کد خبر: ۱۳۳۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی زرندیه ، گیلان و سازمان دامپزشکی

 

رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه:
1926 کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در زرندیه معدوم شد

 

رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه (در استان فارس) از ضبط و معدوم‌سازی یک هزار و 926 کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در 10 ماهه گذشته در این شهرستان خبر داد.

داود سرمدی اظهار داشت: این میزان گوشت از کشتار 27 رأس دام گاو و گوساله حاصل شده است.
وی ادامه داد: در این مدت همچنین 213 هزار و 750 کیلو گوشت از کشتار 2 هزار و 414 رأس دام تولید و روانه بازار مصرف شده است.
سرمدی همچنین با اشاره به یک هزار و 298 مورد بازدید به عمل آمده از مراکز عرضه، تولید و توزیع فراورده‌های خام دامی گفت: در این بازدیدها 28 مورد موارد غیربهداشتی مشاهده که 17 مورد منجر به ارجاع به مراجع قضایی شده است.
وی بیان داشت: مقدار فراورده‌های ضبط شده در این بازدیدها نیز بیش از 323 کیلوگرم بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد معالجات بیماری‌های انگلی را 150 هزار و 639 رأس برشمرد و تصریح کرد: تعداد دام‌های مایه‌کوبی شده نیز در این مدت بیش از 564 هزار و 325 رأس بوده است.
رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه گفت: همچنین تعداد طیور واکسینه شده در این مدت 3 میلیون و 131 هزار و 500 قطعه و تعداد مرغ زنده برای کشتار 2 میلیون و 840 هزار قطعه بوده است.
به گفته وی، در 10 ماهه گذشته 202 هزار رأس دام و 467 هزار متر از جایگاه‌های دام به منظور مقابله با بیماری‌های دامی سم‌پاشی شده است.

 

-----------------------------------

 

به‌زودی مرغ بسته‌بندی شده بدون آنتی‌بیوتیک وارد بازار می‌شود

 

با توجه به تراکم و افزایش تعداد مرغداری‌ها و همچنین عدم رعایت مدیریت بهداشتی در طول دوره پرورش، عموما مرغداری‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و مرغداران برای مقابله با آن طی نظر دکتر دامپزشک و گاهی خودسرانه اقدام به درمان با آنتی بیوتیک می‌کنند.

 دامپزشکی گیلان اعلام کرد: در صورتیکه با اعمال دقیق ضوابط بهداشتی و بیوسکیوریتی(امنیت زیستی) در مرغداری‌های گوشتی که از طرف سازمان دامپزشکی کشور اعلام شده است، می‌توان مرغ‌هایی را پرورش داد که در طول نگهداری مبتلا به بیماری نشده و در نتیجه از آنتی بیوتیک جهت درمان بیماری استفاده کنند.

بر همین اساس اولین مرغ بدون آنتی بیوتیک با ظرفیت 10 هزار قطعه در استان گیلان تولید و به زودی گوشت مرغ بسته‌بندی با برچسب مرغ فاقد آنتی بیوتیک وارد بازار خواهد شد.

وجود باقیمانده آنتی بیوتیک در مواد غذایی به ویژه مرغ علاوه بر پایین آورده ارزش ماده غذایی سبب ایجاد مقاومت دارویی میکروب‌های بیماری‌زای انسان نسبت به آن آنتی بیوتیک می‌شود.

مرغ‌ها فاقد آنتی بیوتیک پیش از عرضه در بازار جهت تایید فقدان باقیمانده آنتی بیوتیک نمونه برداری و به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال شده است.

-------------------------------------

 

مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی:
خاطرات شهدای سازمان دامپزشکی کشور مستند می‌شود

 

مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور گفت: خاطرات شهدای سازمان دامپزشکی کشور شامل وصیتنامه، عکس‌های همرزمان و زندگینامه آنها جمع‌آوری شده و در قالب یک کتاب به صورت مستند تهیه می‌شود.

قاسم یل در دیدار با خانواده‌های شهدای دامپزشکی استان مرکزی در شهرستان‌های ساوه و محلات افزود: ما هرچه داریم از شهداست و وظیفه ما پیمودن راه این بزرگان و قدردانی از تلاش آنها و حفظ آثار این عزیزان است.
وی تصریح کرد: در سازمان دامپزشکی کشور تفکر جدیدی درباره قدردانی از ایثارگران و خانواده شهدای این سازمان ایجاد شده است و بازدید از خانواده این عزیزان در سال جاری و در استان‌های مختلف کشور در حال اجراست.
مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: در حال حاضر سازمان دامپزشکی 23 خانواده شهید را زیر پوشش خود دارد که از این تعداد دو خانواده در ساوه و یک خانواده در محلات هستند.
در طی این بازدید لوح یاد بود از رئیس سازمان دامپزشکی کشور به خانواده معظم شهدای دامپزشکی استان مرکزی تقدیم شد.
بر اساس این گزارش همچنین مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از کارشناسان اداره کل در محل فرمانداری ویژه ساوه با محمد گلستانی‌فرد فرماندار ساوه ملاقات کردند.
معاون استانداری مرکزی و فرماندار ساوه در این دیدار گفت: شهرستان ساوه قطب دامپروری استان مرکزی محسوب شده و وظیفه دامپزشکی در حفظ و حراست از این سرمایه خطیر است.
محمد گلستانی‌فرد افزود: ظرفیت‌های ساوه در بخش کشاورزی و دامپروری نیازمند حمایت بخش دامپزشکی است.
وی همچنین با توجه به حساسیت‌های لازم و افزایش بیماری‌های دامی و پرندگان نیاز به آزمایشگاه منطقه‌ای دامپزشکی شهرستان ساوه و ساماندهی کشتارگاه را از ضروریات شهرستان برشمرد.

 

نظر شما
ادامه