماری نیز به اداره محیط زیست ارایه شد که شامل نحوه مبارزه با بیماری‌ها است و خود از 12 بند تشکیل شده است.

کنارکوهی گفت: در حال حاضر بیماری در منطقه کنترل شده است و کار جمع‌آوری لاشه‌ها و تله‌گذاری برای مگس‌ها انجام شده و تاکنون موردی از بیماری مشاهده نشده است. همچنین برای پاک‌سازی و کنترل بیماری از داروهای انگلی در آبشخورهای گوزن‌ها استفاده شد.

 

نظر شما
ادامه